Stanovnici Leskovca ne mogu da se oslone na gradski i prigradski prevoz jer je nepouzdan, a tri prevoznika su neodgovorna, pošto su čak i đake ostavili bez prevoza. Predstavnici lokalne samouprave ne reaguju na muke putnika i na nepoštovanje ugovora o koncesiji.
Ovo je zaključak sa današnje konferencije za novinare Gradskog odbora Narodnog pokreta Srbija (NPS) u Leskovcu.
O tome je govorio odbornik ove stranke u Skupštini grada Leskovca Bojan Stanković, podsećajući da je ugovor o koncesiji sa tri prevoznika – „Frenki komerc“, „Jugotrans“ i „Kanis“ – potpisan u julu 2024. godine, na period od 20 godina, a da su se problemi pojavili već iste godine.
„Ugovorom je predviđeno da se u roku od šest meseci definiše red vožnje, ugradi GPS uređaji i započne puno funkcionisanje sistema. Ipak, već tokom iste godine isplivali su brojni problemi koji su izazvali nezadovoljstvo građana. Pre svega, žalbe su se odnosile na ukidanje pojedinih linija bez najave, što je otežalo svakodnevni život korisnika usluga“, ocenio je Stanković.
Naveo je konkretne primere na osnovu žalbi građana.
Izbacivanje učenika
„Na relaciji Leskovac–Turekovac ukinute su linije u 16.20, 19.40 i u 22.20 sati. Polazak iz Leskovca u 18.40 uveden je kao đački polazak, tako da je sada, bukvalno, poslednji polazak na ovoj liniji u 15.20. Poseban haos izazvalo je ukidanje kružnih gradskih linija u 16.30 i 21.30, zbog čega su građani Leskovca primorani da plaćaju taksi prevoz, a oni koji nemaju novca prinuđeni su da pešače do krajnje destinacije. Ukinute su i linije prema Bogojevcu u 9.30 i 17.10 sati koje su išle subotom, a za koje meštani ovog sela navode da su im od velike važnosti. Dugo je bila problematična i linija Leskovac – Gornje Krajince u 13 časova. Posebno je tužna priča koja se desila na liniji Leskovac–Gradašnica, polazak u 18.40 sati, kada je vozač gradskog prevoza, na pojavu prvih pahulja snega, bukvalno izbacio sve putnike iz autobusa u Gornjoj Slatini, bez trunke milosti prema deci koja koriste taj bus za povratak iz škole“, naveo je.
Nepouzdanost prevoznika, dodao je, ogleda se i u kašnjenjima, odnosno nedolascima autobusa i neusklađenom redu vožnje:
„To je dovelo do toga da se ova usluga smatra neefikasnom. Uz sve to, cene karata su znatno povećane, a građani se žale na nedostatak informacija o polascima i promenama linija“, kazao je Stanković.
Prevoznici, naglasio je, nisu ispunili ni sve ugovorne obaveze, među kojima je i uređenje autobuskih stajališta, što je trebalo da se realizuje u početnim fazama.
Žalbe Leskovčana odnose se na sva tri prevoznika.
„Svi ovi podaci ukazuju na ozbiljne propuste u planiranju i sprovođenju javnog sistema prevoza u Leskovcu, kao i na potrebu za većom odgovornošću lokalne samouprave u nadzoru nad sprovođenjem koncesije“, istakao je i dodao da građani zaslužuju organizovan, dostupan i pouzdan prevoz, što je osnovni preduslov za kvalitetniji život u Leskovcu.
Autobuska stajališta
Kao primer neuređenih autobuskih stajališta, naveo je ono kod ambulante u Manojlovcu, gde je, kako je rekao, moglo da dođe do tragedije da on nije reagovao, pokazujući pri tom i fotografije.
