Danas je Sveti Ilija Gromovnik

SRPSKA pravoslavna crkva i njeni vernici  danas slave Svetog Iliju Gromovnika,koji spade u najpoštovanije svetitelje  rame uz rame sa Svetim Nikolom, Svetim Đorđem i ostalima.

Prema predanju, Sveti Ilija je bio među prorocima koji su se na Tavoru poklonili Isusu Hristu na dan Preobraženja Gospodnjeg, kada se javio svojim učenicima sa poukama nove vere, pa se zato lik Svetog Ilije slika na preobraženskim prazničnim ikonama.Veruje se da  nije umro već da se živ, plamenim kočijama, vazneo na nebo, pa se ta scena slika na prazničkim ilindanskim ikonama.

Prema predanju, Ilija Tesvićanin rođen je u Tesvitu u Izrailju u IX. veku pre Hrista . Bio je žrtva progona cara Ahava koji je pod uticajem svoje žene Jezavelje napustio Mojsijevu veru .

Srpski narod mnoge prirodne pojave pripisuje Svetom Iliji kome je, prelaskom u hrišćanstvo, pripisao i osobine svog starog boga Peruna, koji je upravljao munjama i gromovima.Veruje da su gromovi rezultat tutnjave njegovih kola kojima se vozi po nebu i oblacima.

Sveti Ilija Gromovnik, kako ga još zovu u narodu, pada u najsušnije i najtoplije doba godine, a običaj je da se na njegov praznik ne radi u polju, da se ne bi navukao gnev svetitelja.

Na dan kad se slavi Sveti Ilija u mnogim gradovima  i selima organizuju se vašari.U narodu postoji izreka  “Od Svetog Ilije, sunce sve milije”.

(Kraj)iva

 

 

 

Pratite JuGmedia portal na društvenim mrežama Facebook, Instagram, TikTok i X (Twitter)!
Budite uvek u toku dešavanja!

Pretplati se
Obavesti o

Pre slanja komentara molimo Vas da pročitate sledeća pravila: Mišljenja iznešena u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne odražavaju stavove redakcije portala juGmedia. Komentari koji sadrže psovke, uvredljive, vulgarne, preteće, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Molimo čitaoce portala juGmedia da se prilikom pisanja komentara pridržavaju pravopisnih pravila. Takođe je zabranjeno lažno predstavljanje, tj. ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Komentari koji su napisani velikim slovima neće biti odobreni. Redakcija ima pravo da ne odobri komentare koji su uvredljivi, koji pozivaju na rasnu i etničku mržnju i ne doprinose normalnoj komunikaciji između čitalaca ovog portala.

26 Komentara
Najstarije
Najnovije
Ugrađene povratne informacije
Pogledaj sve komentare
Vlada
02.08.2014. 11:42

Svim ljudima dobre volje, srecan praznik.

djura
02.08.2014. 17:31

Ne moze Ilija da se ne oglasi. 🙂

Evo ga grmi!

Ne pamtim Ilinden bez grmljavine i bar malo kise.

Rista
02.08.2014. 21:19
Odgovor za  djura

Ko i svaka zadušna baba 🙂 Džipni još jednu rakijicu al pazi da ti slucčajno nije dosipan HARP 🙂

Ozbiljan ko mesarski nož
02.08.2014. 23:18
Odgovor za  djura

Dan Svetog Ilije ili jednostavno – „Sveti Ilija“. E tako se kaže u Leskovac, četvrtintelektualcu moj! Ne ni „Ilindan“ a kamoli „IlinDEN“! „Den“(Ден)se kaže u Makedoniji, a bogme i u Bugarskoj, ako te ko pita.

djura
03.08.2014. 00:08

Ko zna odakle si ti dosao. 🙂

U celoj Juznoj Srbiji, racunajuci tu i Makedoniju, oduvek se je dan Svetog Ilije zvao Ilindenom. Kao sto se i Uskrs naziva Veligdenom.

