Advokati sutra štrajkuju zbog tri sporna zakona u skupštinskoj proceduri

Arhiva JuGmedie-Ilustracija

Upravni odbor Advokatske komore Srbije odlučio je da advokati u celoj Srbiji sutra ne rade u znak protesta zbog nacrta odrdebi u tri zakona koji su u procedure Skupštine Srbije, a kojima se, smatraju članovi UO, krše ustavom zagrantovana ljudska prava i konvecije EU.

Kako je objavljeno na sajtu Advokatske komore, to su odredbe Zakona o obligacionim odnosima (Službeni list SRJ 29/78, 39/85, 45/89 – USJ, Službeni list SRJ 31/93, Službeni glasnik RS 18/20), Zakona o zaštiti potrošača (Službeni glasnik RS 62/14, 6/16, 44/18) i Zakona o zaštiti korisnika finansijskih usluga (Službeni glasnik RS 36/11, 139/14).

Ovim autentičnim tumačenjima se krše Ustavom i Evropskom konvencijom o ljudskim pravima zajemčena ljudska prava na pravično suđenje, jednaku pravnu zaštitu, a pre svega, pravo na pravnu sigurnost građana, navodi se u odluci o štrajku koju potpisuje predsednik AKS Viktor Gostiljac.

„Donošenjem predloženih autentičnih tumačenja, ponovo bi se aktivirao princip retroaktivnosti na taj način što bi se stvorili uslovi za ponavljanje svih pravnosnažnih okončanih postupaka, a građani bili dovedeni u situaciju da izgube sporove koje vode ili u kojima su već uspeli u ostvarenju tužbenog zahteva protiv banaka. Ustav RS u odredbi člana 197. zabranjuje primenu principa retroaktivnosti, osim ako to nalaže opšti interes utvrđen pri donošenju zakona. U konkretnom slučaju, jasno je da se ne može raditi o opštem interesu, već o interesu bankarskog sektora u čiju odbranu ovoga puta staje i predlagač autentičnih tumačenja“, navodi se u zaključku Komore.

Zakonodavac, kaže se, daje autentično tumačenje norme iz 1978. godine, nakon više od 43 godine njenog važenja, što ukazuje na stvarni motiv donošenja autentičnog tumačenja, a to je zaštita bankarskog sektora.

„Zakonodavac ne može svojim delovanjem zadirati u vršenje sudske vlasti, što znači da ne može autentičnim tumačenjima uticati na rešavanje konkretnih sudskih sporova koji su u isključivoj nadležnosti sudske vlasti. Na ovaj način zakonodavac krši načelo podele vlasti, kao fundamentalno ustavno načelo i potkopava temelje demokratskog društva zasnovano na vladavini prava“, zaključak je Advokatske komore Srbije.

Tokom obustave rada advokati neće pristupati na ročišta za glavnu raspravu i glavne pretrese pred sudovima, neće pristupati pred tužilaštvima u istražnim postupcima i postupcima pregovora oko primene oportuniteta ili sporazuma o krivici, neće pristupati pred organima uprave, javnim beležnicima i privatnim izvršiteljima i neće pristupati u policiju u pretkrivičnim postupcima, osim u slučaju prijema rešenja o zadržavanju i saslušanja pred sudom povodom određivanja pritvora.

Tokom obustave rada advokati će dostavljati sudovima, tužilaštvima i drugim organima samo podneske i preduzimati one radnje koje su vezane za nastupanje prekluzivnih rokova i zaštite maloletnih lica u slučajevima porodičnog nasilja.

Pratite JuGmedia portal na društvenim mrežama Facebook, Instagram, TikTok i X (Twitter)!
Budite uvek u toku dešavanja!

Pretplati se
Obavesti o

Pre slanja komentara molimo Vas da pročitate sledeća pravila: Mišljenja iznešena u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne odražavaju stavove redakcije portala juGmedia. Komentari koji sadrže psovke, uvredljive, vulgarne, preteće, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Molimo čitaoce portala juGmedia da se prilikom pisanja komentara pridržavaju pravopisnih pravila. Takođe je zabranjeno lažno predstavljanje, tj. ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Komentari koji su napisani velikim slovima neće biti odobreni. Redakcija ima pravo da ne odobri komentare koji su uvredljivi, koji pozivaju na rasnu i etničku mržnju i ne doprinose normalnoj komunikaciji između čitalaca ovog portala.

