Predsednik opštine Bela Palanka Goran Miljković govori “Danima banice'' i daljim planovima za razvoj turizma

Belopalančani žele da zaštite svoja dva brenda – banicu i papriku vrtku

Kad se pomene Bela Palanka odmah je asocijacija Dani banice i obrnuto. Radimo na  zaštiti geografskog porekla banice i naše paprika vrtke. Građani naše opštine od proizvodnje banice i gajenja paprika mogu da žive, a mi ćemo im u tome pomoći i povezati ih sa kupcima i sa ministarstvom, priča za Jugmedia predsednik opštine Bela Palanka Goran Miljković.

Manifestaciju “Dani banice” pokrenulo je Udruženje “Miris zavičaja”, a u uz maksimalnu podršku rukovodstva opštine, manifestacija je postala poznata ne samo u zemlji nego i u inostranstvu, o čemu smo u prethodnom tekstu razgovarali sa direktorom Turističke organizacije Bela Palanka Milošem Lilićem.

Predsednik Miljković kaže da su prepoznali turizam kao velikog pokretača ekonomskog razvoja i ulažemo u manifestacije koje na najbolji način promovišu turističku ponudu Bele Palanke.

“Cilj nam je bio da oborimo rekorde u svakom pogledu. Imali smo 321. učesnika u pripremi banice, što je do sada rekord i preko 100 učesnika na Sajmu starih zanata.Kao što se i očekivalo  veliki broj turista je posetio Belu Palanku. Sve je to podstrek da radimo još bolje i kvalitetnije”, objašnjava Miljković.

Dodaje da su “Dani banice“ zamišljeni kao turistička manifestacija iz koje su se kao produkt pojavila dva belopalanačka proizvoda, dva brenda-banica i paprika vrtka.

“Banica je visoko na turističkoj lestvici ne samo u Srbiji nego i u Evropi. Paprika vrtka, krči put ka tržištu, ona je autohtona vrtsta paprika i u njen uzgoj polažemo velike nade. Biće dosta posla dok se taj proces brendiranja završi, ali je to naš deo posla da uz pomoć Ministarstva poljoprivrede i svih koji se bave tim poslom, završimo i dovedemo do kraja”, rekao nam je predsednik.

Razlog je, kaže, jasan, jer će na na taj način podići cenu tog proizvoda i motivisati ljude koji se bave proizvodnjom paprike vrtke povećaju svoje zasade i da oni koji su razmišljali da se lakše odluče za njenu proizvodnju.

Opština je, dodaje, tu da im pomogne podsticajima koje daju za razvoj poljoprivrede.

“Naša sela su uglavnom staračka i zato mlade želimo da motivišemo da se bave tim poslom. Otvoreni su i fondovi kod ministarstva za razvoj poljoprivrede i turizma.Kad je reč obanici želimo da se ona pravi po našem lokalnom receptu. Nastojaćemo da uz pomoć ministarstva nabavimo opremu za izradu banica, formiramo Zadrugi  i da taj proizvog plasiramo na tržište”, najavljuje Miljković.

Udruženje “Miris zavičaja” je 2006. godine pokrenulo “Dane banice“ i tada su uglavnom bile angažovane starije žene, ali su se kasnije uključile i mlađe.

“Da bi sve ovo bila ozbiljna priča moramo da imamo kvalitet, da se banica pravi po staroj recepturi kako bi imala i dobru cenu. To je nešto što ćemo raditi u narednom periodu.Prvi korak je formiranje Zadruge u kojoj će se praviti banica. U njoj će raditi žene koje žele tim da se bave a mi ćemo pomoći oko marketinga i plasmana. Mislim da od toga može da se živi”, smatra Miljković.

Marija Tošić Dimitrijević iz sela Kremenica kraj Bele Palanke osim paprike vrtke, proizvodi i krompir,luk, maline i šljive.

“Od proizvodnje naše vrtke može da se živi, ali je potrebna pomoć države i opštine kako bi se proizvodnja povećala, povećao broj proizvođača i obezbedio plasma”, kaže ona.

Povrtarstvom se bavi i Dejan Marković iz Vrandola koji nam je ispričao da okosnicu njegove proizvodnje čine paprika vrtka i paradajz.

“Od toga može da se živi ali nema organizovane proizvodnje a tržište postoji. Od paprike vrtke pravimo mnoge specijalitete koji su takođe traženi”, kaže Marković.

Da se turisti opet vrate

“Okosnica naše gastro turističke ponude su banica i vrtka. Osim toga, deo turističke ponude su sadržaji iz kulture, istorije i bogate tradicije Bele Palanke. Cilj je da turisti koji posete Belu Palanku za Dane banice da se opet vrate i da iskoristimo geografski položaj naše opštine na Koridoru 10”, naglasio je predsednik ove opštine.

Želja im je da podstaknu i poljoprivredne proizvođače da se bave organskom proizvodnjom voća i povrća.

“Dosta radimo na tome i na edukaciji poljoprivredn ika u saradnji sa Ministarstvom poljoprivrede”, dodaje.

Zaštita geografskog porekla

NALED i Etno mreža se bave lokalnim razvojem i tu tradicija i istorija čine njen važan deo, a iz opštine kažu da pokušavaju da promovišu autentiče proizvode iz cele Srbije.

Bela Palanka kao mala opština ima dva brenda na koja su ponosni, ali manifestaciju “Dani banice” koja privuče veliki broj turista.

“Banica već ima svoje mesto a tu je i paprika vrtka koja uspeva samo ovde i treba da se oba proizvoda zaštite. Korak bliže ka brendiranju je promocija. Pokrenut je postupak zaštite geografskog porekla. U saradnji sa švajcarskim programom radimo promotivni video o ovakvim proizvodima iz cele Srbije”, rekla je tokom boravka na Danima banice izvršna direktoka NALED-a Violeta Jovanović

Nada se, dodala je, da će za koju godinu o ovim belopalanačkim proizvodima moći da govorimo kao brendiranim proizvodima.

Pre slanja komentara molimo Vas da pročitate sledeća pravila:
Mišljenja iznešena u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne odražavaju stavove redakcije portala juGmedia. Komentari koji sadrže psovke, uvredljive, vulgarne, preteće, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Molimo čitaoce portala juGmedia da se prilikom pisanja komentara pridržavaju pravopisnih pravila. Takođe je zabranjeno lažno predstavljanje, tj. ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Komentari koji su napisani velikim slovima neće biti odobreni. Redakcija ima pravo da ne odobri komentare koji su uvredljivi, koji pozivaju na rasnu i etničku mržnju i ne doprinose normalnoj komunikaciji između čitalaca ovog portala.

2 komentara

  • Kakav vic.Zna se cija je banitsa.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Banitsa

  • Malo su stvari naopako prikazane…Ne mogu banice i vrtka da budu produkt Turističke organizacije kao njene manifestacije, jer one ove dve manfestacije su nastale ranije, 2006.g.,a Turistička organizacija je oformljena sredinom 2007., da bi se pojavila kao suorganizator manifestacija 2008-2011 g.To znači da je rad Udruženja ,,Miris Zavičaja,,,podstakao Opštinu Bele Palanke na formiranje Turističke organizacije, koja je na taj način dobila šansu da ima šta da radi.

Ostavite odgovor na mileva Odustani od odgovora