Nisu ni Srbija ni srpski jezik, poceli od Vuka Karadzica. Osim ako ti mozda ne dokazes drugacije. 🙂

Ozbiljan ko kuhinjski nož
03.08.2014. 12:16
Odgovor za  djura

Budi siguran su potomci pripadnika okupacione vlasti sa nama bliskog, najbližeg istoka, u I i II sv. ratu u našem kraju ponosni na tebe.
I raduju se kad te čitaju. Всеки ДЕН.

Pera
03.08.2014. 11:33

Djuro, ti bre kao margarin u sve se mesas, a i sve znas.
Imam 67 godina i sve vreme zivim ovde u Leskovac.
U Leskovac se je uvek, 2.avgusta, govorilo: Danas je sabor na Svetog Iliju. Nikada ali nikada nikog nisam cuo da je rekao Ilindan ili , ne daj boze, Ilinden.Mora da si lonciki pobrkao ili su te Sv. Ilijske vrucine udarile u til.Koj pa zna odakle si ti pa dosaja.
Na Sv. Iliju su se na sabor prvi put, za tuj godinu, pojavile i lubenice. Onej nase crne malecke. Toj da znas.

neko, ali pravi
03.08.2014. 12:11
Odgovor za  Pera

…i pila se kabeza…

neko, ali pravi
03.08.2014. 12:11

…jeo sladoled u jufku…

neko, ali pravi
03.08.2014. 12:12

…prodavao kaleidoskop…

Pera
03.08.2014. 16:41

Sta je SELJOBERI, udarate minuse. Samo nastavite. Nik: neko, ali pravi, ALAL TI VERA, podsetio si me na stari Leskovac.
Nemoj da se sekiras za minuse. Nas Leskovcana, cije su prababe i pradede Leskovcani je suvise malo. Ako nas ima 500 do 1000. Ostalo go seljak do seljaka.
Sta znaju oni sta je grad.
Armonika, duduce, a moze i gajde, cemane i bas pa udri kolca i cupkanje po livade nase zamlje ponosne. Sto ce im grad i asfalt. Toj neje za nji.
Futarke i klasnjenje caksire toj je za vas najbolja garderoba.
Braco seljaci, ajd sg minusi! Pokazite se!

Mercado
03.08.2014. 20:09
Odgovor za  Pera

Pero, ne zamerite mu. Djura Ilegalac je polutan koji na društvenim mrežama „najbolje obožava“ one iz visoko kulturnih blatnjavih regija kao što su Vojvodina, Slavonija i sl. Rezultat tolikog gnušanja prema našem govoru, običajima i naravima je ILINDEN.
A mogli smo i gore da prođemo.
Šeftelijo, niste stručnjak ali mora se priznati da jako stručno lupate. Da sam slučajno iz Banja Luke verujem da bi ste me ubedili da je u južnoj Srbiji u širokoj upotrebi crkvenoslovenski jezik. Ne morate ni biti stručnjak da bi ste znali da je crkvenoslovesnki liturgijski jezik koji se nikada nije „primio“ kod širih slojeva.

Шефтелија
04.08.2014. 08:57
Odgovor za  Mercado

Драги „Mercado“
очекивала сам да ме неко опомене на постојање и везу између црквенословенског и средњевековног српског. То би било аргумент који би ме сасекао. Овај који сте Ви навели, не „пије воду“.

А сад, везано за ово остало и код осталих колега-коментатора, за нашу традицију и самоквалификацију „градски“…

Ја сам става да у Лесковцу (мислим на уже градско језгро) – нема чисте градске породице. Под термином „градска“ подразумевам (сведено на минимум) ситуацију када су сви припадници последњих барем 3-4 гинерације били они који су живели само од прихода који су стицани неком од оних које се данас сматрају да су интелектуалне делатности.

У складу са тим мојим уверењем, не постоји основа да неко од нас из Лесковца себе квалификује као „градски“. Поготову је смешно кад хоће силом да избрише и заборави стање начина живота своје породице уназад неколико генерација и кад се саблажњава на начин живота који је овде постојао пре рецимо 50-так година јер то је чињенично стање које је непотребно доказивати. Тачније, сви они који се одлуче да се самоквалификују као „градски“, у складу са мојим ставом су заправо „самоумишљени градски“.

