Tenderovanje

Leskovac već nekoliko godina liči na veliko gradilište. Započeta je ili završena rekonstrukcija čak preko 40 gradskih saobraćajnica, ali lokalnu samoupravu, sa izvođačima radova, konstantno muči jedna te ista muka: probijanje rokova.

I sam gradonačelnik Leskovca Goran Cvetanović je to priznao pre samo nekoliko dana nakon pisanja Jugmedie da je rok završetka radova na prvom delu Svetoilijske ulice probijen, iako je direktor JP „Urbanizam i izgradnja“ Milenko Milenković pokušao da ubedi javnost kako ti rokovi zapravo i ne moraju da se poštuju.

On je istakao da se lično na njegovo insistiranje izvođačima konstantno pišu kazne i da plaćaju penale čak i do 20 posto, i naglasio da u Leskovcu trenutno ne postoji kvalitetna firma koja sve to može da izvede kako treba.

Iza nikoga ne možete da stanete i javno garantujete da će od početka do kraja da izvede radove kvalitetno za ono za šta su prošli na tenderu“, rekao je Cvetanović.

Velika je konkurencija, objašnjava, da bi dobili posao smanjuju realni broj dana potreban za završetak radova, samnjuju cenu, a onda kada krenu sa radovima, svesni su da to ne mogu da ispune.

Da bi neki ljudi dobili posao idu sa minimalnim rokovima i minimalnim cenama, a onda se ne uklapaju i onda je neko drugi kriv. Ali je zato na nama da stalno vršimo pritisak i da im damo negativne reference“, poručio je gradonačelnik.

A MOŽDA BI PROBLEM TREBALO SASEĆI U KORENU

Neretko se dešava da najjeftinija ponuda kasnije budžet grada košta mnogo skuplje, a ipak, tom šablonu pribegavaju sve lokalne vlasti od 2000-te do danas

Istina je da se na samom tenderu uglavnom biraju oni koji ponude najnižu cenu za izvođenje radova, što ne znači da je ista ponuda i najkvalitetnija. Ne malo puta, dešavalo se da velike javne nabavke i ogromni poslovi budu povereni malim firmama koje sem par zaposlenih i radnih kancelarija nemaju nikakve resurse. Mašine i potrebnu opremu pozajmljuju od gigantskih firmi koje su godinama u poverenom poslu.

Interesantno je i to da te velike firme konkurišu za isti posao, i to sa nešto većom ponuđenom cenom, ali tenderska komisija na kraju ipak odabere ponuđača sa najnižom cenom za izvođenje radova, ne razmišljajući mnogo o tome na koji način će oni biti i izvedeni.

Zbog toga se često dešava da radovi na određenom objektu ili saobraćajnici u gradu u najmanju ruku kasne ili su loše izvedeni.

Praktična provera onih preduzeća koja konkurišu se najčešće ne vrši na terenu.  Sa druge strane, istine radi, komisija prilikom izbora ovakvih izvođača radova ne krši zakon. Ali je suštinau tome da se posao završi na vreme i na kvalitetan način.

I tako je već godinama, a prvi drastičan primer desio se još pre devet godina sa Ulicom Stepe Stepanovića koja pune dve godine nije služila svrsi, jer je grad još 2009. godine, ne vršeći praktičnu proveru na terenu, za izvođača izabrao, tada još uvek društveno preduzeće, PZP Vranje – isključivo zbog naniže ponuđene cene. Zbog nemogućnosti da završe posao, i to godinu i po dana nakon započetih radova, grad sa ovim preduzećem raskida ugovor i angažuje drugo preduzeće da završi započete radove na rekonstrukciji ulice.

Problem je u nedorečenosti samog Zakona o javnim nabavkama i pratećih zakonskih propisa koji ne definišu i ne prave razliku između onih koji su ozbiljni izvođači i onih koji se tu pojavljuju iz raznoraznih razloga.

Odredbama 44. i 45. člana Zakona o javnim nabavkama propisani su određeni uslovi koji moraju da ispune svi oni koji se javljaju na tender. U tom smislu, stoje norme da je svaki ponuđač dužan da dostavi određene dokaze da raspolaže određenim poslovnim kapacitetima, kadrovskim, a pre svega tehničkim.

Tako, na tim tenderima imamo firme koje su godinama ulagale u opremu i obavljale te poslove, ali i one koje imaju određene ugovore o zakupu ili poslovnoj saradnji sa nekom drugom firmom, što je takođe potvrdni dokument na konkursu da oni raspolažu određenim tehničkim kapacitetima.

