Grad Leskovac se poslednjih meseci, pored Niša, često nalazi na spisku najzagađenijih gradova u Srbiji, a ono što je izvesno to je da otrovne čestice ne dolaze iz industrijskih pogona, već na to utiče mnogo faktora, o čemu za JuGmediu govori specijalista toksikološke hemije Tamara Ljubenović, načelnica Centra za higijenu u Zavodu za javno zdravlje u Leskovcu (ZZJZ).
Prema njenim navodima, na aero zagađenje, posebno u centru Leskovca gde ova ustanova ima jedno merno mesto, utiče ukutkana leskovačka kotlina iz koje hladnoća i toplota sporo izlaze a sa njima i štetne materije, ali i pojave na koje može da se utiče.
„Geograsfki položaj Leskovca ima prvenstveno značenje na povećano zagađenje. Nisko strujanje vazduha, visok pritisak, što bi se reklo, nema provetravanja u kotlini i ne postoji mogućnost odlaska u višeslojne materije“, kaže Ljubenovićeva.
ZZJZ godinama ima samo jedno merno u centru Leskovca, kod Tehnološkog fakulteta, gde se vrši kontola vazduha, odnosno, količina tri zagađujuće materije: sumpor dioksid, čađ i adoda dioksid, ali i zagađenje vazduha teškim metalima.
„Vrlo je bitno naglasiti da je to jedno merno mesto i da na osnovu toga Zavod ne može da pruži kompletni sliku zagađenosti vazduha na teritoriji celog grada. Ipak, naša merenja, na primer u oktobru, pokazuju da je 7 dana bilo prekoračenja pojedinih materija“, ističe sagovornica JuGmedie.
Nije, međutim, problem da se dobije detaljnija slika kvaliteta vazduha kojeg udišu Leskovčani. Prvo, što se u pojednim danima smog može seći nožem, posebeno u večernjim satima, a preko aplikacija na mobilnim telefonima koje su radile ekipe stručnjaka, Leskovac se vrlo često po zagađenosti nalazi u ljubičastaoj i crvenoj boji. To su dani kada osetimo da teško dišemo.
„U Leskovcu, inače, nemamo nekog industrijskog zagađenja. Izvesno je da najveća količina zagađenja dolazi iz individualnh ložišta, toplane i od izduvnih gasova iz automobila. Ti izduvni gasovi su vrlo veliki zagađivači i ja bih njih stavila na prvo mesto, mada se najviše u javnosti govori o dimu iz individualnih ložišta. Vazduh najviše zagađuju automobili nižih klasa i kategorija sa zastarelim sagorevanjem, koji se kod nas najviše i koriste“, objašnjava.
Problem takvih automobila može, dodaje, da se reši, ali veoma teško s obzirom na imovno stanje Leskovčana, a rešenje zagađenosti vazduha iz ložišta domaćinstava vidi u priključak što većeg broja na gradsku toplanu, koja koristi i gas.
„Definitivno, najbolje rešenje je priključak na gasovod. Gasifikacija i edukacija stanovništva u smislu da sve što stvara, bilo koja vrsta sagorevanja odlazi u atmosferu“, naglašava.
Pitamo kako da se stanovništvo zaštiti od aero zagađenja i da li maske koje trenutno mnogi nose i na otvorenom, pomažu?
„Maske sada imaju višestruku ulogu, štite od zagađenja i od virusa, ali nisu one te koje prvenstveno imaju ulogu za zaustavljanje zagađujućih materija koje udišemo. Za to postoje specijalne maske. Drugo, treba da bude mnogo veća koncentracija zagađujućih materija da bismo mi te druge vrste maske upotrebili. Ove maske mogu da bude neka barijera. Postoji preporuka da u večernjim časovima, kada se najviše talože materije, starija populacija ne izilazi iz kuća i stanova“, objašnjava specilaista toksikološke hemije Tamara Ljubenović iz Leskovca.
Pratite JuGmedia portal na društvenim mrežama Facebook, Instagram, TikTok i X (Twitter)!
Budite uvek u toku dešavanja!
gospodja toksikolog hoce da kaze vojne maske da se nose ,srecno nam bilo. dovoljno je samo pogledati dimnjake i sve je jasno. kontolno mesto kod Tehnoloskog gde je ravnica i najmanje smoga, stavite ga kod bolnicu ili dubocicu da vidimo sta ce onda pokazati
Ovaj predugačak tekst je mogao da se napiše i ovako:
Uglavnom iz nepoznatih razloga (jer ne postoji merna infrastruktura, arhiva, analiza i strategija), ali uz pretpostavku da to čine gradjani svojim grejanjem i vožnjom automobila, Leskovac je već godinama medju najzagadjenijm gradovima u Srbiji, a često i svetu.
Uzdali smo se dosad u Boga, ali je naš geografski položaj takav, da nam ni On ne više može pomoći.
Zato, do našeg zadnjeg daha, treba koristiti kombinacije svih mogućih tipova maski, koje su na našu sreću sada i obavezne. I tako sve do gasifikacije, kada će oni koji prežive, možda osetiti nekolikoprocentno poboljšanje.
Tačno je!
Glavno prevozno sredstvo u Leskovcu bi trebalo da bude bicikl. Radna mesta su pojedinima na 10 min hoda, ali ipak 99% njih se odlucuje da upali auto. Decu voze i razvoze po skolama i ostalim mestima gde su se uputila, pojedina deca ce zaboraviti i da hodaju… U ovoliko malom gradu ovoliki broj automobila je nedopustivo. Registracija 100000!!!
Bravo Maja, tako je, u 21. veku treba uvesti rikše na ulicama grada. Treba upregnuti sve one vaše neistomišljenike i sobodoumne građane, da vas vuku po gradu, a vi im bacite po neku crkavicu, ili se odraknite vaših sendviča i sokova, da ne pocrkaju gladni. Šta sve vama neće pasti napamet, ako ga uopšte bre više imate. Ma đilas je kriv.