LESKOVAC – Poslednjih godina psiholozi su sve glasniji u izjavama da ponavljanje razreda čini učeniku mnogo više štete nego koristi ali i pored toga nastavnici osnovne škole „Svetozar Marković“ u Leskovcu odlučili su da čak 17-oro učenika vrati sledeće godine u isti razred.
Sa druge strane, u ovoj školi, koja broji preko 400 učenika, đaci donose sijaset nagrada. Preko 120 njih osvajalo nagrade na okružnim i opštinskim, a dvadesetak je postiglo izuzetne rezultate na republičkim takmičenjima.
Reč je o učenicima 5,6. i 7. razreda, a najveći broj među njima je romske nacionalnosti.
Ma koliko bila teška, odluka o ponavljanju razreda se često primenjuje prema učenicima koji imaju poteškoće sa savladavanjem nastavnog plana i programa, ističu se u ovoj školi.
„Reč je o đacima koji su neredovno pohađali nastavu, bili nepažljivi i nedisiplinovani na času, pravili probleme. Još žalosnije je što je njihova nezainteresovanost pretočena sa njihovih roditelja. Veliki broj njih je samo vegetiralo na časovima u toku godine kako bi dobili poitvrdu da prime socijalnu i materijalnu pomoć“ tvrdi direktor Jovica Marjanović.
Psiholozi tvrde da učenik koji ponavlja razred gubi samopouzdanje i oseća stid zbog činjenice da nije bio u stanju da prati svoju generaciju.
U Evropi razmišljaju o zabrani ponavljanja razreda, a ta ideja lako bi mogla da zaživi i kod nas. Umesto gubljenja cele godine, preporučuje se letnja obuka i obavezna dopunska nastava.
U njihovoj preporuci kaže se da od sadašnjeg modela, koji podrazumeva da neuspešna deca dva puta idu u isti razred, gube svi – i država i sami učenici! Umesto da izgube godinu, preporučeno je da bude uvedena neka vrsta letnjih škola, ali i obaveza da pohađaju dopunsku nastavu. Tako bi učenici sa dve ili više zaključenih jedinica izgubili samo jedno leto, a ne i celu narednu godinu. Tokom raspusta bi odlazili na časove, a nastavnici bi mogli više da im se posvete na časovima kojima bi prisustvovale male grupe dece.
Zakon kaže:
Prema Zakonu o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja Republike Srbije, ocenjivanje (i zaključna ocena) u prvom razredu osnovne škole je opisna (što će, prema najavama, od ove godine biti promenjeno uvođenjem trostepenih i četvorostepenih skala) i učenik se odmah prevodi u naredni razred. U drugom i trećem razredu učenici dobijaju i brojčane ocene, a ako su one nedovoljne na kraju drugog polugodišta, učenik se prevodi u naredni razred na osnovu odluke odeljenskog veća, osim ako roditelj ili staratelj izričito zahteva da učenik ponavlja razred.
Dragan Marinković
Pratite JuGmedia portal na društvenim mrežama Facebook, Instagram, TikTok i X (Twitter)!
Budite uvek u toku dešavanja!
Trebali bi malo i djaci srpske nacionalnosti (kojima se na vezu završavaju ocene) da ponavljaju kad su to zaslužili, nije pravedno da samo romi ponavljaju zato što njima nema ko da popravlja ocene. Zbog toga što se deci popušta od malena zato i postanu probisveti posle petog razreda i misle da su osvojili svet. Posle nam krivo kad vidimo kakva nam je omladina. Pamet u glavu!
A i izraz ,,vegetiraju“ od direktora?!
Brate, čija si ti banana?
Banana na strani pravde, mnogo puta u životu sam bio svedok kako se našoj deci popravljaju ocene da ne bi ponavljala i išla na polaganje. Pamet u glavu dok ne bude prekasno iako već mislim da je prekasno da se zaustavi mašinerija probisveta!
Od kako su psiholozi poceli da rade sa decom propalo nam je skolstvo!
Ja to pričam 10 godina. Nije mi jasno kako to niko od prosvetnih radnika nije video na vreme, pre nego što je prekasno
Ne dopada mi se tekst. Pokusali ste da skolu predstavite kao krivca za ponavljanje razreda. Roma je sve vise u toj skoli i apsolutno su nezainteresovani za nastavu. Ponavljanje razreda treba da im omoguci da nesto nauce. „Slusanje“ gradiva dve, umesto jedne godine, MOZDA i opismeni te ucenike. Psiholozi preuvelicavaju, stalno govore o emocijama. I Romi i srpska nezainteresovana deca treba da shvate da skola nije igra i da se u skoli uci.
Škola za decu i treba da bude igra.
Pravi novinar bi prebrojao broj romske dece koja idu tamo i primaju socijalnu pomoc, ODNOSNO su trenutn u Nemackoj!
Misliš: ein, zwei, drei, vier, fünf, sechs, sieben …
Mnogo cesto se pise o toj skoli od kada direktor ide u penziju!
Ha … pa možda je škola preteška? Organizujte neki kurs, pa neka izađu nepismeni iz škole! Zar mislite da će takav učenik dolaziti u toku leta? Dajte još jednu nepotrebnu, u nizu nepotrebnih, obaveza nastavnicima koji se trude da svima otvore vrata znanja. Nekima je potrebna podrška da kroz ta vrata prođu, ali nekog ni bagerom ne možeš da uguraš kroz ta vrata. Citiran je zakon za mlađe osnovce i to se poštuje. Dakle nema ponavljanja do 4. razreda, ali ne i za one od 5. do 8. razreda.
Poslednjih godina psiholozi su sve glasniji u izjavama da ponavljanje razreda čini učeniku mnogo više štete nego koristi. Je l? Možda bi ljude koji ne umeju da voze trebalo pustiti da dobiju dozvolu? A da na kraju djaci ocenjuju nastavnike? Verujem da ćemo do toga stići vremenom. Da smo dobili podatke iz svih škola kao i to koji su to psiholozi, u kojim zemljama se zastupa pomenut stav i koji su rezultati postignuti njime – tekst bi dobio na ozbiljnosti. Ovako je više za rubriku Čaršijske priče
Slaba je socijalna integracija manjina u društvo. Ima i druge dece osim manjinske,koja su u,možda, nezavidnijem materijalnom i socijalnom položaju, pa redovno pohađaju školu. Treba pooštriti kaznenu politiku za roditelje koji dopuštaju da im dete odsustvuje iz škole,uključiti veći broj asistenata koji bi radili na „prosvećenju“ kako roditelja, tako i dece, ukazivati na pozitivne primere …voditi pozitivnu kampanju, naravno uz kaznenu politiku, koja će se primenjivati, a ne samo biti na papiru.
Naravno da treba svi da ponavljaju koji nisu zasluzili prelaznu ocenu. A ako nisu hteli da uce te skolske godine nece sigurno ni tokom leta. Tako da je najbolje jos jednu godinu odslusati gradivo.
Itekako deca u zapadnoj Evropi ponavljaju razred, i to već od prvog osnovne. O tome odluku donosi nastavničko veće a na predlog učitelja i roditelji se ništa ne pitaju. I pokazalo se kao dobra praksa- deci ta dodatna godina pomogne da savladaju propušteno i uopšte se na to ne gleda sa negativnog aspekta.
A Jovica Marjanovic je kao Tito, dozivotno na funkciji.