Fejsbuk napunio 20 godina – kako je fakultetska aplikacija za ocenjivanje devojaka promenila svet

Foto: Instagram

Prošlo je 20 godina od kada je Mark Zakerberg sa još nekoliko prijatelja na Harvardu pokrenuo mrežu „Thefacebook“. Od tada „Fejsbuk“ je postao globalni fenomen sa više od tri milijarde korisnika i mreža koja je zauvek izmenila društvo i odnose među ljudima.

ad se priča o Fejsbuku nekako postoji osećaj kao da je tu oduvek. Kao da je teško zamisliti vreme kada ga nije bilo. Činjenica je da je prošlo 20 godina možda je najprimetnija kada se pogleda da su svi oni najraniji korisnici sada mame, tate, zaposleni. Neki su čak i dede i babe.

Jednom rečju odrasli. Ili što bi klinci rekli – matorci.

Retko koja tehnološka inovacija je dovela do tektonskih promena u društvu i javnom diskursu, uslovila čitav niz promena ponašanja bilo da je u pitanju upoznavanje, druženje, informisanje, razmena mišljenja…

Skromni počeci

Za sve ove godine i uz sve dobre i loše stvari koje je „Fejsbuk“ doneo, mnogi zaboravljaju da je sve počelo 2003. godine kao aplikacija za ocenjivanje izgleda studentkinja na Harvardu.

Mark Zakerberg je uzeo inspiraciju od univerzitetskog papirnog vodiča „face book“, u kom su bile fotografije svih studenata i njihovi lični podaci.

„Fejsmeš“, kako se zvao, postao je hit preko noći. Za samo par sati imao je više od 22.000 pregleda. Naravno, uprava prestižnog univerziteta ga je vrlo brzo ugasila, a Zakerbergu je zaprećeno izbacivanjem zbog, između ostalog, kršenja privatnosti (čudo jedno kako se neke stvari ne menjaju).

Ne želeći da odustane, 4. februara 2004. godine zajedno sa još četvoricom kolega, osnovao je „Thefacebook“. Prvobitno, mreža je bila dostupna samo studentima Harvarda, ali je brzo obuhvatila univerzitete Kolumbija, Stanford i Jejl. Nije prošlo mnogo vremena dok se nije proširila na sve koledže „Lige bršljana“ i otpalo je „the“.

Postovanje, lajkovi, foloveri…

Konačno, 26. februara 2006. godine „Fejsbuk“ je lansiran za sve korisnike preko 13 godina. Iako nije bila prva društvena platforma za okupljanje ljudi (ta titula pripada „Majspejsu“), „Fejsbuk“ je bio drugačiji.

Bio je to začetak instant komunikacije – „tajmlajna“. I bio je zarazan. Da li mi je neko odgovorio na poslednji post? Koliko imam novih zahteva za prijatelje? Da li vas je zapratio/la momak ili devojka koji vam se dopadaju? Šta ako nije?

OMG!

Koliki uticaj je ostavio na čitav socijalni diskurs govori i činjenica da je promenio i sam jezik. „Lajkovi“, „poukovanje“, „foloveri“, pisanje na „volu“. Reč godine 2009. bila je „unfriend“ (poništiti prijateljestvo).

Kako su godine prolazile, korisnici su se samo množili. Sada ih ima više od tri milijarde. Sticanje prijatelja se preselilo onlajn. Više niste morali da izađete napolje i sastanete se sa nekim. Iluzija prijateljstva nikada nije bila stvarnija.

Metaverzum i šta dalje

„Fejsbuk“ nije samo doneo promene kod svakog pojedinca. Kada imate milijarde na koje utičete, kolektivni efekat na masovnu komunikaciju nosi sa sobom posledice na čitavo društvo koje je teško sagledati i razumeti u potpunosti.

Širenje neproverenih informacija, lažnih vesti i propagadnih poruka donelo je novo doba i novu realnost u kojoj je vrlo često teško razlučiti šta je stvarno, a šta izmišljeno.

Jedna konstanta „Fejsbuka“ jeste Mark Zakerberg. Mnogi osnivači velikih tehnoloških firmi iz 90-ih i 2000-ih su se povukli sa svojih pozicija.

„Zak“, sa druge strane, i dalje čvrsto drži uzde i nema nameru skoro da ih pusti. Pravi ozbiljne dugoročne planove za „Fejsbuk“ i ne odustaje od ideje „metaverzuma“ – neke vrste virtuelnog života.

Ali to nije sve! Prošle nedelje otkrio je veliki plan razvoja opšte veštačke inteligencije – one koja bi mogla sama da razmišlja. A kada do toga dođe, sa setom ćemo se sećati kako smo „lajkovali“ i pisali gluposti na zidu.

Pratite JuGmedia portal na društvenim mrežama Facebook, Instagram, TikTok i X (Twitter)!
Budite uvek u toku dešavanja!

Pretplati se
Obavesti o

Pre slanja komentara molimo Vas da pročitate sledeća pravila: Mišljenja iznešena u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne odražavaju stavove redakcije portala juGmedia. Komentari koji sadrže psovke, uvredljive, vulgarne, preteće, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Molimo čitaoce portala juGmedia da se prilikom pisanja komentara pridržavaju pravopisnih pravila. Takođe je zabranjeno lažno predstavljanje, tj. ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Komentari koji su napisani velikim slovima neće biti odobreni. Redakcija ima pravo da ne odobri komentare koji su uvredljivi, koji pozivaju na rasnu i etničku mržnju i ne doprinose normalnoj komunikaciji između čitalaca ovog portala.

1 Komentar
Najstarije
Najnovije
Ugrađene povratne informacije
Pogledaj sve komentare
NisamMesko
04.02.2024. 23:28

Divan primer da se krađa tuđih ideja isplati, pogotovo ako iza tebe stanu tatini i mamini prijatelji advokati. Jevrejima u Americi je uvek bilo malo lakše, zbog pristupa fondovima i dobrim advokatima. Inače su Facebook finansijski izgurali isti ljudi/fondovi koji su napravili prvo Paypal, a kasnije i Teslu.