Изрекла сам моје уверење. Изволите колеге (врли) „градски“ па ме демантујте.

Mercado
04.08.2014. 10:08

Kakav je vašar taštine ovde pokrenut! 🙂
Mešate babe i žabe, ne postoje pisani dokazi o tome kako je izledao srednjevekovni srpski jezik i zašto ga mešati sa crkvenoslavjasnkim? Postoje jedino pretposavke da je jezik srpskog seljaka u vreme kosovske bitke zvučao otprilike kao jezik današnjih Goranaca. Postoje pretpostavke!
Što se tiče gradskog/seljačkog porekla, moram da primetim da ste jedna od retkih osoba koje ovde nisu ukapirale gde počinje zbilja a gde šala.
Savladajte sve to pa se javite da diskutujete.
I molim vas shvatite već jednom da rasipni feudalci skriveni iza vizantijskih dvoglavih orlušina nemaju nikakve veze ni sa narodom a još manje sa narodnim jezikom.
Ako nije tajna gde ste vi to kod onih „koji drže do tradicije“ čuli za IlinDEn?

Шефтелија
03.08.2014. 17:22

Нисам стручњак али мислим да је термин „ден“ црквенословенска варијанта нашег данашњег термина „дан“.
Ако сам у праву, не изненађује ме да се и данас понегде чује и то у окружењу које држи до традиције.

Дакле куме,
како беше име оног коња Вашег деде о коме сте овде писали?
И мој деда је чувао коње. Уверена сам да су се знали. Штета што не можемо то сад да установимо.

djura
03.08.2014. 21:07

🙂

Peasent Cleaner
03.08.2014. 21:40

Još jedan dokaz da je zelena mafija zasad jedno neuništivo svetsko čudo i da su povezani na svim poljima pa i na internetu 🙂 Gledajte samo kako jedno drugom čuvaju leđa. Odma se tu potežu dokazi od „gradsko poreklo“, al nije ono ko za partizanštinu ko posle II sv. rat. Ništa dva svedoka, ništa rodoljublje nego se počinje od krupnu marvu. Krave šaruljke, mogoriki…konjine. Samo čekam da počnete od piliki da oratite 🙂
Još da se angažuje stručna javnost i SANU jer Šeftelijin i Đurin predak imali konji u okolinu Leskovac. Kakva slučajnost! More u enciklopedijeu da gi ture 🙂
Ilinden, Sveti Ilija…šta zna seljače iz DS kad mu na „Veligden“ daju kravajče a u njega „jojce“. Sreća, sreća, radost! 🙂

To davno bese secam se ja
03.08.2014. 21:14

…. da su vasi dedovi dobre konje imali. I kobile.
Cak i imena, na konja i kobilu, pamtim. A tolke su godine prosle. Da nije jugmedie zaboravio bih ih. Ali me ovaj portal stalno na njih podseca.

Davno beše pa se zaboravili
03.08.2014. 23:00

Kako beše, podsetite nas? Ja se, eto, sećam samo da su se neka rasna grla Djurinog dede zvala Cobi i Koce a Šeftelijinog Goran i Acko.

Noćna straža
05.08.2014. 02:01

Ne, ne…Moram da primetim da Vam memorija nije jača strana. Ja se sećam imena grla i bez pretraživanja portala.
Grla iz ergele djurinog časnog dede zvali su se Slobodan, Koce, Mićun, Boris, Bojan i Dragan, a od gospođinih predaka Goran, Cvetko, Siniša (ili Slinko) i Vučko 🙂 O ovom poslednjem još uvek živi urbana legenda da mu je godinama, svake sezone, bio zadatak da sačuva lubenice u polju i da se jednom prilikom junački odbranio od vukova. Stoga je dobio nadimak Vučko. A pre toga su ga zvali Aca.

SOS
03.08.2014. 23:24

Ala se razgoropadili ovi SNS botovi, otkad usvojen Zakon o medijima. Čudo jedno! I, šta ste beše ono uradili za sto dEna Vlade?

