Eleonora Vlahović iz Zavoda za unapređivanje obrazovanja i vaspitanje kaže za RTS da Vrline i vrednosti kao životni kompas, novi izborni predmet koji će učenici imati od 1. septembra, uključuje razgovor o temama koje bi svaki normalan čovek izdvojio, kao što su porodica, zdravlje, obrazovanje, mir, ali da nastavnik ima slobodu da se bavi i drugim vrednostima. Nema pismenih i kontrolnih, već je zamišljeno da se razgovara na razne provokativne teme, da se dovode gosti, da se razmenjuju iskustva, pogleda film, zauzmu različite pozicije, objašnjava Vlahovićeva.
Za desetak dana počinje nova školska godina. Biće novina, a jedna od njih je i izborni predmet Vrline i vrednosti kao životni kompas. Koje su to vrline i koje su smernice neophodne učenicima, ko će ih učiti i kako?, javlja RTS.
Eleonora Vlahović iz Zavoda za unapređivanje obrazovanja i vaspitanje, čiji su stručnjaci osmislili taj predmet, rekla je u Beogradskoj hronici da je to slobodna nastavna aktivnost, predviđena za učenike od petog do osmog razreda.
„Ona je slobodna u tom smislu što je učenici biraju i mogu je izabrati u jednom od ta četiri razreda. Programa ima dva. Jedan je za peti i šesti, a drugi je za sedmi i osmi“, navodi Vlahovićeva.
Očekuje da odluka o tom predmetu bude usvojena danas na sednici Nacionalnog prosvetnog saveta.
„Učenici će imati priliku da se na jedan aktivan način bave životnim vrednostima, ljudskim vrlinama, zatim socijalnim veštinama potrebnim da se živi u skladu sa vrednostima i vrlinama. Jedan tematski blok je posvećen ustanovama koje se bave opštim dobrom, pomaganjem drugima, volontiranjem, solidarnošću, kao i Crvenim krstom“, ističe Vlahovićeva.
Vrednosti o kojima će se pričati na časovima su, dodaje, one koje bi svaki normalan čovek izdvojio.
„To su porodica, zdravlje, obrazovanje, mir“, navodi Vlahovićeva i dodaje da nastavnik ima slobodu da se bavi i drugim vrednostima, kao što su rad, planeta Zemlja, ekologija…
„Ljudske vrline su one koje su svima drage, a malo se njima bavimo, a to su poštenje, odgovornost, istinoljubivost“, kaže Vlahovićeva.
Što se tiče socijalnih veština, prema njenim rečima, to su one veštine koje pomažu u svakodnevnom životu, kao što su kritičko mišljenje, volontiranje, saradnja, asertivnost, briga o drugom i o sebi, prepoznavanje sopstvenih i tuđih emocija.
Slobodna nastavna aktivnost, kako je objasnila, postaje obavezna kada je učenik izabere, sa jednim časom nedeljno, ali se ocenjuje opisno i ne utiče na školski uspeh.
U toj aktivnosti, dodaje, nema potrebe ni za kakvim predavanjima, već je u pitanju isključivo aktivnost učenika, ali nastavnik ipak vodi računa da se prođe kroz program i da svi učenici budu aktivni.
„Zavod je predložio da realizatori budu psiholozi i pedagozi, koji su svakako vrlo obučeni da na taj interaktivan način rade. Nema predavanja, pismenih, kontrolnih, bilo bi zaista neadekvatno, već je tu zamišljeno da se razgovara na razne provokativne teme, da se dovode gosti, da se razmenjuju neka iskustva, da se pogleda film, da se zauzme različita pozicija. Zaista smo se potrudili da u uputstvu damo vrlo jasne smernice, ali dalje nastavnik ima veliku slobodu da kreira čas na način da budu svi zadovoljni“, zaključuje Vlahovićeva.
Sredinom avgusta Grad Beograd je potpisao ugovore sa izdavačima, pa je tako već počela distribucija udžbenika školama.
Besplatne knjige u beogradske škole pristižu svakog dana.
U mnogim školama održani su sastanci, a najvažniji posao sada je raspodela udžbenika po odeljenjima, kako bi sve bilo spremno već prvog dana škole.
Pratite JuGmedia portal na društvenim mrežama Facebook, Instagram, TikTok i X (Twitter)!
Budite uvek u toku dešavanja!
Ово није нормално….колико ли ови из министарства мисле да смо глупи
U pravu ste. Dovoljno je što deca imaju versko i građansko vaspitanje gde se baš ova životna tematika obrađuje (ako nastavnik savesno radi svoj posao)…a šta znači „provokativne“ teme i pitanja…da neće deci da, na ovaj način, usađuju neke „nove vrednosti“…bože, ima li te?
Ovo je neophodno za decu i u nižim razredima ,da se ja pitam uvela bih ih kao obavezan predmet.Jer su deca potpuno nezainteresovane za gore navedena dva predmeta.
Sreća za decu, pa se ne pitaš.
Baš tako, treba deci na sve načine usađuvati prave vrednosti u školi kao i kod kuće.
Ima boga zakasni al ne zaboravi .
A koji ste razred ,ako nije tajna?
Није, 41
A ti,još si u malom osnovne…pa vidi se,idi igraj se dok stariji vode ozbiljne razgovore…
Niko nije rekao da smo glupi niti ove smernice to ikako govore.
