Leskovčani traže povratak društvene imovine

 

LESKOVAC – Odbornici Skupštine Leskovca zatražili su od države Srbije izmenu zakona kako bi lokalne samouprave preuzele duštvena preduzeća.

Odbornici su na predlog predsednika Skupštine grada Živojina Stefanovića (SPS) zatražili promenu dela Zakona o privatizaciji i Zakona o stečaju, kako bi lokalne samouprave dobile pravo da raspolažu i upravljaju preduzećima koja nisu privatizovana i preduzećima u kojima je raskinut kupoprodajni ugovor.

Stefanović je svoj predlog obrazložio nizom primera nebrige države o preduzećima kojima se upravlja preko stečajnih upravnika. Naveo je primer “Tomaka” od koga može da se, kazao je, napravi Gradska pekara.

Procenjuje se da na teritoriji Leskovca ima stotinak napuštenih objekata u vlasništvu države, u kojima se nekada odvijala proizvodnja.

Predlog, odnosno, zaključak o izmeni zakona usvojen je u paketu sa Analizom procesa privatizacije u gradu Leskovcu od 2002. do 2012. godine, u kome se konstatuje da je privatizacija bila katastrofalna i da je bez posla ostavila 13.448 Leskovčana.

U tom periodu privatizovana su 57 preduzeća, a u 20 njih su raskinuti kupoprodajni ugovori.

Trideset društevnih preduzeća niko nije hteo da kupi. U međuvremenu je u 21 preduzeće uveden stečaj, 8 je brisano iz registra i jedno je u postupku restrukturiranja.

(Kraj)

 

Pratite JuGmedia portal na društvenim mrežama Facebook, Instagram, TikTok i X (Twitter)!
Budite uvek u toku dešavanja!

Pretplati se
Obavesti o

Pre slanja komentara molimo Vas da pročitate sledeća pravila: Mišljenja iznešena u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne odražavaju stavove redakcije portala juGmedia. Komentari koji sadrže psovke, uvredljive, vulgarne, preteće, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Molimo čitaoce portala juGmedia da se prilikom pisanja komentara pridržavaju pravopisnih pravila. Takođe je zabranjeno lažno predstavljanje, tj. ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Komentari koji su napisani velikim slovima neće biti odobreni. Redakcija ima pravo da ne odobri komentare koji su uvredljivi, koji pozivaju na rasnu i etničku mržnju i ne doprinose normalnoj komunikaciji između čitalaca ovog portala.

11 Komentara
Najstarije
Najnovije
Ugrađene povratne informacije
Pogledaj sve komentare
Ja
25.02.2013. 17:30

E kako su naprasno postali pametni, cudo jedno. Kao da budzet Srbije ne postoji, vec je samo bitno koliko ce para uzeti lokalna samouprava. posteno, nema sta. Ali, neka se skupstina izjasni do kraja o ovom predlogu. Ovako nece moci. Kao odgovorni ljudi, odbornici, vlast i opozicija, u svom zahtevu bi bili do kraja posteni kada bi rekli: Pa dobro. Zelimo da nam se dozvoli da upravljamo sopstvenom imovinom. Smatramo da ljudi iz Beograda i drzave, agencija i vlade, ne misle dobro Leskovcu, jer ne donose valjane odluke u korist grada. Zato mi zelimo da pobrojane ustanove izvrse procenu trazene imovine i da nam je predaju na upravljanje, a da za iznos procenjene imovine uskrate transferna sredstva Leskovcu iz republickog budzeta. Ovo iz razloga sto smatramo da imamo dovoljno pameti i sposobnosti da sami napravimo pare od ovako nam predate imovine.
Kada bi ovakav zahtev otisao Beogradu i vladi, mislim da bi ga oberucke prihvatili u vladi Srbije. Ali nasi lokalni politicari ne zele da nose odgovornost za eventualnu stetu koja bi nastala upravljanjem imovinom, vec samo zele da nekome pokazu kako vole svoj grad. Pa, kada bi prihvatili uslov da dobiju imovinu, a da ne dobijaju transferna sredstva, grad bi potpuno zamro u svakom pogledu. Jedno mi nikada nece biti jasno u ovom gradu. O privredi i razvoju najvise pricaju oni koji nikada nisu samostalno sticali i bavili se privatnim biznisom, vec su uvek bili na „drzavnim jaslima“. I drugo, kako im vise ne dosadi da koriste svaku priliku za licemerni populizam, a u sustini ih bas zabole i za Leskovac i za gradjane.

