Crkva i vlast složni: Hrana na groblju PAGANSKI OBIČAJ

Iako pravoslavna srpska crkva decenijama apeluje na vernike da ne iznose hranu na groblje i služe je za pokoj duše, taj prastari, paganski običaj, čvrsto je ukorenjen pa se za pomene i zadušnice sprema kao za slave.

Ovu temu ponovo je aktuelizovao prvi čovek Leskovca Goran Cvetanović kada je na Gradskom veću, prilikom usvajanja plana generalne regulacije za humana groblja na teritoriji grada, rekao da je takav običaj – neprihvatljiv.

Razmena hrane je potpuno antihrišćanski  običaj, nema veze sa hrišćanstvom, to je paganski običaj i to je potpuno pogrešno tumačenje hriščanske religije. Znam da ću posle ovoga imati velike osude i velike kritike, ali istovremeno znam da neko mora prvi da krene  i da se drugačije ponaša, da poštuje postulate hrišćanstva i ono što mi ovde zastupamo u ovom visokom domu“, kazao je Cvetanović.

Starešina Saborne crkve u Leskovcu Vladan Ranđelović kaže za Jugmediu da je dobro što je neko i iz civilne vlasti progovorio o tome.

Gradonačelnik je rekao ono na šta naša crkva decenijama ukazuje. Stav Crkve je da je iznošenje hrane u velikim količinama na groblje paganski običaj, iz vremena pre nego što smo prihvatili hrišćanstvo i da bi konačno na taj običaj trebalo staviti tačku“, kategoričan je Ranđelović.

Uprkos tome, sveštenstvo toleriše obilje hrane koja se na parastosima i zadušnicama postavlja preko groblja i služi okupljenima.

Naše je da apelujemo, da podsećamo, savetujemo, ukazujemo…Mi ne naređujemo“, veli svešenik.

Služenje hrane na groblju, objašnjava, je najprostiji oblik verovanja da je i u zagrobnom životu potrebna telesna hrana. A potrebna je samo – duhovna hrana.

MOLITVA, SVEĆE, ŽITO I VINO

Čin parastosa je zapravo molitva kao duhovna hrana, doprinos i prinos za pokojnika za koga se molimo. Za parastose, pomene i zadušnice, pored molitve sveštenika kao duhovne hrane, potrebni su samo kuvano žito „koljivo“, crno vino kao simbol prolivene Hristove krvi za oprošataj grehova živih i mrtvih i sveća kao simbol svetlosti, simbol vaskrsenja, a neosveštane sveće koje se kupuju van crkve nemaju nikakav značaj u tom smislu“, objašnjava Vladan Ranđelović.

Cvetanović je mišljenja da je lepljenje umrlica na bandere takođe hrišćanski neprihvatljiv običaj, a otac Ranđelović kaže da crkva o tome nema stav

Takođe je obavezno, dodaje i kađenje groba, koje može da se izvede i bez sveštenika, a dozvoljena je i mala pogača „prosvora“, u narodu poznatija kao „liturđija“, koja se daje svešteniku da bi se on molio za pokoj duše.

Sve ostalo je neprihavtljivo“, dodaje.

Običaj nošenja hrane u velikim količinama posebno se razvio u vreme komunizma, tvrdi otac Ranđelović.

Tada je na tu masovnu pojavu naše sveštenstvo gledalo ćuteći iz bojazni da ne ostane i bez ono malo vernika. Sada možemo slobodno da kažemo da hrana na groblju nije hrišćanski običaj i da se crkva protivi tom paganskom običaju“, zaključuje starešina Sabornog hrama u Leskovcu.

POTREBNA REČ PATRIJARHA

Pre nešto više od decenije današnji srpski patrijarh Irinej, tada vladika niški, žestoko se usprotivio cveću u obliku venaca, tvdeći da to nije u duhu pravsolavlja, što su vernici u velikoj meri uvažili, bar u gradu na Veternici, pa se danas retko vidi venac na sahrani.