20 Komentara
Najstarije
Najnovije
Ugrađene povratne informacije
Pogledaj sve komentare
Nikolić Zoran
04.07.2021. 11:22

Pa dokle vise ove mucke sa bankama oni bre su drzavni zelenasi sad hoce sekta da im da i ono sto su nam oteli na bezobrazan nacin. Tako treba neko mora da stane na put zelenasima kad nece drzava. Koliki je samo dil drzave i banke to niko ne zna. Umesto da drzava bude na strani naroda ona je protiv naroda pa gde mi zivimo u privatnu drzavu sekte i botova

slazem se
04.07.2021. 13:53
Odgovor za  Nikolić Zoran

Sve se vrti oko banaka. I ova navodna plandemija i borba protiv nevidljivog neprijatelja je skretanje paznje sa banaka. Pozdravljam pobunu advokata i jadna je zemlja gde se vlast „tera“ na postovanje propisa strajkovima, protestima i peticijama. Ustav i zakoni se krse svakodnevno i oni kao kompetentni svakodnevno treba da dizu glas protiv toga. Naravno i narod treba da ih podrzi kao sto i oni treba da podrze narod. I to sto ima izroda medju njima je krivica nakaradne vlasti.

Dr Haus
04.07.2021. 11:28

Advokati su definitivno najštetnija pojava u svakom smislu u našoj zemlji. Obični profiteri na tuđoj muci i na teret države i svih građana. Mnogo manje obrazovani od hirurga ili univerzitetskih profesora, a ostvaruju i do 100x veće zarade od njih. Moralnost na samom dnu, ponašanje bahato. Užas.

Nikolić Zoran
04.07.2021. 12:14
Odgovor za  Dr Haus

A ti li si neki strucnjak gosp. Haus ili i ti pripadas sekti umesto da si na strani naroda ti kritikujes advokate. Da nisu oni vec bi Vucko promenio i ustav i bili bi u privatnoj drzavi. Zato cuti botu jedan

Vlastodržac
04.07.2021. 12:19
Odgovor za  Dr Haus

Pa i predsednik je pravnik po struci, savršeno se uklapa u vašu definiciju.

Др Кућа
04.07.2021. 12:40
Odgovor za  Dr Haus

„Mnogo manje obrazovani od hirurga ili univerzitetskih profesora“ , vidi ti bisera sto uporedjuje babe i zabe! Vidi se da si iz neke veoma napredne sekte , pitam se samo koje.

a gde mesko ulaže svoj kapital?
04.07.2021. 12:55
Odgovor za  Dr Haus

Među advokatima ima vrhunskih intelektualaca, poštenih i stručnih ljudi, tako da se ne sme generalizovati kao ni u jednoj profesiji. Ovoga puta oni staju u odbranu svojih klijenata, nas građana. I svaka im čas. Oni čine to umesto nas kukavica koji sedimo ispred monitora i pljujemo sve odreda nezadovoljni svojim životom.

Ružica sns
04.07.2021. 13:04

Uporedjivati pravnika i advokata je isto uporediti fucu i mercedesa. A to sto nam je predsednik pravnik koji nema dan radnog staza u struci i koji radi samo u svom interesu njega mogu samo da velicaju nepismenni botovi. Ovog puta su advokati potpuno upravu. Zar vi botovi nikad niste podigli ni jedan kredit

Мораторијум чиста пљачка
04.07.2021. 13:07

За мораторијум фирми у којој радим, банка узела 1400 евра затезне камате и то само за продужење рата за три месеца, иако смо сви разумели да нас то ништа неће коштати и сви смо похрлили да то прихватимо, јер је на сва уста најављивана економска апокалипса. Надам се да ће и ту адвокати имати посла. Колико су банке само зарадиле на привреди и физичким лицима који су се определили за мораторијум и то све без пуштања нових кредита, буквално никакав ризик, а лова се дуплира!

Beka
04.07.2021. 13:18

Advokati su i 2014.godine blokirali rad sudova i tuzilastava na 6 nedelja. Tad su krenuli sa zahtevom za izmenama nekoliko zakona, a osnovni cilj je bio njihovo pausalno oporezivanja, sad opet ista prica. Pozadina ovoga pistoji, a videcemo koja i ciji interes sada stite.

djura
04.07.2021. 14:00

Advokati štite klijente svoje .? Od kad pa to.Samo interes . Dušebriznici , vole narod .Sad se poklopilo sa državnim interesom tj. Bankarskim. Uspeće im ovog puta pritisak.Država mora da uvede fiskalne kase njima.

Pako
04.07.2021. 15:06

Ako im je stalo do zastite interesa gradjana zasto ne predloze bankama da se dogovore bez vodjenja sudskih postupaka. Ali tada nema troskova koje bi advokati naplatili. Za pojedine sitne sporove naplaciju se ogromni troskovi, tako da je ovde jedini cilj zastita advokatskih interesa.

Mims
04.07.2021. 16:58

Advokati su ovog puta u pravu , bankarski lobi bi opet da bude jači od zakona , kad su naplaćivali nezakonito troškove obrade i ostalo i to na štetu klijenta tad nisu vodili računa zakonitosti.