Kasija
25.02.2013. 18:23
Odgovor za  Ja

Traže da lokalne samouprave dobiju pravo da raspolažu i upravljaju preduzećima koja nisu privatizovana i preduzećima u kojima je raskinut kupoprodajni ugovor?

Pa, ako se ja pitam – može.
Ali, kad bi se ja pitala – pod jednim malim uslovom.
Ako naprave štetu, sve da iz svog džepa nadoknade.

Kako ga cenite, kolege komentatori, da li bi i onda isto hteli?

p.s: kolega „Ja“, svaka Vam je na mestu.

Zoka
25.02.2013. 18:29

Čujem kako Đilas progovara iz usta predsednika skupštine koji je iz SPS-a: „Dajte nam još mesta kojima možemo da zaposlimo naše stranačke kadrove, ovo nam je malo. I to sa evropskim menadžerskim platama gde bi mogli da se uglavimo kad nismo više predsednici, većnici, gradonačelnici… . A i za radnike će biti. Dajte da još jednom probamo da uvedemo komunizam.“

Pa zar mislite da smo slepi i glupi, to bi bila prevara još veća nego ove do sada.

djura
25.02.2013. 21:05
Odgovor za  Zoka

Daleko sam od obozatelja lika i dela gospodina Djilasa ali zar primer PKB-a ne govori nesto sasim drugacije od onoga sto ste Vi naveli?

gorca
25.02.2013. 21:12

Nebriga drzave a opstina je bas pravi domacin. Smesno.

Leskovčanin II
25.02.2013. 23:10

A šta kažete da se proteraju razne haračlije u liku agencija i inspekcija koje dolaze u Leskovac, a u drugim gradovima primaju plate i to iz budžeta koji mi punimo. Pa dodje žandarmerija iz Niša i prebije leskovačke rezerviste, da li bi to učinila u gradu gde je stacionirana. Naravano da ne jer treba da se ode u prodavnicu prošeta ulicom, a Leskovac nek ih izdržava

djura
25.02.2013. 23:40

Ne bih da budem pogresno shvacen narocito zato sto nisam strucnjak u oblasti na koju se odnosi ova vest. Za razliku od Vas, ja ovde ne vidim nista sporno. Radi se zahtevu za promenom dela dva zakona. Ti zakoni a narocito prvi su u ovoj zemlji ostavili za sobom tragicne posledice i jedino pravo pitanje je, zasto nisu menjani mnogo ranije.

Vi ovakav predlog Leskovackog parlamenta uslovljavate obustavom dela transfernih sredstava koja u lokalnu kasu pristizu iz republickog budzeta? ❓

Ta famozna transferna sredstva predstavljaju sredstva koja se iz budžeta Republike Srbije prenose budžetu na nizem nivou vlasti. Ovim parama drzava finansira one oblasti koje su po ustavu u njenoj ingerenciji. Veoma su jasno namenjena i unapred je poznata sudbina svakog dinara. Na lokalu ipak po sistemu, seci usi krpi dupe, dolazi do prenamene manjeg dela ovih sredstava, sto nije zakonito ali se iz poznatih ili nepoznatih razloga tolerise. 😕

Sa dosta sigurnosti mogu da tvrdim, da se od umrtvljene drzavne imovine, odnosno neprodatih bivsih drustvenih preduzeca, koja se nalaze na teritoriji grada Leskovca, ni jedan jedini dinar ne sliva u taj republicki budzet. Pre bih rekao da drzava ima samo gubitke po tom osnovu.