I sami vernici u Leskovcu, prema istraživanjima Jugmedie, smatraju da je hrana nepotrebna na groblju, „da je teret“, da „nema duhovno značenje“, ali da se ne usuđuju da prekinu stare običaje zbog „osude većine“.

Kada bi Irinej, naš patrijarh, ponovo stao hrabro pred vernike i jasno i glasno rekao da je hrana na groblju huljenje na boga, možda bi se ovo mučenje i prekinulo“, smatra Savo Perović kome je, kako kaže, deo života prošao u punjenju gepeka sa hranom jer je za 30 godina  sahranio petoro iz svoje porodice.

Pratite JuGmedia portal na društvenim mrežama Facebook, Instagram, TikTok i X (Twitter)!
Budite uvek u toku dešavanja!

Pretplati se
Obavesti o

Pre slanja komentara molimo Vas da pročitate sledeća pravila: Mišljenja iznešena u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne odražavaju stavove redakcije portala juGmedia. Komentari koji sadrže psovke, uvredljive, vulgarne, preteće, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Molimo čitaoce portala juGmedia da se prilikom pisanja komentara pridržavaju pravopisnih pravila. Takođe je zabranjeno lažno predstavljanje, tj. ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Komentari koji su napisani velikim slovima neće biti odobreni. Redakcija ima pravo da ne odobri komentare koji su uvredljivi, koji pozivaju na rasnu i etničku mržnju i ne doprinose normalnoj komunikaciji između čitalaca ovog portala.

45 Komentara
Najstarije
Najnovije
Ugrađene povratne informacije
Pogledaj sve komentare
Sveta
22.11.2018. 18:00

Odavno nista pametnije nije predlozeno. Molim.vas da ovaj predlog udje u proceduru i da zaživi, makar ga sprovodila Komunalna.

Flegije
23.11.2018. 08:20
Odgovor za  Sveta

Molim nadležne, da uđe u proceduru i to da se svaki pop koji uzme jedan dinar od siromašnog naroda, po bilo kom osnovu, hajoštrije kazni.

Ktitor
22.11.2018. 18:15

„Nošenje hrane se razvilo pojavom komunizma“… normalno kada su okoreli komunisti i partizani bili seljaci i brdjani koji su nametnuli svoju „kulturu“.
Upropastili su sve što je vredelo a to i danas čine samo što ih više ne nazivamo komunistima.

Kako sam odrastao u čistoj gradskoj porodici sećam se da smo se oduvek držali „normalnih-skromnih običaja“. Moji kao i svi oni koji su hteli da se pokažu na groblju i svetoj zemlji ulagali su u samu Crkvu a ne u pečenje i cirkuse koje sada vidimo.
Njihova imena odavno stoje i uklesana su zlatnim slovima na zidovima gradske crkve Crkve.

Ono što je takođe zabrinjava su i proslave krsnih slava koje se okupacijom brđana slave u kafanama ili u kući uz prisustvo konobara i keteringa.

Želim da se ogradim i napomenem, da oni koji žive na selu, planini i sl. slavu najčešće slave po pravim skromnim crkvenim običajima.
Oni što su dolaskom komunizma prebegli u grad su oni koji zabrinjavaju.

Ambis
22.11.2018. 19:07
Odgovor za  Ktitor

Zabrinjavaju oni koji u XXI veku veruju u ideologiju starog veka…zaglupljivanje, verski fanatizam, hrana na grobljima, sujeverje i praznoverje..itd gura ovaj narod u novo blato iz koga će se izvlačiti jako dugo..da li je komunizam gori od vere..teško pitanje.

Kumir
22.11.2018. 23:07
Odgovor za  Ktitor

Ovako nešto prvi put čujem. Dakle, socijalističke ideje su po Srbiji raširili „brđani“ i čobani? Zanimljiva teza, samo me zanima čime je potkrepljuješ. A ja sve vreme mislio da su za levicu kod Srba i uopšte na balkanu zaslužna baš gradska deca, srpski studenti tzv „Velikih škola“ u Beču, Berlinu, Parizu…Možda i izvesni Svetozar Marković koji je studirao u Petrogradu i Cirihu. Tako sam čuo, al eto, možda grešim jer danas raznorazni „Ktitori“ pišu istoriju.
E, moj malograđanine, daleko dogurasmo sa takvima kao što si ti.