Mrtvo Cveće
03.08.2014. 23:55
Odgovor za  SOS

O sveta prostoto. Dok se bitka ovde bije i krvna zrnca gradsko-selska broje ti se sinko sas stranke sobaljaš. E zato će naša varoš uvek da bude selska ispostava stranaka iz prestonice. Bolje da si ćutao, rode!

SOS
04.08.2014. 00:12
Odgovor za  Mrtvo Cveće

Ne, rode. Mi smo jedna od ispostava postavljenih seljaka na funkcije, po nalogu iz prestonice. A selska i gradska krvna zrnca vise ne postoje. A onaj koj misli da postoje, i da su mu plava, nek ode u Beograd, i neka kaže odakle je. Garantujem da će ga pitaju da l sadi paprike. Kompleksi, kompleksi

Pera
04.08.2014. 13:37

Seftelijo, mislio sam da ste pametna osoba. Ali, Vi kao da bas hocete da se svedete na kuma.:) 🙂
Zasto ovo kazem.
– Pa kako moze da napisete:“Под термином „градска“ подразумевам (сведено на минимум) ситуацију када су сви припадници последњих барем 3-4 гинерације били они који су живели само од прихода који су стицани неком од оних које се данас сматрају да су INTELEKTUALNE делатности.“ 🙂 🙂
Ko vas je to naucio. Leskovac je bio prepun ZANATSKIH radnji. Najmanje je u Leskovcu bilo INTELEKTUALACA, ma sta to znacilo.
Ko je to intelektualac Seftelijo? Ko? Poducite nas.:)

Kazete: „саблажњава на начин живота који је овде постојао пре рецимо 50-так година јер то је чињенично стање које је непотребно доказивати.“ 🙂 🙂 🙂
Pre 50 godina se je u Leskovcu zivelo fantasticno. Fantasticno Seftelijo. Tvoj i Djurin deda, koji su konje imali, stale su morale da im budu na obodu Leskovca. Mozda ste zaceti u neku stalu Vaseg dede pa Vam je zato i zivot od pre 50 godina sablazan?Nama u Leskovcu bio je odlican.

Penzionisan sam u „Zdravlje“ pre dve godine. Deda , pradeda i cukundeda su mi imali stolarsku radnju, do 1951 kada je nacionalizovana, gde je sada Vodovod. Stari mlin pa onda red radnji. Dosli i oduzeli. Ako. Da Djurini i Seftelijini imaju. Tako treba.

Mercado: Što se tiče gradskog/seljačkog porekla, moram da primetim da ste jedna od retkih osoba koje ovde nisu ukapirale gde počinje zbilja a gde šala.
Kazem i ja.:) 🙂

„црквенословенска варијанта“ srpskog jezika NE POSTOJI, i to nema blage veze sa tradicijom.
Crkvenoslovenskom varijantom se ranije cinodejstvovala Sveta Liturgija. Amin.

Će Gi Vara
04.08.2014. 16:40

Sad tek znam pravu istinu u vezi KAMILA koje su dosle u Caricin Grad.

Prava ISTORIJSKA ISTINA JE: Kamile su POBEGLE iz stale Seftelijinog i Djurinog dede. Dosadila im je velika nega u njihove stale, pa kida velu u Justina Primu. Iz carske stale u carski grad.

U stale Seftelijinog dede oratilo se je samo, u duhu tradicije, crkvenoslovenski, pa su jadne kamile, u pocetku, imale veliku muku da razumeju sta Rimljani zboriv.
Kasnije je sve bilo u redu i one su skontale crkvenoslovenski.

Peasent Cleaner
04.08.2014. 18:41
Odgovor za  Će Gi Vara

Za tej djavolje kamile, pu pu pu, ja nesam ništa čuo.
Al sam zato od stari leskovčani slušao priče da su imale neke gazde što su na svoja rasna grla dozvuljavali da njikav samo u ge-mol. Ono „njiihihi“, pa ga na kraj, jadna živuljka onakoj zašilji, spusti. Mnogo su udarci s bič primili dok se ne nučiše redu.E sad, dal su dede na pomenuti diskutaneri ja toj sas sigurnos ne mog da tvrdim. Jedino da se angažuje ekipa iz Narodmi muzeum da uradi proekat na tu temu.