Sram vas bilo
04.07.2021. 18:49

Strajkom do pausalnog oporezivanja. Znate ko su neprijatelji Srbije? Oni koji voze dźipove i kupuju nekretnine, a placaju godisnji porez od 400 evra. Znate zasto sada strajkuju? Zabole ih za narod, nego zato sto ce izgubiti na hiljade slucajeva ako se predlozeni zakoni usvoje. E ovo su pravi neprijatelji Srbije.

Ružica sns
04.07.2021. 20:06
Odgovor za  Sram vas bilo

Upravu si dzipove voze sektasi i njihovi bliznji kad si uz ovu vlast mozes sve a ti si medju njima kad tako pises komentar. Fiskalne kase treba prvo nametnuti botovima

Mercedes
05.07.2021. 08:02
Odgovor za  Sram vas bilo

Подржавам “ Срам вас било “. И да им се уведу фискалне касе. Нека зарађују милијарде али да плате стварни порез. И да се смање адвокатске тарифе које су безобразно високе. А полуписмених адвоката колико хоћеш. Да не говоримо о купљеним дипломама.

GORAN
05.07.2021. 10:16

Čitam ove botovske komentare i ne mogu da verujem. Ovamo se bre navodno zalažete za građane, za pravo, za napredak, a napadate advokate, koji su ustali sadvim opravdano i u zaštiti građana i zakona. Pošto pojma nemate, hajde da mlo objasnim, ako iko od vas ovo pročita i shvati.
1. Advokati ne uzimaju ništa od države, niti od građana koji tuže banke, jer su im zarad dobijanja kredita, naplaćivali nebuloze, koje su bile od 1-2% od iznosa kredita. Ako vam nije jasno, troškovi su ima isti, bez obzira na visinu kredita, ali avaj setili smo se kako da pljačkamo narod.
2. Od sudskih taksi, na osnovu predatih tužbi, korist ima država, a njih, kao i troškove advokata, plaćaju, banke, koje gube sporove, jer su neustavno i nezakonito naplaćivale šarene laže.
3. Na ovaj način banke su zaradile i do 650 milina evra, koje su opet plaćali građani, a naravno advokati nisu tu imali ništa.
4. Advokati postoje, da bi sprovodili zakon i bore se za zakonitost donetih odluka, kao i da bi zaštitili privredu, građane od amovolje i neprimenjivanje zakona. Za obaveštenje botovima, u svakom sporu, ili krivičnom delu, građani moraju da imaju advokate, a ako ne mogu da ga plate, država im dodeljuje po službenoj dužnosti. Tako je u celom svetu, pa i kod nas, a ako vam nije jasno zašto je to tako uređeno, zato što postupak treba biti ravnopravan, tj. da okrivljeni, ili optuženi, ili onaj koji tuži, moraju znati propise, a običan građanin je laik.
Dakle, gospodo botovi, ako vam do sada nije nešto bilo jasno, nadam se da sam uspeo makar malo da vam razjasnim, naravno grubo, kako nešto funkcioniše.
Što se tiče upoređivanje doktora i advokata, jeste uporedivo, jer i jedni i drugi, manje više prolaze kroz isti proces školovanja. I jedni i drugi moraju da završe fakultet, posle toga moraju da prođu spoecijalizaciju u trajanju od nekoliko godina, onda moraju da polažu tu specijalizaciju (pravosudni ispit kod pravnika, a specijalizacija kod lekara), i na kraju advokati moraju da polažu i advokatski ispit, a to mu dođe odprilike kao subspecijalizacija kaod lekara.
Kao što se ne može bez lekara, tako se ne može ni bez advokata, dragi botovi. Slažem se da ima neodgovornih advokata i da rade ono šta ne smeju, a to je pozivanje građana lepljenjem po banderama obaveštenja, da im se obrate oni koji imaju kredite kod banaka, jer je tojstrožije zabranjeno pravilnikom advokatske komore, niti je dozvoljeno reklamiranje advokata, već im se klijenti obraćaju samostalno i dobrovoljno. Što se tiče konkretno banaka, ima takvih i njih treba prijavljivati da bi izgubili licencu, jer to nisu advokati, već šićardžije. E i tu je razlika između advokata i lekara. Advokati ne mogu da imaju zasnovan radni odnos u nekom preduzeću, za razliku od lekara koji mogu da rade i udržavnoj i u privatnoj praksi, da upućuju pacijente iz državnih u privatne klinike i tako ostvaruju ekstraprofit. I još ovo, advokati imaju tročkovnik, koji je advokatska komora prosledila vladi, a vlada i skupština su ga usvajali. Tako da je i to transparenno. Ali tu postoji milion začkoljica, a vi ni ovo osnovno neznate.
Zato OGROMNA PODRŠKA ADVOKATIMA, jer su oni izgleda jedina brana i odbrana od vas i vaše sns sekte.