Mesh
23.11.2018. 09:55
Odgovor za  Kumir

Kad ne postoji osnovno znanje veliki problem..Svetozar Marković je socijalista, on bi danas bio socijaldemokrata..višepertijski sistem, takmičenje ideja, demokratija itd…socijalističke zemlje su zemlje jednopartijske diktature..ideje su vodili neobrazovani i polubrazovani(najpoznatiji kod nas mašinbravar)..uvek se sve završi onako kako se zaslužuje., taj socijalizam se završio u neverovatnom siromaštvu, ratovima, opustošenim državama bez institucija…cenu za taj eksperiment(nametnut sa strane ili ne, nije važno) Srbija je platila i plaća u ljudima, teritorijama, društvenom bogatstvu, prosperitetu, srećnoj budućnosti…

Kumir
23.11.2018. 11:35
Odgovor za  Mesh

Mesh, zbog tvog neznanja treba te vratiti u osnovnu školu. Socijalistička ideja ne počinje sa mašinbravarom, socijalistička ideja je starija i od mašinbravarije i od industrijske revolucije. Žalosno je što ti to ne znaš jer tvoj plafon je podela na četnike i partizane. Ti znaš šta bi bio S.Marković? . Šta ćeš reći recimo na činjenicu da su od čuvenih 1 300 kaplara sigurno 1000 bili socijalisti? Ma u pravu si, istorija počinje od vas snsovaca, nulta godina će biti kada ste vi došli na vlast, nesreće jedne polupismene.

Leposava
22.11.2018. 20:13

Gradonačelniče, idite do kraja, ne dozvolite da se ovo završi samo na rečima, to je samo zaglupljivanje naroda i nema nikakve veze sa pokojnicima. U većini slučajeva je da ti pokojni nisu bili poštovani za života a na grobovima im se donosi hrana da bi ljudi videli. To je samo pomodarstvo i nema veze sa hrišćsnstvom.

vernik
22.11.2018. 21:03

U Beogradu toga nema, na sreću, ne moju jer ja ću biti prvi u mojoj pordici koga će sahraniti ovde, već na sreću Beograđana. Ne znam ko ih je učio, koje su popove i čije vere slušali, jednostavno nikada ni na jednom pomenu nisam bio poslužen na groblju ni sa kafom a kamo li sa hranom. Zaista treba da se u celu priču uključi patrijarh ili vladike u najmanju ruku, a podrška ljudi iz vlasti je dobro došla, pod uslovom da ti ljudi imaju autoritet u narodu.

Pertackibot
22.11.2018. 22:12

Pravo pitanje je: jel su naši pokojnici zbog Crkve, ili je Crkva zbog pokojnika? ….. Ostavite mrtve njihovim porodicima, ostavite ljudima slobodu izbora. Ne mešajte se u stvari koje vas se ne tiču, gledajte svoja posla.

Kumir
22.11.2018. 22:32
Odgovor za  Pertackibot

Tako je, to je pravo pitanje. Koliko ja vidim neko pokušava da na veoma perfidan način svima nama izbriše kod, nesvesno, predanje da smo BILI i POSTOJALI i pre hrišćanstva nametnutog nam ognjem i mačem. Ako tako savijate vratove sutra će vam Vožd nametnuti islam, samo polako, već sada ne znate dal ste pošli dal ste došli.

Ja sam onaj sa Negro
22.11.2018. 22:23

Au, kolko „unijata’ na jednom mestu ogrnutih plaštom vere i crkve! Nisam vernik, ali sam tradicionalista, tako da ni vaseljenski patrijarh, ni Irinej ne mogu da mi ispiru mozak. Ako sam dobro shvatio – to što tamo potrošimo bolje je da damo popovima i političarima? Gradonačelnik odjednom postaje ekspert i za narodne običaje? Dođite svi vi na sledeće zadušnice, daću vam bone da siskate. Kaficu, rakijicu i „sve ostalo što je neprihavtljivo“.