To nije isto. Imati na korišćenje i imati u svom vlasništvu, nije isto. O tome bi svaki naručilac trebalo da vodi računa. To nije pitanje samo cene, to je pitanje uspešnosti posla. A sam pojam „raspolaganja“ je vrlo rastegljiv.

I ŠTA ON ZNAČI?

Nije najniža cena i napovoljnija ponuda. Sam zakon govori o najpovoljnijoj ponudi. Ona nije samo u ceni.

Cena može biti niska, ali ako u svemu tome imate izvođača koji je nesolidan, za koga svakako sumnjate da će izvršiti svoj posao ili neće odraditi sve ono što je propisano tenderskom dokumentacijom, onda bi trebalo da stvorite mehanizam, kao državni organ, kao onaj koji troši narodne pare, da proverite unapred izvođača, da ustanovite da sve to baš i nije tako, kako se „šminka“ u tenderskim ponudama.

Pre slanja komentara molimo Vas da pročitate sledeća pravila:
Mišljenja iznešena u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne odražavaju stavove redakcije portala juGmedia. Komentari koji sadrže psovke, uvredljive, vulgarne, preteće, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Molimo čitaoce portala juGmedia da se prilikom pisanja komentara pridržavaju pravopisnih pravila. Takođe je zabranjeno lažno predstavljanje, tj. ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Komentari koji su napisani velikim slovima neće biti odobreni. Redakcija ima pravo da ne odobri komentare koji su uvredljivi, koji pozivaju na rasnu i etničku mržnju i ne doprinose normalnoj komunikaciji između čitalaca ovog portala.

15 komentara

  • Није пробијање рокова највећи проблем,већ квалитет радова,који је очајан. Улице после месец дана почињу да пропадају. И онда најнижа цена испадне најскупља.

  • pa druze 357 mi ih ne odabiremo na tenderu nego vi i dvorska luda mileeenkoo…i gde ide rabat od kvaliteta ,30% ? u vas dzep a nama kvantitet…vi prezasiti,ovi isfusarili a narod glup ko cuskija ispasta…i sisaj dogodine opet raju sa istom pesmom…

    • Navodi u tekstu nisu u potpunosti tacni.Narucilac moze da postavi stroze uslove sa boljom opremom i veci.brojem zaposlenih kako bi kvalitetne firme dobile posao i to bez podizvodjaca.Ovde je cilj da poznati dobiju posao i da direktor zavrsi svoju velelepnu kucu….

    • Slažem se da navodi u tekstu nisu u potpunosti tačni, zakon o javnim nabavkama je veoma dobar kao i prateći zakonski propisi, uskladeno sa EU. Pojednostavljujete stvari previše „najmanja cena, najkvalitetnija ponuda…“ Javni nabavljač, u ovom slučaju Grad u tenderskoj dokumentaciji detaljno opisuje radni zadatak, uslove koje je neophodno da ispune ponuđači (reference, tehnički i kadrovski kapacitet…), kao kriterijume za izbor najpovoljnijeg ponuđača pored najniže cene, može ponderisati i rok za izvodenje radova… I u građevinarstvo najačih svetskih ekonomija su prisutni izvođači, podizvođači, učesnici u zajedničkom poslu i to je neizbežno zbog prirode poslova.
      Glavni problem ovde su navike i običaji firmi koje dobijaju poslove, navikli su da ne poštuju ugovore, sada kada su pritisnuti da rade po zakonu, dobijaju negativne reference i plaćaju penale/kazne. Moramo svi znati da se običaji veoma teško menjaju, potreban je jedan period da bi sve došlo u red. Podrška Gradonačelniku…

  • Nema i jare i pare!Da prevedem-nema i za u nečiji džep,još i kvalitetno i u roku!?Ti li to udaraš na svoji Aco?Ili je Milenko ,,odslužio“svoje???

  • Slazem se da je primena Zakona o javnim nabavkama uticala na to da su u nekim slucajevima vezane ruke, medjutim, sama primena istog je gotovo iskorenila korupciju. Najveci problem je mali broj kvalitetnih izvodjaca, koji dobijaju i po nekoliko tendera i zbog toga dolazi do probijanja rokova jer ne mogu da pokriju sva gradilista. Svedoci smo velikog broja gradilista i sta je sve uradjeno u poslednjih par godina. Ulazu se veliki napori da sva gradilista budu zavrsena na vreme , i nesavesni izvodjaci se kaznjavaju zbog toga

  • Propusti uvek postoje, jer niko nije nepogresiv. Kada se probije rok, ili izvodjac ne odradi kvalitetno svoj posao…odmah se govori o tome da je neko uzeo pare. Nikada mi necemo biti zadovoljni, ma koliko da se uradi. Ono sto je najvaznije da losi izvodjaci bivaju kaznjeni novcano i dobijaju negativne reference za kasnjenja ili lose izvedene radove.