Istina
05.07.2021. 11:19

ponajvise odgovor GORANU.Ocigledno je advokat.Ajde malo pogledajte i sa aspekta banaka. Dali je neka banka silom davala kredite narodu i privredi. Nije. Kad uzimate kredit,raspitate se a i u ugovoru sa bankom lepo pise sta ce vam sve naplacivati,pa onda citajte.Kao sto navodi GORAN-da imaju svoje troskovnike…. tako i banke imaju svoje koje im je potvrdila NBS a advokatima Advokatska komora a i jednima i drugima Skupstina.
Bogami, trebalo je odavno advokatima-pausalcima odrediti kase, pa molim lepo i njima finansijska kontrola kao i svim preduzetnicima.Nevidim razlog zasto ne.Zaradis-otkucaj na kasi i plati porez na stvarni prihod.Kako kaze GORAN tako je svuda u svetu pa zasto nebi bilo i ovde.Ako kaze da su odbrana od sns sekte onda treba da zna da im je ta sns sekta dozvolila da rade bez kase i jos mnogo toga…..

Eidan
05.07.2021. 12:41
Odgovor za  Istina

Istino, očigledno je da ne znaš mnogo o onome o čemu si pisao ali si se iz sebi znanog razloga osetio prozvanim.
Očigledno je i da ti logika nije jača strana pa ti zato, iz tvoje perspektive, deluje da si baš lepo odgovorio Goranu.
Elem, banke nude ugovore po pristupu što znači da ti nemaš opciju pregovaranja nego uzmi ili ostavi. To dalje znači da možeš ne da čitaš ugovor nego napamet da ga naučiš, džabe ti. Tvojom logikom vođeni došli bi do toga i da zelenaši nemaju šta da se sekiraju ako sve lepo stave u ugovor pa i da je kamata 20% mesečno? Šta je problem, što nisi čitao ugovor. Drugo, da ti otkrijem i jednu tajnu. Postoje ugovori koji su pravno ništavi odnosno koje sud može da poništi iako si ih potpisao, jer nisu u skladu sa zakonima. Eto, o ovim ugovorima Vrhovni sud je dao svoje mišljenje koje glasi da su banke krive odnosno da su dužne da nadokande štetu oštećenim građanima. Zašto to tebi smeta?
Dalje, ti problem ne znaš, ne razumeš ili si iz bankarskog sektora. Banke su tužene jer su klijentima naplaćivali različite iznose naknada za obradu kredita i to u % od iznosa kredita bez prikazivanja stvarnih troškova, obrazloženja odnosno razloga zašto, za isti posao, nekom za obradu uzimaju 100 evra a nekom 450. To je kao kada bi ti kupovao hleb a pekar kaže za tebe je 120 dinara a za komšiju 40 dinara. Zašto? On je procenio da ti možeš da platiš više.
Za to da se advokatima uvedu kase se slažem ali očigledno je da su advokati malo jači od države čim mogu da je parališu. To nas dalje dovodi do pitanja u kakvoj zemlji živimo ali to je neka druga tema.

GORAN
05.07.2021. 13:00

za ISTINU, vidiš totalno si promašio i temu a i moje zvanje. Uopšte nisam advokat, jesam studirao pravo, ali advokat nisam. Jesam uzimao kredite i tačno je da banke uopšte nisu dale strukturu troškova koje imaju već su naplaćivali paušalno kako jeste. Hoćeš radi istine da mi objasniš, kako je moguće da banke naplaćuju od 1-3 posto od uzetog kredita troškove obrade kredita? Da li je normalno i moguće da neko plati troškove obrade kredita 1000, neko 30.000 a neko 300.000 dinara, a nikakve veće ili manje troškove banke nemaju već iste, bez obzira na visinu uzetog kredita. Očito si ti bankar, i očito nisi uzimao kredit kao običan građanin, nego kao zaposšljeni po povoljnijim i povlašćenim uslovima. Ajde molim te reci mi i to, koji ugovor ima taksativno navedene troškove kredita, sa cenom, što je obaveza banke? Koliko puta su građani opljačkani skrivenim troškovima kredita, koji nisu nigde navedeni, ili su napisani sitnim slovima koja su skoro nevidljiva? Od tvoje ISTINE nema ni I i prestanite da branite bre najveće pljačkaše naroda, a to su banke, a ne advokati i stavite se na stranu naroda a ne stranih banaka, koje deru sve. A što se tiče ko im je dozvolio da rade bez kase već na osnovu paušala (mislim na advokate), mislim da je najviše uradila sns sekta na svemu što ne valja. I zašto si se uhvatio za advokate, onda se uhvati i za popove, i za majstore koji pogotovu danas zarađuju nenormalno dobro i ne plaćaju nikom ništa, već samo uzimaju, pa onda na pijačare koji akođe osim trošarine ne plaćaju ništa. E moj bankar tvoja istina je jako tanka…