Aha ha ha
23.11.2018. 08:36

Niste dobro shvatili.
Ja ne vidim da Vam je iko bilo šta tražio.
Radi se o tome što se svuda busamo da smo neki hrišćani a i dalje sprovodimo paganske običaje.
Neki red mora da se zna i smatram da ponašanje na groblju koje je javno mesto treba urediti. Mi jedemo i pijemo kao da slavimo a ne žalimo.
Gradonačelnik je potpuno u pravu.

Joe Strummer iz egzila
23.11.2018. 09:49
Odgovor za  Aha ha ha

Čitam i ne mogu da verujem šta čitam!
I osećam veliki prezir prema onima koji se podsmevaju obredima i narodnim običajima a ubeđeni su da su napredni, dok su zapravo nenačitani snobovi koji slabo ili nimalo ne poznaju ni istoriju, ni etnologiju, ni antropologiju… Dirigovanim napadima demonizuji veliki deo naroda nazivajući ga „paganskim“ (poganskim), dok ih vlasti i crkva koriste za ciljeve poslednjeg obračuna sa narodnom tradicijom. Alo, divljaci, alo krstaši! Pa svi ti običaji su deo naše tradicije! Srpske zadušnice sa iznošenjem hrane na groblju, te ceo ritual u vezi njih treba zaštiti kod UNESKA kao baštinu čovečanstva, kao nematerijalno kulturno nasleđe!
Kakve veze sa tim imaju vaše lične impresije prema ovom ili onom narodnom obredu?!!

https://www.blic.rs/vesti/drustvo/unesco-srpsko-kolo-je-nova-kulturna-bastina-covecanstva/3hfm92d

Potpisujem komentar
23.11.2018. 11:46

Joe, sve su to gracki seljaci u glavu.

Kumir
23.11.2018. 10:02
Odgovor za  Aha ha ha

A ti ćeš sa nikom „ha ha ha“ da mi objasniš da nisam dobro shvatio? Joj, ljudi moji, gde ja živim! Hajde mi ti i gradonačelnik objasnite ko su pagani? Stari Grci, Stari Rimljani, Feničani? Što ne napravite jednu tribinu ti i gradonačelnik pa da se suočimo, da nas prosvetlite.

Negro bombone
23.11.2018. 10:49
Odgovor za  Aha ha ha

Ja sam zvao da siskate a ne da mi ti pišeš da je gradonačelnik u pravu.

Jovan
23.11.2018. 12:33

Jedeš na groblju..nosiš hranu da bi jeo na groblju? Tradicija? Ne vidim da nosiš opanke i da volovi vuku kola..ne vidim zašto bi radio nešto što zaista nema više smisla, XXI vek je..koliko je težak ovaj sukob Srba sa modernizmom..

Nenad
23.11.2018. 14:35
Odgovor za  Jovan

Jovane, ne vidiš jer te je SNS ubedila da si poseban, moderan, evropljanin, dok se u sebi boriš sa svojom malograđanštinom. Da, zašto da ne.? Ako mogu sebi to da priuštim, u italijanskim cipelama i BMWom ċu otiċi na parastos ili na zadušnice na Špitaljsko groblje i izneċu hranu. I? Šta ti imaš s tim? Opomenuċeš me, podsmevaċeš mi se kao neki sektaš?

Sara
22.11.2018. 22:35

Smatram, da niko nikom ne može da zabrani da iznosi i nudi hranu na groblju za pokoj duše. Kao što i niko nikom ne može da naredi da to čini. Veću glupost u životu nisam pročitala. Ne mogu da verujem šta čitam! Pa i do sada je svako radio onako kako je osećao da treba.

