Mediji i dalje u muškom ključu

PITANJA koja su na dnevni red postavile, još početkom prošlog veka, liberalne feministkinje ostala su nerešena do danas, piše dr Dubravka Valić Nedeljković u analizi koja se bavi prisustvom žena na javnim srpskim medijskim servisima.

“Ideja da jednaka prisutnost žena u svim sferama javnog života i društva, i to tako što bi žene zauzimale i tradicionalne muške pozicije, pa time dobijale i moć, može doprineti njihovoj većoj reprezentativnosti u javnoj sferi i medijima, pokazala se kao ne tako lako ostvariva i nakon jednog celog veka”, ocenuje Nedeljkovićeva, inače, redovni profesor na Filološkom fakultetu u Novom Sadu, odsek za medije.

Slična situacija je i u medijima na jugu Srbije, gde je prisustvo žena skoro zanemarljivo, iako u medijima radi daleko veći broj novinarki od novinara, ali je činjenica da u vlasničkoj medijskoj strukturi dominiraju muškarci.

Iako novinarke čine većinu u javnim servisima, kao i  na najvišim uredničkim pozicijama, u njihovim programima dominatni su – muškarci.

“Ovaj zaključak je posebno vidljiv u centralnim informativno-političkim emisijama (CIPE) koje su ujedno i najgledaniji sadržaj javnog servisa. U večernjem „Dnevniku“ RTS-a (19.30), koja po procenama republičkog javnog servisa okuplja i do dva miliona gledalaca, najfrenkventniji subjekti su muškarci (72%). Muškarci kao izvori informacija u drugom „Dnevniku“ RTS-a pojavlju se tri puta češće nego žene (21%), a u vreme predizborne kampanje žene su se pojavljivale u ulozi subjekta još ređe, u svega 15% slučajeva. Ukoliko se posmatra ukupno trajanje direktnog govora subjekata, 82% trajanja tonskih inserata pripada mediji_prof-drmuškarcima, a 18% ženama. Ženski subjekti se u većoj meri pojavljuju u prilozima u kojima se obrađuju „ženske teme“ (zdravstvo, zdravlje i socijalna zaštita, kultura i umetnost, obrazovanje, nauka, zaštita ljudskih prava), pri čemu je najmanji broj slučajeva (1%) u posmatranom uzorku bio posvećeni rodnoj ravnopravnosti. Nacionalni javni servis, dakle, podržava ženu kao subjekat u medijskim objavama uglavnom kada su one u svojim tradicionalističkim ulogama”, navodi prof. dr Dubravka Valić Nedeljković.

Opsežna analiza šestomesečnog praćenja programa javnih servisa Republike Srbije i rezultati do kojih se došlo, samo je potvrda onoga što se, uglavnom, znalo. Jugmedia iz tih razloga kandiduje medijske projekte u kojima je glavni junak upravo – žena! Takave projekate ove godine realizujumo na području opština Vlasotince, Medveđa i Vladičin Han

Kategorija u kojoj su žene kao subjekat zastupljenije od muškaraca i to više nego duplo odnosi se na „ekspertska zanimanja“ (7%:3%). Jedna petina ženskih subjekata (20%) koja iznosi informacije u prilozima RTS, to čini na osnovu ekspertize, nasuprot samo 9% među muškim subjektima.

U vreme predizborne kampanje u ulozi subjekta žene su bile zastupljene samo sa 14%, znači duplo manje od minimalnog prisustva na kandidatskim listama. Da nisu dve žene bile na čelu stranaka (DSS Sanda Rašković Ivić i Zavetnici Milica Đurđević), ovaj rezultat bi bio još lošiji.

Međutim, iako valja istaći da su oba javna servisa, u poređenju sa mnogim komercijalnim medijima, ipak tolerantnija u odnosu na rod, i dalje se može tvrditi, na osnovu sprovedenog monitoringa, da su to emiteri dominantno muškog pogleda na svet u kojem živimo, bez obzira što u njemu radi više novinarki nego novinara i što nema otvorene mizoginije i jezika mržnje prema ženama.

(Kraj)

Pratite JuGmedia portal na društvenim mrežama Facebook, Instagram, TikTok i X (Twitter)!
Budite uvek u toku dešavanja!

Pre slanja komentara molimo Vas da pročitate sledeća pravila:
Mišljenja iznešena u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne odražavaju stavove redakcije portala juGmedia. Komentari koji sadrže psovke, uvredljive, vulgarne, preteće, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Molimo čitaoce portala juGmedia da se prilikom pisanja komentara pridržavaju pravopisnih pravila. Takođe je zabranjeno lažno predstavljanje, tj. ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Komentari koji su napisani velikim slovima neće biti odobreni. Redakcija ima pravo da ne odobri komentare koji su uvredljivi, koji pozivaju na rasnu i etničku mržnju i ne doprinose normalnoj komunikaciji između čitalaca ovog portala.