Jedini koji imaju koristi od ovakvog statusa tih preduzeca su cuveni stecajni upravnici (likvidacioni su slicna i jos gora fela). Trenutno u Srbiji po agenciji za licenciranje stečajnih upravnika, „operise“ nesto preko 300 aktivnih stecajnih upravnika. To su lica koja za svoj posao imaju licencu.

Prvenstveni cilj u njihovom delovanju je pronalazenje najpovoljnijeg kupca za imovinu koja im je data na staranje. Za svoj posao ne primaju platu vec naknadu troskova i na kraju po obavljenom poslu, NAGRADU koja je definisana veoma slozenim pravilnikom. Najveca isplacena nagrada do sada, za jedno „udato“ preduzece je iznosila 43 miliona dinara, odnosno oko 400 hiljada eura. 🙂

Dakle ocigledno je da se radi o veoma privilegovanom poslu koji ne moze da radi svako. Pojedinima je poveren poprilicnan broj preduzeca. Zika danas na skupstini rece da neki lik vodi 8 Leskovackih preduzeca. Jedan iz Nisa je vodio 20 Niskih preduzeca i pored toga bio je i direktor pijace. Rekorder je do sada strucnjak sa 65 postupaka koji sahranjuje firme po Cacku i Kraljevu. Jedan je cak uspeo da sebi izboksuje mesecne prinadleznosti u visini od 12 hiljada eura mesecno u trajanju od 3 godine za vodjenje jednog postupka. To je preko dva puta vise od plate guvernera narodne banke Srbije. ❗

Da se radi o jako postenoj bransi govori i podatak da je u zadnjih godinu dana, protiv njih vodjeno vise od 150 disciplinskih postupaka. Veoma je ocigledna, bolje reci vidljiva iz aviona, sprega ovih ljudi i sudija privrednog suda koji im dodeljuju predmete.

Dakle, prosto receno, ovi likovi su glavni kocnicari bilo kakvog upliva lokalnih vlasti u ovu tematiku. Za predmete svojg upravljanja u Leskovcu, oni i ne pokusavaju da prondaju krajnje resenje posto se radi o jeftinim firmama pa bi i nagrade bile male. Ovako im je bolje. Permanentno sisanje ovaca, bez ikakve odgovornosti.

Da se vratim temi i onome sto je je izazvalo Vas komentar a zatim i moj. Ne mislim da bi drzava bila ostecena davanjem bivse drustvene imovine na upravljanje lokalnim jedinicama. Drzava iz toga apsolutno ne prihoduje. Takodje tu ne postoji ni mogucnost za pravljenje naknadne stete jer se radi o potpuno „ocerupanim“ subjektima. Ne vidim ni dobar razlog da se za „procenjeni iznos“ umanje transferna sredstva i to zbog sledeceg:

Kao prvo, lokalna samouprava ne zeli da kupi te objekte vec samo da uposli svoje gradjane, cak verujem da bi to bilo izdato za simbolicnu vrednost ili cak besplatno. Jedini uslov proizvodnja i zaposljavanje.

A kao drugo, velika vecina tih objekata vise i ne vredi mnogo, tako da i ne bi bilo mnogo za odbijanje od transfera. Lokalna samouprava samo zeli da iskoristi prazne prostore u koje bi smestila one proizvodjace koji ne traze nista posebno, a imaju proizvod i imaju trziste. Za lokalnu samoupravu, to su instant resenja za veliki problem. 🙂

Vasu ogorcenost lokalnim menadzmentom u potpunosti razumem i cak podrzavam. Blizu sam da kazem da ste po tom pitanju apsolutno u pravu. Medjutim, mora se priznati da ova inicijativa (u namere predlagaca ne zelim da ulazim)ipak nije losa, a u svakom slucaju je bolja od trenutnog stanja.

