Ovaj način logičnog razmišljanja, koncetracije i način za podjednaki razvoj leve i desne moždane hemisfhere kod dece, u kojoj na početku bitnu ulogu ima drvena računaljka, ili abakus, stigao je iz siromašne Azije preko Japana u Evropu i Ameriku, a poslednjih godina sve je popularniji i u Srbiji, dok je Leskovcu Malac genijalac, bukvalno, postao hit.
“Hikari program, po kome radimo, potiče iz Japana, ali mentalna aritmetika je poreklom iz Azije. Evropljani su se čudili kako azijanti uvek osvajaju prvih 10 mesta na PISA testovima, odnosno, logičkim zadacima koja deca rade nasumično iz različitih zemalja i različitih uzrasta. Jedan od razloga što su deca iz Azije uvek briljirala jeste – mentalna aritmetika, koju azijati imaju u svom redovnom obrazovanju od predškolskog uzrasta. A mentalnu aritmetiku rade najpre preko računaljke koja se kod njih zove – soroban ili abakus”, pa se ovaj način rada brzo proširio po svetu”, pričaju u Školi Mentalne aritmetike „Malac Genijalac“ Leskovac.
Grubo rečeno, najslabije dete kod nas je najbolji matematičar u svom razredu iz matematike
Ova škola u Savskoj ulici 2A u kvartu Suva reka, već treću godinu zaredom radi po licenciranom hikari programu i svake godine duplira broj polaznika od četiri do 14 godina. Uči se samo vikendom, kako se deca ne bi opterećivala tokom nedelje, bez gubljenja časova.
“Ukoliko roditelji nisu u mogućnosti iz bilo kog razloga da dovedu dete tokom vikenda, po dogovoru se časovi odrade preko nedelje”, objašnjava predavač Dragana Cvetkopvić.
U dve učionice zatekli smo dve profesorke i radnu atmosferu. Na klupama brdo pribora i obavezna drvena računaljka, onakve kakve pamte starije generacije kada se u prvom razredu učila matematika. Brzo se sabira i oduzima, množi i deli. Teško je pratiti brzinu dece u odgovorima. U drugoj učionici, starija grupa. Na monitoru se samo u deliću sekunde pokažu kuglice, a mališani imaju zadatak da pogode koliko je prikazano. Ja vidim 5, njihov odgovor je tri. Profesor priznaje njihov odgovor. Ne znam u čemu je tajna, možda se broje samo one u boji. Nelogično, ali verujem predavačima, a u glavi mi matematika i brzina računanja dece od 5 do 6 godina.
Ipak, nije ovde reč o matematici, ubeđuju me.
“Ovo nema veze s matematikom, mi koristimo brojeve za brzo računanje. Brojevi služe samo da bismo došli do podjednakog razvoja leve i desne hemisfere mozga koristeći obe ruke istovremeno, za šta u redovnom školovanju nema šansi. Na ovaj način se povećava broj nervnih sinapsi u mozgu. Ljudski mozak se razvija do 14. godine. Koliko smo nervnih sinapsi stvorili do tog perioda toliko ih nosimo tokom života i koristimo jer ne možemo više da ih stvaramo. E, zato služi metalna aritmetika”, objašnjavaju.
Domaći zadaci se rade putem aplikacije, pa ako se dete zaigra i prekine rad, aplikacija se zatvori i ono sutradan ode bez domaći. Takva praksa se ne ponavlja više, čime se postiže odgovornost koja se nosi kroz život
I nije samo to. Deca na taj način dobiju i vizualizaciju, pa sutradan može da se stvara slika u glavi o bilo čemu. U mentalnoj aritmetici postoji nekoliko formula, to su kombinacije kako doći do određenog broja i deca u deliću sekunde, gledajući na ekranu, odlučuju koju će formulu da primene ćime dobijaju brzinu u odlučivanju i u realnom životu, što se bilo koje situacije tiče.
“Logičko zaključivanje, razvijanje mašte, koncentracije, brzine, kreativnost i odgovornost su takođe benefiti koje dete dobije preko programa Hikari programa, odnosno, abakusa”, podvlače.
Krene se upravo od abakusa, odnosno, računaljke gde deca podjednako upotrebljavaju obe ruke.
Na abakusu postoje kuglice koje menjaju određene brojeve i pomeraju se određenim prstom jedne i druge ruke. Na računaljki mogu da se izračunaju brojke do kvadraliiona, jer, prva kolona su jedinice, posle toga idu desetice, pa stotine, hiljade, million i tako dalje. Posle dva tri meseca rada, deca su već u stanju da brojeve sa računaljke zamisle u svojoj glavi, prateći one zadate na monitoru, pa kada posmatrate decu, vi onda vidite kako oko njihove glave lebde prstići obeju ruku. To oni pomeraju kuglice u zamišljenom abakusu i računaju takvom brzinom da niko, ama baš niko, to ne može da otkuca na digitronu ili na računaru. Kada to uvežabavaju, brojevi na ekranu im izlaze na sekund i po, pa na sekundu, pa na 0,75, pa tri broja u sekundu, a oni uvežbaniji mogu da sračunaju i četiri broja u sekundu da se saberu ili oduzmu, sve do niza od 150 brojeva. To bude fascinatna slika”.
Mesta u školi Malac genijalac Leskovac ima još. Možete pozvati ovaj broj : 069 1099110
Svi predvači imaju po nekoliko licenci i na stalnoj su obuci. Jedna od njih je Dragana Cvetković, diplomirani slikar, koju su oduvek fascinirale nove veštine.
“Danas smo radili sa grupom dece uzrasta 5 do 6 godina. Njima je ovo već drugi termin, tako da su učili kako se pišu brojevi na abakusu. Jedna od tehnika je da njima na monitoru izađe slika broja napisanog na abakusu. Oni moraju da prepozjau koji je taj broj, da napišu na tablicama. Brojevi se
smenjuju za manje od sekudne. Što više vežbaju brže pogađaju”, priča Cvetkovićeva i dodaje da se trenutno vežba i pokret ruke iza čega sledi mentalno sabiranje, odnosno, zamišljanje abakusa u svojim glavama.
Naredne godine su uče druge računske operacije, množenje i deljenje brojki, ono što radi Ivana Đorđević, psiholog, sa starijom grupom dece.
“I mi predavači moramo stalno da se usavršavamo, da zajedno sa decom napredujemo”, priča Đorđevićeva koja je danas sa decom radila tablicu množenja jednocifrenim i dvocifrenim borojevima. „Abakus je ključ svega, drevna računaljka i tehnika njenog savladavanja. Određeni položaj kuglica na računaljci predstavlja određene brojeve, tako da oni uče kako se predstavljaju brojevi na abakusu, uče razne kombinacije”, dodaje.
Pratite JuGmedia portal na društvenim mrežama Facebook, Instagram, TikTok i X (Twitter)!
Budite uvek u toku dešavanja!