  • Ljudi nemoj da se lazemo imamo desetak izvoďača u Leskovcu koji se javljaju na tendere pa dali je moguće da svi nevaljaju?
    Nije li logičnije da je nesposobno rukovodstvo direkcije i da tu škripi. Ajde neka se neko javi i neka kaže koja je firma i iz kog tendera kažnjena 20%. Najvise je kaznjena firma 5% .Ali sta se desava kad ta firma kasni na 4 gradilista u toku godine. A kažnjena je samo jedamput .MILJENICI DIREKTORA MILENKA . KONKRETNO ul.Vojna Petrovića se 2godine ne zavrsava POTPORNI zid u sel.GRAJEVCE 6 meseci a rok za zavrsetak 60 dana. NEKA GOSPODA IZ DIREKCIJE OBJASNE nemoj da se lažemo

  • Posle zavrsenog rada vasim putevima kao da je tornado projurio to znaci drzi bure vodu dok majstori odu.Sve to popuca trava nikne nigde i njista .Nemate cime da se hvalite samo vasim nepismenoscu i neznanjem!

    • Marija jasno je meni da cete ti I manji broj slicnih tebi uvek biti nezadovoljni. Znam ja da tebe istinski ne brine ni gde puca, ni sta nice, tebe istinski boli sto je u poslednjih 5 godina izgradjeno I rekonstruisano 34 saobracajnica u duzini od 9000m,a van grada 25, takodje u duzini od 9000m. Znam Marija, uspeh se tesko prasta I tebe to plasi I brine.

  • Znate kako: Izabere se najeftiniji ponudjač. Rokovi se svesno probijaju, jer najeftiniji ne znači i najbolji. Sve je to tačno. Ali ajde sada vi novinari, kada već pokušavate da pišete istraživački uradite nešto drugo. Recimo izaberite jedan tender, koji je završen u roku i gde je kao sve bilo u redu. Zatražite dokumentaciju: KONKURS, REŠENJE O IZBORU, PRATEĆU DOKUMENTACIJU, GRADJEVINSKU KNJIGU, DNEVNIKE REALIZACIJE, I SVE IZVODE O PLAĆANJU, SITUACIJE I KONAČNU SITUACIJU. Ako tu nadjete da je u redu, onda i ovaj tekst ima smisla. Videćete da najeftiniji i nije najeftiniji. I tada ćete dobiti odgovor i na pitanje: Zašto neko želi da pokaže da se u gradu mnogo gradi?

  • Nisam čuo da je neka firma dobila negativne reference u Leskovcu, ako neko zna neku firmu koja je dobila negativne reference u Gradu Leskovcu neka me demantuje!!!

  • Izvodjac mora da bude i siroke ruke, nadasve. Da svi oko njega budu zadovoljni.

  • Kakve kazne pišete? Vi nemate osnova da pišete kazne ako se ne ispunjavaju rokove! Zakon o javnim nabavkama predviđa mogučnost da Naručilac zatraži od izvođača različite instrumente finansijskog obezbeđenja a najčešće korišćeni su:
    – bankarska garancija za ozbiljnost ponude (najviše do 10% od ponuđene cene- najčešće u praksi 2%)
    -bankarska garancija za dobro izvršenje posla (najviše do 10% od ponuđene cene, najčešće korišćena u praksi, uvek se traži 10%)
    -bankarska garancija za otklanjanje grešaka u garantnom roku (najviše do 10% od ponuđene cene-u praksi se traži 10%).
    Šta grad traži od ovoga? Ništa. Da li je grad tražio i naplatio od nekog bankarsku garanciju?
    Ovo je klasična radikalsko-naprednjačka patetična priča, evo mi se mučimo, radimo, hoćemo ali drugi nam ne daju. Drugi nas sapliću, sabotiraju, vidite da nije do nas.
    Nego, jedan savet, znam da je naprednjacima najomraženiji ali drugačije ne može, zakon u ruke pa čitajte, čitajte dok ne naučite. Ali onda nema talova.

Komentarisanje je zatvoreno.