Putarine za kamione na magistralnim putevima: Znamo da će biti, ne znamo kako

Foto: Arhiva juGmedie

Najave koje su ranijih godina stizale od Zorana Drobnjaka v.d. direktora „Puteva Srbije“, da će za teretna vozila vrlo brzo biti uvedena putarina na Ibarskoj magistrali, po svemu sudeći će se i ostvariti. Ali, to se neće realizovati samo na Ibarskoj, već i na ostalim magistralnim putevima u Srbiji.

„Kod nas nije jeftina putarina. Među najskupljim je u Evropi. Ali, šta da radimo. I mi kao strani državljani tako plaćamo u Evropi puteve koje koristimo“, kažu iz Udruženja transportera, piše N1.

Putevi Srbije raspisali su tender za projektovanje sistema za naplatu putarine na putevima nižeg reda za teška teretna vozila, nosivosti preko 12 tona. Kompanije imaju rok da se prijave do kraja januara 2023, a vrednost posla procenjena je na 60 miliona dinara.

U obrazloženju zbog čega bi se to uradilo, navodi se da je od uvođenja naplate putarine u Srbiji uočeno da veći broj teških teretnih vozila kako bi izbegli plaćanje putarine na autoputevima, kao alternativne, koristi puteve nižeg reda, naročitio magistralne puteve I i II reda.

Iz Puteva Srbije smatraju da bi se naplatom putarine kamionima na magistralnim putevima, obezbedio dodatni novac za njihovo održavanje, jer ih najviše i uništavaju teška teretna vozila.

Ibarska magistrala je prva o kojoj država razmišlja.

„Vrlo brzo ćemo Ibarsku magistralu zatvoriti za takve kamione, pre svega zbog bezbednosti. Biće im ista cena kada idu Ibarskom kao i na autoputu“, poručio je krajem 2021. godine Zoran Drobnjak, vd direktora JP Putevi Srbije.

U projektnom zadatku stoji da se naplata putarine na putevima prvog reda primenjuje na komercijalna vozila i da su obuhvaćena vozila nosivosti preko 12 tona.

Dodaje se da naplata putarine na magistralnim putevima u Evropi postoji već skoro 20 godina, pa i u zemljama u okruženju, Mađarskoj i Bugarskoj, a da je najraširenija u Nemačkoj, gde se primenjuje na skoro 50.000 km, od kojih je 13.000 km auto-puteva. Kako je navedeno u projektnom zadatku, u ukupnom broju saobraćajnih nezgoda, jedna trećina se desi na ovim putevima. Procena Puteva Srbije je da bi se 60 do 70 odsto ovih vozila preusmerilo sa puteva prvog B reda na auto-puteve.

Međutim, iz Puteva Srbije nismo dobili konkretnije odgovore. Tako ne znamo da li već postoji mapa magistralnih puteva na kojima će biti uvedena putarina, kao ni koliko će ona koštati. Ne znamo ni da li će domaći prevoznici i lokalno stanovništvo biti izuzeti od plaćanja, pre svega misleći na poljoprivrednike koji moraju da koriste magistralne puteve.

Iz Udruženja transportera kažu da u Srbiji nije jeftina putarina, i da je među najskupljim u Evropi, ali smatraju da bi trebalo uvesti putarinu na magistralnim putevima, jer i druge zemlje imaju. Međutim, pre toga treba organizovati javnu raspravu i pronaći tehnička rešenja, pre svega zbog domaćih prevoznika.

„Dodatno će ih opteretiti, jer su troškovi transporta vrlo visoki, nafta je preskupa, nestabilno je tržište, cene prevoza niske, održavanje vozila skupo. Ali, moramo voditi računa i o našim magistralnim putevima, isključivo za strane prevoznike. Njima se mora naplaćivati kao i korišćenje auto puta“, kaže za N1 Ljubinko Zlatić, predsednik Udruženja transportera MD sistem iz Kraljeva.

Ali, ovde se postavlja pitanje da li je moguće razdvojiti domaće od stranih prevoznika, odnosno različito naplaćivati putarine. Iz ovog udruženja očekuju da država to učini.

„Mislim da će vlast povesti računa o tome da ljude koji koriste magistralne puteve, primera radi od Ljiga do Lajkovca, izuzeti od plaćanja putarina. Tu mislim na domaća pravna i fizička lica“, kaže Zlatić.

Najveći problem je što kamioni koji po Srbiji voze kamen, šljunak, pesak vrlo često krše zakon. Veoma često se tovari 60 tona, a dozvoljena nosivost puteva kod nas je 40 tona. Problem je što ti kamioni, vrlo retko idu na vagu. Najbolji primer su kamioni koji su angažovani na izgradnji Moravskog koridora.

Putevi Srbije traže projektanta koji će predložiti tehničko rešenje sistema za nadzor i naplatu putarine na magistralnim putevima. Nakon odabira i potpisivanja ugovora, projektant će imati rok od maksimalno šest meseci da završi posao.

 

Pratite JuGmedia portal na društvenim mrežama Facebook, Instagram, TikTok i X (Twitter)!
Budite uvek u toku dešavanja!

Pretplati se
Obavesti o

Pre slanja komentara molimo Vas da pročitate sledeća pravila: Mišljenja iznešena u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne odražavaju stavove redakcije portala juGmedia. Komentari koji sadrže psovke, uvredljive, vulgarne, preteće, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Molimo čitaoce portala juGmedia da se prilikom pisanja komentara pridržavaju pravopisnih pravila. Takođe je zabranjeno lažno predstavljanje, tj. ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Komentari koji su napisani velikim slovima neće biti odobreni. Redakcija ima pravo da ne odobri komentare koji su uvredljivi, koji pozivaju na rasnu i etničku mržnju i ne doprinose normalnoj komunikaciji između čitalaca ovog portala.

0 Komentara
Ugrađene povratne informacije
Pogledaj sve komentare