Marija
22.11.2018. 23:22

Gradonacelniku sve pohvale i svakog strogo kazniti novcano ako iznese hranu cista zaraza u normalnim zemljama to nema samo smo mi pametni tamo i kad je sahrana samo ukucani na sahranu nema hrana samo voda posle sahrane kuci mi koliko smo siromašni toliko smo bolesni u mozak sa nase gluposti sve da se z a brani osim cvece svece zito i vino

Miki
22.11.2018. 23:54

Kaka preokretljiv narod! Ranije nije smelo ni u crkvu da se udje jer komunistima nije to odgovaralo , A sada cete naredjivati sta cemo ili necemo da iznesemo na grob svog roditelja ili nekog bliskog..Kakva zemlja, kakav narod, strasno, pa se cudite sto vam ne ide dobro..Sve dok ste takvi i okrecete se kako vetar duva, nece vam biti dobro.

neko
22.11.2018. 23:56

Svako ima pravo da radi onako kako smatra da je najbolje, neko se oseca mozda „lakse“ kad odnese nesto od hrane i pomene svog preminulog (naravno ne previse vec simbolicno) a nekome odgovara vise samo svece i cvece..Niko ne moze da naredi kako ces svog rodjenog zaliti..Gluposti, sta ima komunalna i ostali.

Zoki
23.11.2018. 00:02

Cvetanovic neka radi kako njemu odgovara kada izlazi na grobove njegovih a svi ostali imaju pravo da sami odlucuju,ili cemo se vratiti u 70-80-e pa necemo smeti ni da izadjemo na grobove kao sto nije smelo da se ide u crkvu.

(Bukovski)
23.11.2018. 00:25

Buljim kroz prozor u vedar i užasan dan od koga mi se utroba okreće.
Pa zar se niko ne oseća ovako? Da nisam potpuno lud?

bata
23.11.2018. 00:54

Ja ću i dalje kao i do sada, mišljene kvazi političara i popova političara me ne interesuje

lila
23.11.2018. 08:32

Iznošenje hrane na groblje je paganski običaj. Mora da uđe u Skupštinsku proceduru i da se zabrani iznošenje hrane na groblje . Veoma ružno i nehigijenski .

Dacko
23.11.2018. 08:36

Nebitan je gradonačelnik i njegovo mišljenje . Ali je veoma ružno iznositi hranu na groblje . To treba najstrože sankcionisati . Jedite kući za svoje najbliže , gde su i oni jeli.

Dusan
23.11.2018. 09:19

I slava je paganski obicaj i kult predaka, Vidovdan je obozavanje paganskog boga Vida ili Svetovida, i badnjak i svi bozicni obicaji su paganski, i farbanje jaja je pagansko, ali sve je to koren naseg srpskog pravoslavlja, kome ne odgovara moze da predje u katolicanstvo.

Pertackibot
23.11.2018. 11:43
Odgovor za  Dusan

Može i u katoličanstvo, al ja bi ovakve najradje sve preveo u protestante neke, u pentakostalce, može i u adventiste da budu vegani, ili u baptiste da đipaju kao Džejms Braun, zabranio bi im da se krste, komunalci bi fatali i naplaćivali mandatne kazne od po 200.000 dinara onima koje uvate da slave Slavu ili su zatečeni kao gosti na istoj.
Da pevaju: „Isus me vooli, Isuus me volii, to znam iz biblijeee“ :-))))))))))))

Jovan
23.11.2018. 17:32
Odgovor za  Pertackibot

Neću te opomenuti jer me baš briga šta radiš..meni na pamet ne pada da nosim hranu na groblje..ti bi sa bmw-om, da možeš, došao i na grobno mesto..i u isti si na retrovizoru zakačio poveći krst da svi vide koliki si vernik…a kad jednog dana bude sramota da se ponašaš tako i ti ćeš prvi prestati..jer znam da si do 90tih vikao „pu bakzuz“kad vidiš sveštenika..i vikaćeš opet ako se okolnosti promene..

