Malo je reći da je 2020. godina otpočela turbulentno. Novi virus, koji se pojavio u Kini, proširio se munjevitom brzinom na ceo svet, a na svojoj putanji nije zaobišao ni Srbiju. Borba protiv korona virusa se odvija na mnogim frontovima. Epidemiološka opasnost je ostavila brojne posledice po zdravlje ljudi i odnela živote. Ekonomska šteta je još uvek nesaglediva, i na globalnom, i na lokalnom nivou.
Promene u poslovanju izazvane Kovidom-19 su osetile i gigantske kompanije, a kamoli mali preduzetnici. Većina malih preduzetnika u Srbiji je bila nesnađena kada su propisane mere o socijalnom distanciranju u cilju prevencije širenja zaraze. Mala preduzeća u Srbiji zapošljavaju preko pola miliona ljudi, a mogući otkazi ili odlasci na neplaćeno odrazili su se posredno na porodice svih zaposlenih.
Kako bi bili društveno odgovorni, mnogi preduzetnici su prestali da rade, što je dovelo do trajnog zatvaranja firmi, koje nisu mogle da prežive par meseci bez platnog prometa. Drugi su radili sa skraćenim radnim vremenom i svim mogućim merama zaštite. Oni dovitljivi su se setili kako da opstanu u teškim vremenima.
Naime, Kovid-19 je promenio životne navike ljudi širom sveta. Druženja su svedena na minimum, kao i odlasci na javna mesta. Većina se pozatvarala u svoje domove, odakle izlazi da obavi samo najneophodnije. Kontakti sa ljudima se odvijaju online, mnogo više vremena se posvećuje društvenim mrežama, a za online kupovinu su se odlučili čak i najskeptičniji od svih.
„Selidba“ biznisa na Internet, koji je korišćeniji nego ikada, jedina je nada za male preduzetnike da prebrode ovaj teški period bez većih posledica. Kako uspešno voditi websajt i kako da budete prvi na Google-u, pročitajte u nastavku.
Kako preseliti poslovanje na Internet
Ako pre pandemije Kovida-19 niste bili prisutni na Internetu napravili ste veliki propust. 21. vek je era Interneta, a ukoliko vaš biznis nema sajt i nije prisutan na društvenim mrežama, gubite mnogobrojne potencijalne klijente.
Bez obzira čime se vaše preduzeće bavi, uz malo kreativnosti, vaše usluge podjednako uspešno možete predstaviti online, kao i u realnom životu. Bilo da vodite ugostiteljski objekat, fitnes centar, marketinšku agenciju, make up studio ili trgovinu tekstilom, websajt će biti prekretnica u vašem poslovanju.
Izrada sajta je prvi korak ka Internet prisustvu. Ako niste vični izradi sajta, obratite se stručnjacima koji će to učiniti za vas. Zajedničkim snagama, vašim idejama, a njihovom sposobnošću, kreirajte lep i funkcionalan websajt, koji će na pravi način prezentovati vaš biznis.
Websajt će povećati obim posla, a vašim klijentima će pružiti mogućnost da do proizvoda koje žele dođu ne ugrožavajući svoje zdravlje. Budite dostupni vašim klijentima, odgovarajte na njihova pitanja i poštujte dogovoreno. Uz postojeće klijente, uz ciljani marketing, zadobićete i veliki broj novih klijenata.
Websajt – baza uspešnog poslovanja
Vaš sajt, bilo da već postoji, ili je u izradi, baza je uspešnog online poslovanja. Sajt treba da bude pregledan, jednostavan za snalaženje, funkcionalan, brz. Najbitnije od svega – vaš sajt treba da pruža koristan i originalan sadržaj vašim klijentima, kako bi ih zainteresovao i naveo da vam se vrate nakon prve posete. Sadržaj na sajtu mora da bude kreativan, verodostojan i interesantan. Nemojte kopirati konkurentske firme, nego budite originalni. Originalnost se uvek isplati.
Kako da vaš sajt bude na prvoj stranici Google-a?
Cilj svakog vlasnika websajta je da bude dobro pozicioniran na Google-u. Dobro pozicioniranje u rezultatima pretrage za cilj ima povećan saobraćaj ka vašem sajtu, što uvek rezultira povećanim obimom posla. Kako biste dospeli na prvu stranu Google-a neophodna vam je SEO optimizacija.
SEO optimizacija je proces podešavanja i usklađivanja svih elemenata vašeg sajta, kako bi bio što dopadljiviji pretraživačima i kako bi ga oni, zauzvrat, dobro pozicionirali u rezultatima pretrage. SEO optimizacija se ugrubo može podeliti na on page, off page i tehnički SEO.
On page SEO se odnosi na podešavanja na samom sajtu – pisanje kvalitetnog sadržaja koji sadrži određeni procenat ključnih reči, usklađivanje naslova, meta tagova, optimizaciju slika, građenje interlinkova i drugih elemenata.Off page SEO se odvija u pozadini – odnosi se na građenje linkova. Građenje kvalitetnih i relevantnih linkova sa drugim sajtovima iz slične niše doprineće autoritetu vašeg sajta i boljem rangiranju na pretraživačima.Tehnički SEO se odnosi na tehničke karakteristike vašeg sajta – brzinu učitavanja, sigurnost, pregled sa mobilnih uređaja.
Sve tri grane optimizacije su podjednako bitne, a važno ih je raditi konstantno, kako bi sajt postigao maksimalne rezultate. Konstantni priliv organskih posetilaca na sajtu je moguće postići isključivo dobro optimizovanim sajtom, a organske posete nemaju cenu.
Čak 80% ljudi koji pretražuju Internet više veruje rezultatima Google-a nego plaćenim oglasima, stoga je prva stranica Google-a mesto gde treba da budete, ako želite uspešno da poslujete.
Jedini nedostatak SEO-a je što ne donosi rezultate preko noći. Za rezultate optimizacije moraćete da se strpite par meseci ili manje, zavisno od konkurentnosti vaše niše. Jednom postignuti rezultati optimizovanja će vas uveriti da se SEO isplati – vaš sajt će imati mnogostruko veći broj posetilaca, što će rezultirati neizostavnim poslovnim uspesima.
Pratite JuGmedia portal na društvenim mrežama Facebook, Instagram, TikTok i X (Twitter)!
Budite uvek u toku dešavanja!
Jasno mi je da će mojoj automehaničarskoj radnji SEO optimizacija unaprediti poslovanje više nego nova dizalica, samo da od tašte pozajmim pare za lep sajt i pisanje tekstova za njega i redovno obnavljanje sadržaja na blogu, a još pametnije kreiranje edukativnih videa na youtube. Naravno, sve to trebam platiti preko računa, što će mojoj radnji povećati vidljivost kod poreske uprave, pa ću onda morati da primim radnike da zarade samo za državu, da bih ja mogao i dalje da radim za sebe. Tako će se povećati zapošljenost i porezi za državu, a ja ću imati isto ili manje, doduše sa više rada i više problema.