NIŠ – Oglasi poput „povoljan kombi prevoz putnika“, ili „ prevoz mini busem od kuće do željene destinacije“, sve češće se mogu videti kako na društvenim mrežama, tako i na lokalnim televizijskim stanicama na jugu Srbije.
U firmama koje se prevozom putnika bave legalno ističu da su ovi oglasi samo još jedan od dokaza da se broj nelegalnih prevoznika povećava, i da putnike kako u lokalu, tako i na međugradskim i međunarodnim linijama vozi ko hoće i kako hoće.
Iz poslovnog udruženja drumskog saobraćaja „Srbijatransport“ upozoravaju da nelegalni prevoz ozbljno ugrožava rad registrovanih prevoznika i nanosi ogromnu štetu kako državnom budžetu, tako i budžetima opština i gradova.
Prema procenama koje je uradilo ovo udruženje zbog postojanja sive ekonomije u drumskom prevozu državna kasa godišnje ostaje uskraćena za više od 100 miliona evra na ime nenaplaćenog poreza na dodatu vrednost i nenaplaćenih poreza i doporinosa na zarade.
U jednom od najvećih domaćih prevoznika, „Niš-eskpresu“ kažu da se na terenu svakodnevno suočavaju sa „divljim“ prevoznicima.
„Nelegalni prevoznici prikupljaju putnike tako što automobilima i kombi vozilima odlaze na autobuska stajališta ili na mesta koje se nalaze u blizini stajališta neposredno pre dolaska autobusa koji saobraćaju na toj liniji“, objašnjava pomoćnica direktora „Niš-ekspresa“ Dragana Nikolić.
Prema njenim rečima, pored toga što nanosi ogromnu finansijsku štetu prevoznicima i čitavom društu, nelegalni prevoz ozbiljno ugrožava bezbednost svih učesnika u saobraćaju.
„Za prevoz putnika nelegalni prevoznici koriste vozila čija je tehnička ispravnost „vrlo problematična“, a za vozače angažuju lica bez prethodno obavljenog lekarskog pregleda i drugih neophodnih provera. Vozače često primoravaju da rade i dve, tri smene u kontinuitetu“, ističe Nikolić.
Tvrdnju da je stanje u drumskom prevozu putnika alaramantno, u „Niš-ekspresu“ potkrepljuju i činjenicom da je Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture prošlog meseca formiralo posebnu Radnu grupu za suzbijanje sive ekonomije u ovoj oblasti.
U Republičkoj saobraćajnoj inspekciji u Nišu kažu da nelegalni prevoz jeste prisutan kako na lokalu tako i na međumesnim i međunarodnim linijama, ali se prema njihovim tvrdanjama, obim i broj nelegalnim prevoznika ne povećava.
„Stalno postoje ljudi koji se uključuju u poslove prevoza i to zbog toga što su ostali bez posla u propalim društvenim firmama, ali ima i onih koji se povlače iz tog posla“, izjavio je za republički saobraćajni inspektor Dragutin Letić.
Prema Letićevim rečima, najčešća nepravilnost sa kojom se inspektori susreću na terenu jeste prevoz putnika kombi vozilima iako ta vozila nisu dozvoljena za javni, već samo za sopstveni prevoz.
„Mere koje se preduzimaju protiv nelegalnih prevoznika su isključenje iz saobraćaja na pet ili deset dana, ili pokretanje prešajnog postupka“, kaže Letić.
On ističe da veliki problem u borbi protiv nelegalnog prevoza putnika i robe predstavlja to što lokalni inspektori, naročito u malim opštinama, malo rade na suzbijanju nelegalnog prevoza, dok je broj republičkih saobraćajnih inspektora mali i značajno je smanjen u poslednje dve godine.
(Kraj)
Pratite JuGmedia portal na društvenim mrežama Facebook, Instagram, TikTok i X (Twitter)!
Budite uvek u toku dešavanja!