DOGOVŠTINE S VAŠARA

DA SE NE ZABORAVI

Eto, došlo leto. U selu se žnje, kopa, skuplja letina. Posle vašara Gorešnjaka, kada se pokosi, zbere seno, zdenu stogovi, čeka se Sveti Ilija. To je drugi avgust u svakoj godini. Devojke toga dana čekaju svoje momke, a udate svoje muževe, da se za taj dan dođe iz pečalbu. Za taj dan se dolazi, bilo gde se nalazilo.

Tako se šarena reka, mladih, starih i dece sa svih strana planinskih sela Ravnog dela, Predanče, Kozila, Javorja, Zlatićva, Dejana, Ravne Gore, Lopušnje, Brezovice, Samarnice i drugih sela, sa padina Bukove Glave, Javorske čuke i Dobropoljskih livada, sjati na planinskom proplanku Čobanac iznad sela Bistrica. S druge strane se na vašar dolazilo iz planinskih sela crnotravskog atara.

Mnogo je za taj dan snevanih i neostvarenih snova i zelja, bilo u mladosti, bilo u poznim godinama. Deca su se za taj dan najviše radovala, pa onda mlade devojke, snaše i momci. U narodnim nošnjama, vezanim košuljama, suknjama sa čipkama i vezom, sa jedne strane Čobanca prema drugim crnotravskim nošnjama sa litacima suknjama i vezanim košuljama, sa rumenilom na licu, sva mladež onako ozarena, lepa i razdragana u narodnom kolu.

Bilo je milina živeti punim životom u vremenu svetilijskog vašara.

U oči vašara, kao i na sam dan, mnogo je dogodovština ostalo od davnina, često prepričavanih s kolena na koleno, do današnjeg dana. Jedna od takvih dogodovština je zapisana i ovde iz sela Ravni Del, negde s krajem tridesetih godina dvadesetog veka.

Tako u selo je postojala zabranjena ljubav između dvoje mladih. Devojka je čuvala ovce, dok je momak u toku leta odlazio u pečalbu ciglara. Došao dan svetilijskog vašara. Otac i majka devojke nisu puštali svoju ćerku da ode na vašar sa momkom, koji je toga dana došao zbog vašara i devojke iz pečalbe.

Devojka je prema roditeljima i seljanima spremala osvetu. Umesto na vašar, dogovore se sa momkom da toga dana zajedno čuvaju ovce.

Onako zaneti osećanjima, negde blizu sela, otisli su u žito, kraće receno u njivu sa zelenim ražom. Naravno da su i ovce otišle da pasu u njivu zasejano ražom.

Ljudi iz sela su počeli da viču: ”Ej ovce u r’ž, nedajte ljudi, će ga unište, ovčari gi nigde nema”. Na to će devojka iz zelenog žita, u zagrljaju sa momkom, onako ljutito i rečito u stihu odgovoriti:

“Naše ovce, naš r’ž

tresi, tresi pa zadrž,

neka devojče vidi zor

što ga majka i tatko

nepustiše na sabor”.

Patrijahalni odnosi u porodicama, toga vremena, stvarali su mnoge zabrane, pa i prave ljubavi izmedju momaka i devojaka. Tako se iz osvete i bunta stvarale mnoge životne nesuglasnice, pa i promašeni životi, jer su roditelji svojoj deci birali i momka i devojku za udaju i ženidbu. Događale su se i komične situacije iz bunta prema odraslim, kakva je zapisana i ova dogodovština iz planinskog sela Ravni Del u vlasotinačkoj opštini na Jugu Srbije.

Zabelezio: Miroslav Mladenovic Mirac

Pratite JuGmedia portal na društvenim mrežama Facebook, Instagram, TikTok i X (Twitter)!
Budite uvek u toku dešavanja!

Pretplati se
Obavesti o

Pre slanja komentara molimo Vas da pročitate sledeća pravila: Mišljenja iznešena u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne odražavaju stavove redakcije portala juGmedia. Komentari koji sadrže psovke, uvredljive, vulgarne, preteće, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Molimo čitaoce portala juGmedia da se prilikom pisanja komentara pridržavaju pravopisnih pravila. Takođe je zabranjeno lažno predstavljanje, tj. ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Komentari koji su napisani velikim slovima neće biti odobreni. Redakcija ima pravo da ne odobri komentare koji su uvredljivi, koji pozivaju na rasnu i etničku mržnju i ne doprinose normalnoj komunikaciji između čitalaca ovog portala.

1 Komentar
Najstarije
Najnovije
Ugrađene povratne informacije
Pogledaj sve komentare
Miroslav B Mladenovic Mirac
23.09.2024. 23:14

Nema više svetiliskog vašara(2.avgust)-sve je uraslo u šipražje, travoljak. Kao da tu više nema znakova, da se nekada igralo, vašarilo.