djura
26.02.2013. 00:35
Odgovor za  djura

Imam utisak da moj post iz nekog razloga ne ide gde bi trebalo? Komentar je u stvari odgovor prvom komentatoru sa nikom Ja .

bojan
26.02.2013. 08:33

Mnoge zakone treba promeniti u vezi privatizacije. Kada je drzava ulagala u firme osim sto je dovodila svoj komunisticki kadar na rukovodeca mesta,pa time ostvarila 70% kapitala jedne firme. Ministri i Agencije su se bavili ko ce vise para da otme i da zakrpe poneke rupe u budzetu da bi sto duze bili na vlasti a narod i radnike niko0 nije pitao. Radnici sa svojih 30% nemaju bas nikakva prava, firme i lokali se prodaju.preprodaju a radnici sa svojih 30% procenata nemaju bas nista po kom zakonu to moze. Kada vlasnik od 70% ubira prihod 100%,zakon DEMOKRATIJE.

Kasija
26.02.2013. 16:04
Odgovor za  bojan

Dragi Djuro,
Vaše mišljenje da drzava ne bila ostecena davanjem bivse drustvene imovine na upravljanje lokalnim jedinicama, i ja delim.
Međutim, reč je upravo o tome kojoj se to i kakvoj lokalnoj samoupravi isto treba dati i kakve su njene namere. Sve ste rekli i sami.

Ja
26.02.2013. 20:37

Postovani Djuro. Slazem se sa Vama i mislim da je pitanje imovine od velikog znacaja. Ali, ako me neko prevari sto puta, onda sam ja velika budala da verujem u njegove dobre namere. Na ovom sajtu mozete procitati da je grad uveo povecane takse za prazne i napustene objekte. Koliko sam razumeo predsednik skupstine nije ni jednom recju rekao sta ce biti sa tim taksama ukoliko se njihov zahtev usvoji. To je jedan od signala da namere nisu preterano jasne u pogledu oporavka privrede i brige za nezaposljen. Ali u prilog mojoj tezi o krajnje sakrivenim namerama ljudi na vlasti iz Leskovca ide i konstantacija vezana za broj zaposljenih u javnim preduzecima i lokalnoj upravi. Kad vec obrazlazete potrebu da se resi, sada vec hronicni problem u Srbiji, a vezan za nezaposljenost i otpustanje radnika, devastaciju privrede, onda je potrebno da vam ukazem na nedomacinsko ponasanje vlasti. Kao primere ne treba ici daleko. Dovoljno je samo pomenuti Turisticku organizaciju, Kulturni centar, pijacu, vodovod, autobusku stanicu. Bez mere su zaposljavani partijski poslusnici. A sada bi ti isti da razvijaju privredu, opet bez ikakve odgovornosti za eventualnu stetu. Slazem se sa vama da je i sada velika steta sto ti objekti zvrje prazni, ali su oni sada na teret nekom privatniku, drzavi. Ovako ce postati teret svim gradjanima Leskovca. A kada pocnu njima da rukovode polupismeni partijski kadrovi, onda je neminovno da i nastane jos veca steta koju moramo placati, ili trpeti zbog nacinjene stete. Jeste li nekada razmisljali zasto nemamo puteve, kanalizacije i vodovode, a imamo koliko-toliko redovne plate partijskim sluzbenicima. E tu je pravi problem i moja uverenost da ne postoji dobra namera i da je ovaj zahtev prepun sakrivenih mana. Ako vi odobravate ovakvo ponasanje, to je vasa stvar. Ali nikakve price o resavanju socijalnih problema od strane onih koji su doprinelu stvaranju tih problema kod mene nema prodju. Zato sam i govorio o transfernim sredstvima kao izraz mere za neciju odgovornost, a nikako kao zelju da nam se to i desi. Mislim da smo se sada jako dobro razumeli.