Svaki drugi građanin Srbije zadovoljan je kvalitetom usluga u državnim zdravstvenim ustanovama, a kao glavne probleme ističu lošu organizaciju, nedostatak kadrova i nedovoljnu motivisanost zdravstvenih radnika. To je pokazalo novo NALED istraživanje zadovoljstva građana i lekara javnim zdravstvenim sistemom, koje je danas predstavljeno, a dobijeni nalazi pomoći će u daljem procesu digitalizacije usluga i postizanju veće efikasnosti.
Svaki drugi ispitanik istakao je da nema problem da zakaže pregled i da kod lekara stigne za najviše mesec dana.
Međutim, 37 posto pacijenata, u poslednje tri godine nije došlo na red za intervenciju, jer im je usluga bila hitno potrebna i nisu mogli da čekaju ili termina uopšte nije bilo.
Doktori ističu da posvete i do 40 posto radnog vremena medicinskoj dokumentaciji, koja se pretežno vodi na papiru. Od digitalizacije na prvom mestu očekuju da dobiju jedinstveni eKarton pacijenta sa istorijom bolesti i umrežavanje ustanova na sva tri nivoa zdravstvene zaštite radi efikasnijeg protoka informacija.
Kao najbolje strane sistema lekari navode posvećenost svom poslu i stručnost medicinskih radnika. Među najvećim problemima, s druge strane, prepoznaju preopterećenost osoblja i niske plate, kao i previše papirologije. Pozitvno je što tek svaki deseti planira da ode u inostranstvo u narednih pet godina, nešto manje od polovine (45 posto) želi da nastavi da radi isključivo u državnom sistemu, dok bi četvrtina radila paralelno i u privatnoj praksi.
Ministarka zdravlja Danica Grujičić je ocenila rezultate istraživanja NALED-a kao objektivne i navela da su bolja organizacija posla, manje gubljenja vremena na papirologiju, brže zakazivanje pregleda, i posebno nabavka opreme i povećanje zarada, prioriteti za jačanje i unapređenje sistema.
„Stručnost i posvećenost naših lekara i zdravstvenih radnika prepoznati su i od pacijenata kao najjači adut, a raduje me i to što većina kolega planira da ostane u Srbiji, u državnim ustanovama. Digitalizacija koju sprovodimo poboljšava efikasnost, zato ohrabrujem i građane i lekare da koriste digitalne usluge i sisteme, a mi ćemo se truditi da poboljšamo komunikaciju sa strukom i građanima o potrebama koje imaju u zdravstvu“, rekla je ministarka Grujičić.
Istraživanje o zadovoljstvu građana i lekara državnim zdravstvom sproveli su NALED i Ipsos, uz podršku projekta E-zdravlje, finansiranog od strane Američke agencije za međunarodni razvoj (USAID), koji pruža podršku digitalizaciji i unapređenju zdravstvenog ambijenta u više od 20 zemalja širom sveta, među kojima je i Srbija.
„Kada govorimo o svim ambicioznim naporima koje je Vlada Srbije preduzela na putu digitalne transformacije javnih usluga, a posebno kada govorimo o sektoru zdravstva, svesni smo da je tehnologija samo jedna od komponenti od koje zavisi uspeh. Ono što je još važnije je da se menjaju procesi, i u tome najvažniju ulogu igraju ljudi koji su aktivni učesnici u sistemu zdravstva, a to su pružaoci usluga i sami građani“, naveo je direktor projekta E-zdravlje Stiv Olis.
Istraživanje je pokazalo da su građani nedovoljno informisani o elektronskim uslugama u zdravstvu. Servise kao što su eZdravlje i Moj RFZO koristilo je manje od petine ispitanika dok su najviše upoznati i najzadovoljniji uslugom eRecept. Ipak, oko tri četvrtine građana smatra da je dalji proces digitalizacije koristan i najviše je potrebno raditi na boljem informisanju javnosti o postojanju i prednostima elektronskih usluga.
Programska direktorka NALED Jelena Bojović rekla je da se prioriteti NALED i njegovog Saveza za zdravstvo poklapaju sa stavovima građana i lekara i da će osim razvoja jedinstvenog elektronskog kartona, ključan korak u digitalizaciji sistema biti povezivanje svih ustanova i lekara specijalista.
„Naš predlog je da i lekarima u privatnom sektoru omogućimo da otvore bolovanje pacijentu, kao i da uvedemo uslugu eBolovanje, kako građani ne bi morali bolesni da odlaze do zdravstvene ustanove. Želimo da podržimo resorno ministarstvo i u uvođenju eUputa, kako bi lekari specijalisti mogli da izdaju upute za dalje lečenje, čime bismo poštedeli građane vraćanja kod izabranog lekara, a podjednako važno biće i uvođenje eRecepta za sve grupe lekova“, zaključila je Bojović.
Pratite JuGmedia portal na društvenim mrežama Facebook, Instagram, TikTok i X (Twitter)!
Budite uvek u toku dešavanja!
Nalazi vam nisu tačni. Građani su potpuno nezadovoljni kvalitetom zdravstvenih usluga sem ako nemaju vezu ili „poseban“ tretman tj. povlašćen položaj. Što se tiče nedovoljne motivisanosti zdravstvenih radnika, koji trenutno uz policiju i vojsku imaju najveće plate, povećanja, koeficijente i dežurstva, nek oslobode mesta za ljude koji čekaju na tržištu rada i koji bi itekako bili motivisani sa takvim platama i benefitima. Sve vaše analize, strategije i mišljenja su pogrešni kao i politika koju vodite 11 godina. A i NALED uzima ogromne članarine od svih gradova i opština kad je toliko stručan nek radi za platu ko sav normalan svet.
Predlog da se uvede E-bolovanje je van pameti. Da bolesni građani ne odlaze bolesni u ambulante? Pa da li će metodom verovanja i putem snova da se utvrđuju dijagnoze? Sve „e“ što ste uveli – uveli ste sa ciljem mahinacija i manipulacija za članove vladajućih i za vas i vašu decu. Obični građani opet muke muče sa tim vašim izumima.
Predlog: Da se ukine NALED a da konačno institucije i organizacije rade posao za koji su plaćene. Time bi se uštedelo za grad i ti visoki iznosi članarina godišnjih da se usmere za korist građana i poboljšanje života.
E-zdravlje, E-fakture, E-recepti, E-bolovanje….Sa svakim novim uvođenjem E građani sve nezadovoljniji a nacija sve bolesnija. Gde onda grešite vi što sve to predlažete i uvodite?
Kako ćete da postižete veću efikasnost kad vam nedostaju kadrovi i kad vam je loša organizacija? Nalazi su vam potpuno oprečni sa budućim pravcima rešavanja katastrofalne situacije u zdravstvu. Šteta a mislio sam da Naled nešto zna.
„Među najvećim problemima, s druge strane, prepoznaju preopterećenost osoblja i niske plate“?
Ako su im niske plate nek se raspitaju kolike su plate njihovim kolegama u prosveti i državnim službama i nek odu tamo gde im je bolje. Sramota sve to otpustiti jer je prezasićeno umorilo se od kafenisanja i kupovine stvari po bolnicama i domovima zdravlja. Medicinke napirlitane ko novogodišnje jelke.
„Svi naši porazi, sve nesreće, zlodela što smo radili drugima i sebi, skupilu su se u jednu gorku koja je pala na ta nedužna bića. Ako postoji dno, tog dana smo ga dotakli. To što ste vi mladi izašli danas na ulice sa jasnom porukom da više nećete da živite u ovom obolelom društvu, daje mi nadu da ćemo se, možda, sa tog dna podići“.