Jovan
23.11.2018. 17:35
Odgovor za  Pertackibot

Leba ti primiš li 250eur svaki mesec kad si toliko pametan? Kačiš li Putina na zid(tito-sloba-putin), mrziš li zapad? Čekaš li jeftini pilići u lidl? Oblači li ti se žena kod kineza? Živiš li u najsiromašnijoj zemlji u Evropi? I opet isto? Eeeeee

Nenad
23.11.2018. 21:31
Odgovor za  Jovan

Jovane, „Leba mi obrednog“, ili poštovanje i kult hleba, što je takođe predrhrišćansko nasledje, iz vremena kada nije bilo nedotupavnih botova koji pitaju: „Leba ti primiš li 250eur svaki mesec“. Ja nisam prodavačica ljubavi kao ti da primam pare, meni ne udeljuju kao tebi, ja zaradjujem. Ti znaš da ja nosim krst na retrovizoru, a ne znaš ništa o veri predaka? Ali kome ja to pričam, jednom nespismenom partijskom sektašu.

Jovan
24.11.2018. 08:50
Odgovor za  Nenad

Nedotupav je bot jer ne nosi hranu na groblje? Na ovakav primitivizam je nemoguće navići se…čak i da razumem razne vukojebine u kojima je teško za očekivati da starije žene, koje nose hranu i jedu je po grobljima, imaju više od 4 razreda osnovne škole, ali da na ovaj način donesu sve ove primitivne običaje u grad, i još da se ovako brane! 2018 god, prave se automobili koji sami voze, skeneri i magnetne rezonance dijagnostifikuju na do juče nezamisliv način, u lidl kupujute nemačke proizvode, paradajz i krastavce usred zime, svi imate toalete….a jede se na groblju jer „?je to tradicija“..

Nenad
24.11.2018. 11:46
Odgovor za  Nenad

Jeste, napredak je, batice. Ti imaš svinjsku glavu a Kinezi leteće automobile. :-)))))))))))

maki
23.11.2018. 11:12

Jel znate da kod nas posle parastosa i svega toga sto ste napisali ljudi sa groblja odu kod domacina na rucak i alkohol a ponekad se i zapeva . A onaj ko nema uslova da ljude dovede kuci on ih odvede u kafanu .

Mavashi
23.11.2018. 11:40

Dobrodošli u 21. vek.

Deki
23.11.2018. 12:35
Odgovor za  Mavashi

Dvaesprvovekcu, drugi narodi čuvaju svoju tradiciju, a ti bi da ukinemo sve narodne običaje i slušajmo naredbe Velikog Vožda.

Mavashi
23.11.2018. 15:04
Odgovor za  Deki

Upravo se diskutuje o razlici između običaja iz kulturne tradicije naroda i praznoverja.
Narodne nošnja, pesme, kola, crkve, manastire, stare zanate i slično treba održavati i koristiti za promociju lokalnih kulturoloških razlika i povećanje prihoda zajednica.
Bajanje vodici da postane „sveta“, osvećivanje vodovoda, hranjenje duhova da te ne bi pratili sa groblja, verovanja u nevidljivog čiku na nebu koji te voli, ali samo ako popovima daješ novac i slično, bi trebali ostati u 20-tom veku.

Aleksandrija
23.11.2018. 18:43

Bas me interesuje kad ce slavu da zabrani Srbima da slave posto je i to paganski obicaj. Od svih pravoslavaca samo Srbi slave slavu. I kako li misli to sprovesti u delo, verovatno ce policija da dezura po grobljima….
Pored extra super stanja u celoj zemlji, zasmetalo coveku sto se nosi hrana na groblju ….cccc.

Nele
13.08.2019. 15:34

A Hriscanstvo i Hriscanska crkva nije praznovejre i glupost?
Samo narodno verovanje u dusu i zagrobni zivot, obicaji i verovanja su glupost / paganstina / djavolsko i sta god crkveni ljudi kazu ALI zato ono sto praznoverice sa bliskog istoka tj Biblija kaze to je superiorno u odnosu na sve ostale kulture?
Pa jos da su bogati, da ne placaju porez, da imaju posede i imanja. CRKVA MARS BRE