Predlog Igora Novakovića, zamenika predsednika Skupštine grada Niša, da se u plan razvoja grada za narednu godinu unese i predlog rušenja Tržno-poslovnog centra „Kalča“ i izgradnje stambeno-poslovne kule sa 20 spratova u nekoliko nivoa podzemnih garaža i dalje je tema o kojoj se puno priča. Mišljenja Nišlija o toj ideji su podeljena, međutim, većina stručnjaka smatra da ideja o izgradji „Zonine kule“ nije realna.
Poznati niški arhitetka Ivan Hadži Redi koji je 80-tih godina vodio pripreme za gradnju „Kalče“ mišljenja je da predlog za izgradnju stambeno-poslovne kule na tom prostoru predstavlja viziju koja iz mnogo razloga ne počiva na realnim pretpostavkama.
„Niš nije grad koji takvu arhitekturu treba da neguje i na taj način da se razvija. Njegov razvoj star za dve godine pa 145 godina pokazuje da on ima sasvim drugu tendenciju koja, na žalost, nije konsekventno rađena i dobro usmeravana. To znači da je Niš ostao monocentričan u odnosu na vreme od pre 145 godina“, izjavio je Hadži Redi za Niške vesti.
Niš je, dodao je, propustio priliku da, kada se osetio razvoj, grad planira policentrično i da prostori koji su se širili dobijaju svoje sekudarne centre.
„Tako naše opštine Pantelej, Crveni Krst i Palilula nemaju svoje centre, jedan prostor koji bi mogao da se naziva njihovim trgom. To su sve naselja koja su se širila bez svojih malih centara“, kazao je Hadži Redi.
Prema njegovim rečima, potenciranje da Niš i dalje ima jedan jedini centar nije dobro jer matrica na kojoj Niš počiva nije takva da može da izdrži da populacija od skoro 300.000 hrli ka centralnom području.
„Tu ne pomažu ni podzemne železnice ni bilo šta drugo. Gradska matrica u centru Niša nije takva da primi mega strukture kao što je u tom predloženom rešenju, osim toga, saobraćaj i podzemna infrastruktura da bi mogla da podnese takvu izgradnju. Rešenje je u sasvim drugoj sferi, naglasio je Redi.
Istakao je da bi mnogo realnije bilo ako bi mogao da se postigne koncenzus da se za „Kalču“ potraži nova organizaciona forma.
“Kalča ima izuzetno fleksibilan konstruktivni sistem koji omogućava skoro bezbrojne varijante mogućih rešenja i jednostavno se može doći do nove organizacije tog prostora, naravno uz pretpostavku da se sa vlasnicima postigne određni koncenzus. Moj predlog je da se od jednog bazarskog tipa tržnog centra pređe na poznate forme ili jednog mola, jedne ulice ili velikog trga sa kojeg se sagledavaju sve površine. Kao centar bazarskog tipa, sa malim radnjicama, ne može da opstane. On u svojoj blizini nema nikave snabdevačke centre, nema veće kapacitete nekog poznatog brenda u oblasti sporta, mode, već su to mali lokali koji odgovaraju jednom tipu bazara u Turskoj“, objasnio je Hadži Redi.
Prema njegovim rečima, poznato je iz svetske prakse i iz prakse u zemljama u okruženju da se u izgradnji tržnog centara ide u suprotnom organizacionom pravcu od onog koji je u „Kalči“, a to su centri uličnog tipa, kakav je u Nišu „Delta Planet“.
On je podsetio da je 80-tih vodio pripreme za izgradnju „Kalče“, ali se povukao jer nisu prihvaćeni njegovi bitni predlozi, među kojima i predlog za obezbeđivanje parkinga.
„Ukoliko smo želeli tržni centar u to vreme najveći na Balkanu, bilo je nužno da se paralelno sa tim reši pitanje parkiranja. Bio sam nadglasan i tržni centar je ostao bez parkiranja“, rekao je naš sagovornik.
Mišljenja stručnjaka u Nišu su i da na mestu na kojem se nalazi „Kalča“ nije moguće uraditi veliki objekat poput onog koji predlaže Novaković jer bi se prilikom gradnje temelja dubine 20 i više metara, urušili okolni objekti.
Stav stručnjaka je i da su zbog podzemnih voda nerealni planovi o izbradnji podzemnog parkinga na više nivoa.
Pratite JuGmedia portal na društvenim mrežama Facebook, Instagram, TikTok i X (Twitter)!
Budite uvek u toku dešavanja!