Da se na mala vrata uvede da deca braju pol i slicne nastranosti.
Zar nije bolje,kao sto je bilo : skola odabere vaspitni zadatak koji se utoku skolske godine realizuje kroz sve predmete.Svaki nastavnik u svum pianu,u skladu sa predmetom,razradi vaspitne zadatke i realizuje ih tokom skolske godine.Vratiti skoli vaspitnu ulogu,ane lzmisljazi stvari da provuku razne nenormalnosti po izgovorom ljudkih prava .
Prosto brinem sta ce biti sa nasom decom. Ovo zaista vise nema smisla. Hvala Srbijo sto samo Beograd ima beaplatne udzbenike. Veliki naklon iz Vojvodine
Da, ovo za Beograd me svake godine obraduje.Pozdrav iz Pirota.
ljudi brnabicka je potpisala cetvrtu tehnolusku revoluciju sa svabom ,mi jos nismo za prvu a kamoli za cetvrtu i kozna sta stoji u tim dokumentima ali jedno je sigurno preje…. nas
Najviše para uši „provokativna tema“. Pa se dalje nameće, nastavna jedinica debata o ulasku Kristijana Golubovića u zadrugu-on je „likovni umetnik“. Prisustvo Cece u grandu-muzička umetnica. Karleušin stajling-modna diva…. Ima li kraja….
Drugo deca svakako uče o vasioni i ekologiji, pa pustite ih na tim časovima da izađu van naselja i vide prirodu, a noću domaći da pogledaju neku zvezdu.
Gde stigosmo.?!
Vratite skolu u skolstvo koje je bilo pre 20 i kusur godina vratite dostojanstvo prosvetnim radnicima vratite roditeljima slobodno vreme tj skratite radno da bi provodili vise vremena sa decom i vratice se vrednosti koje odavno nedostaju ovom drustvu.Sve ostalo je kvazi ispitivanje terena da bi se provuklo jos nesto jos gore .Ne izmisljajte sve je odavno vec smisljeno oni su posle ovakvog skolstva totalno nepismeni i nespremni za zivot .
Bravo za komentar,ja bih i ogranicila pristup drustvenim mrezama i internetu,bolje se zivelo kad ga nije bilo
Bitno da se nema novca da se podeli Srpski jezik i književnost na dva predmeta, a uvode se nove gluposti koje ničemu korisnom ne služe.
Ови ће да уведу ово и да се тиме хвале, они после њих ће да укину ту глупост и да се тиме хвале.
Зар наставници, нарочито одређених предмета, и старешине не раде већ то? Сада ће ти исти наставници да раде то исто, само на посебном часу. С којег ће пуштати ученике јер предмет није битан, не оцењује се, и јер и сами не воле да предају такве предмете (нпр. грађанско), нема уџбеника, тема, оцена …
Taman misliš da su „pametnice“ iz ministarstva skroz zatupili i zaglupili naše obrazovanje, kad oni se potrude da te demantuju i pokažu da može biti još, još, još gluplje i tuplje. Njima ne trebaju inteligentna deca koja misle svojom glavom, lakše se upravlja sa idiotima i debilima.
Najbitnije je da đaci u Beogradu svake godine dobijaju udžbenike besplatno, uz razne druge pogodnosti.Koga briga za budale iz ostalih gradova širom naše lepe, koji moraju uvek sve da plaćaju?!!
Gospođa Vlahović neka uređuje školstvo u njenoj Hrvstskoj,ali ni tamo nije mogla da radi što radi ovde+oni nam prave i udžbenike,milina.Ovo nije prvi put da se na mala vrata pokušaju ugurati nakaradne vrednosti,izgleda da su sada uspeli.Ako će svaki nastavnik raditi „po svome“znači biće mu rečeno da forsira jednu „woke“agendu o raznim boleštijama,ako se dotična dogovarala sa nekima,sa roditeljima nije,a valjda su oni prvi koji bi trebali da znaju čime će im decu dodatno opteretiti,samo im pune glavice nepotrebnim đubretom,valjda ima grsđđansko i veronauka za obradu istih tema,ovo je još jedan atak na sve,uzomaju prst po prst parče po parče a mi i dalje ćutimo…
DOKLE BRE SRBIJO VIŠE?
Sto bi rekao nas nepismeni narod: Sacuvaj me Boze skolovanih budala!!!
Neškolovani a usiljeni su opasni. To su ovi koji se za sve bune jer sve bolje znaju od svih stručnjaka.
Zar vam dosada nije postalo jasno da od skole u Srbiji nema nista?
Cupajte sami tu decu, opismenite ih i saljite daleko odavde. Inace, Kinezima, Arapima, Amerima i Rusima trebaju ovde sutra nepismeni robovi za najteze poslove….
Samo dajte deci tel u ruke ,Lap top i ostale igrice pa biće kao deca iz 90ih god .Sve više se tone ko pita roditelje deca su glavna .
Telefoni, lap topovi i igrice su i u rukama roditelja..to je možda i najveći problem.
Moramo deci što više da pričamo o empatiji, drugarstvu, moralnim vrednostima. Moramo da im stalno ponavljamo i da svojim primerom pokažemo da treba da budu dobri ljudi. Svi treba da budemo na istom zadatku, škola, roditelji i društvo kako bismo postigli cilj.