Škola za osnovno i srednje obrazovanje „14. oktobar“ u Nišu obeležila je minulog oktobra pola veka postojanja, pa je to bio povod za sumiranje rezultata s osvrtom na sadašnje stanje, koje je u razgovoru za Jugmediu izneo direktor Miša Ljubenović.
Ova obrazovna ustanova prvobitno se nalazila u u zgradi u kojoj je sada škola „Učitelj Tasa“ a 1971. godine preseljena je na ovdašnju lokaciju u naselju Ledena stena, u Ulicu Goce Delčeva.
Do 1976. godine škola „14. oktobar“ bavila se samo obrazovanjem osnovaca, a te godine priključila su joj se odeljenja za učenike sa posebnim potrebama iz srednjih škola. Pod njenim krovom sada se nalaze tri nivoa obrazovanja – predškolsko, osnovnoškolsko i srednjoškolsko.
U ovom trenutku škola broji 150 učenika i to 85 osnovaca i 65 srednjoškolaca. Reč je o učenicima sa višestrukim smetnjama. Pre svega su tu učenici sa smetnjama u intelektualnom razvoju, ali poslednjih nekoliko godina, sve je više učenika sa drugim smetnjama, poput učenika sa autizmom i cerebralnom paralizom. Sve više je i slepih i slabovidih učenika pa je za njih formirano posebno odeljenje.
Tri područja rada srednjoškolaca
Prema rečima direktora Miše Ljubenovića, specifičnost koja važi za sve škole tog tipa u Srbiji je da učenici u osnovnom obrazovanju rade po redovnom planu i programu, odnosno po istom planu i programu po kome radi i bilo koja druga redovna škola.
„Učenici koji završe osnovnu školu imaju prelazni, odnosno pripremni razred koji se zove jednogodišnje osposobljavanje za rad. Tokom tog razreda obavlja se intenzivna profesionalna selekcija kako bi se na kraju godine odlučilo koji obrazovni profil učenik može da upiše ili u okviru kog područja rada može da se školuje. U ovom trenutku obrazujemo učenike u tri područja rada i u nekoliko obrazovnih profila. U području mašinstva i obrade metala imamo obrazovne profile autolimar, elektrozavarivač i bravar. U području tekstilstva i kožarstva imamo profile konfekcijski šivač i ručni tkač, a u području rada lične usluge imamo obrazovni profil frizer“, pojašnjava Ljubenović.
Jedna od specifičnosti škole „14. oktobar“ obrazovni profil ručni tkač pošto ga u Srbiji, uključujući čitav sistem obrazovanja, imaju još samo Stara Pazova i Novi Sad.
„Proizvode koje učenici proizvedu u radionicama prodajemo isključivo preko prodajnih izložbi. Sredstva do kojih dolazimo na taj način možda nisu tako značajna, ali značajno je da mi na taj način afirmišemo dečiji rad i stvaralaštvo. Mi na taj način pokazujemo da možemo da osposobimo učenike da učestvuju u izradi veoma kreativnih proizvoda i da sutradan kada napuste školu mogu da postanu ravnopravni članovi društva. Najveći broj učenika naše škole uspe da se profesionalno ospososobi. Značajan broj učenika koji su završili školu uspeli smo da zaposlimo zahvaljujući dobroj volji poslodavaca, ali i njihovoj zakonskoj obavezi da zapošljavaju osobe sa invaliditetom. Pokazalo se, na naše veliko zadovoljstvo i na našu veliku čast, da su to veoma odgovorni i vredni radnici“.
Školski život poput svih drugih
Prema Ljubenovićevim rečima školski život učenika škole „14. oktobar“ ni malo se ne razlikuje od bilo koje druge škole. Učenici učetvuju u radu hora i orkestra, likovne, dramske, recitatorske, lutkarske i sportske sekcije.
„Naš inkluzivni hor veoma uspešno nastupa, a okuplja učenike i njihove roditelje, kao i učenike Medicinske škole „Dr Milenko Hadžić“.
Ta saradnja sa Medicinskom školom nekoliko godina traje, kao što i već nekoliko godina imamo odličnu saradnju sa klubom „Šampion“ koji okuplja isključivo osobe sa ometenošću. Zahvaljujući tom klubu naši učenici su imali priliku da odlaze i na olimpijske igre osoba sa invaliditetom. Takmičili su se na igrama u Atini i u Los Andjelesu i osvajali medalje u košarci i odbojci“, istakao je Ljubenović.
Škola „14. oktobar“ kazao je Ljubenović učestvuje u različitim projektima i jedna je od tri škole ovog tipa koje učestvuju u projektu „Erazmus plus“. Od 30 škola koje su uključene u pomenuti projekat na nivou Evropske unije, dodao je on, škola „14. oktobar“ dobila je najveći iznos sredstava.
„Taj projekat podrazumeva stručno usavršavanje naših nastavnika u inostranstvu. Jedna grupa nastavnika boravila je na Siciliji, a druga je na Kipru prošla obuku o učenju dece sa autizmom. Kao direktor škole ja sam putovao u Barselonu na obuku čija je tema bila liderstvo u obrazovanju. Na proleće će jedna grupa nastavnika boraviti na Kipru pet dana kako bi se upoznala sa njihovim obrazovnim sistemom“, rekao je Ljubenović.
Stavovi izneti u podržanom medijskom projektu nužno ne izražavaju stavove organa koji je dodelio sredstva
Pratite JuGmedia portal na društvenim mrežama Facebook, Instagram, TikTok i X (Twitter)!
Budite uvek u toku dešavanja!
Pre slanja komentara molimo Vas da pročitate sledeća pravila:
Mišljenja iznešena u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne odražavaju stavove redakcije portala juGmedia. Komentari koji sadrže psovke, uvredljive, vulgarne, preteće, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Molimo čitaoce portala juGmedia da se prilikom pisanja komentara pridržavaju pravopisnih pravila. Takođe je zabranjeno lažno predstavljanje, tj. ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Komentari koji su napisani velikim slovima neće biti odobreni. Redakcija ima pravo da ne odobri komentare koji su uvredljivi, koji pozivaju na rasnu i etničku mržnju i ne doprinose normalnoj komunikaciji između čitalaca ovog portala.