„Nažalost, autobusko stajalište je u ovakvom stanju bilo šest do sedam meseci. Zvao sam Komunalnu policiju nekoliko puta. Odziva nije bilo s njihove strane, a sa druge strane mi nije jasno kako autoprevoznik koji radi na toj relaciji u kontinuitetu, prolazi tuda i gleda ovako raspadnuto stajalište. Na kraju sam bio primoran da telefonom zamolim gradonačelnika da pozove Komunalnu policiju, pošto svi funkcionišemo po tom principu – da on lično pozove. Gradonačelnik je to shvatio ozbiljno, pozvao on ili neko iz kabineta i ovaj problem je rešio. Desilo se to pre pada nadstrešnice u Novom Sadu. Ovde je mogao neko da izgubi glavu“, zaključio je.
Prema njegovim rečima, u to stajalište je udario automobil, ali nije otkriveno ko je vozač, iako okolo postoje video-nadzori, koji su ranije korišćeni u saobraćajnim nezgodama na toj lokaciji. „Očigledno je to bio neko njihov, a pitam se – gde je tu Mesna zajednica, gde su drugi građani i sami prevoznici i njihova odgovornost?“
„To što je problem kod gradskog prevoza, to je problem na svim nivoima u Leskovcu“, zaključio je odbornik Bojan Stanković.
Predsednik GrO NPS, Dragan Stošić, podsetio je da je na skupštinskim sednicama tražio da se pre potpisivanja ugovora odustane od namere da se koncesija dodeli prevoznicima na 20 godina.
GPS
„Tražio sam da to bude na tri do pet godina, pa ako ispunjavaju uslove, lako ćemo produžiti ugovor ako se pokaže da rade dobro. Tražio sam da se u određenom roku srede stajališta. To su ubacili kasnije, ali opet – nema nikakvog roka. Ako vi potpišete na 20 godina, oni mogu tokom 19. godine da srede stajališta. Govorio sam: sredite stajališta i postavite table. Pa i ranijih godina je bilo tabli, na primer u Vlajkovoj ulici – petica, šestica i vreme kada dolazi. Vozni red može da se odštampa i zalepi, to ne košta mnogo. Kad ne postavite rokove i date nekome ugovor na 20 godina, dobijate ovakva stajališta i sve loše što se pokazalo u leskovačkom gradskom i prigradskom prevozu“, naglasio je Stošić, prozivajući gradsku vlast i za nepostavljanje GPS uređaja u autobuse, za šta je, kako kaže, novac već bio izdvojen.
Kazna za prevoznike za neizvršavanje vožnje na ustanovljenoj liniji iznosi svega 2.000 dinara.
„Autobusi bi tako mogli da se prate i da se u svakom trenutku vidi gde se nalaze na terenu, i na osnovu toga da se fakturiše, pošto grad prevoznicima plaća 200 miliona dinara na godišnjem nivou. Ne moramo mi da sakupljamo informacije sa terena. Reč je, međutim, o neodgovornosti. Ljudi ne mogu da se oslone na javni prevoz, a toliko je bitno da znaju kada dolazi autobus, kada polazi, jer idu kod lekara, na posao, deca u školu“, zaključio je Stošić, koji je prethodno govorio i o dvema deklaracijama na Glavnom odboru NPS – Deklaraciji o borbi protiv korupcije i Deklaraciji o ekološkoj zaštiti Timočke krajine.
Na konferenciji je, inače, zatraženo formiranje gradske komisije za kontrolu prevoznika i uvođenje sankcija, na osnovu pritužbi građana.
Pratite JuGmedia portal na društvenim mrežama Facebook, Instagram, TikTok i X (Twitter)!
Budite uvek u toku dešavanja!
Jedna od stvari koja se gleda kada se ocenjuje standard zivota u nekoj zemlji je i kvalitet javnog saobracaja, kod nas svi vidimo kakav je
Jesmo glasali faraona?Sad uzivajmo.
Faraon je odredio ko moze da se vozi a ko ne .Za njega su bogati svi koji imaju penziju vecu od 35000 ioraju da placaju.Kao da neko voli da se vozika u onim krntijama ,ali kad mora a nema drugi izbor.Pa svi ti prevoznici su skoro izjednacili cene sa taxi prevozom .SRAMOTA
Naj veca pljacka je sto maloletnom detetu daju povlasticu a mene ko roditelja nepitaju i kazu da nemora da se vozi grad placa a ona je samo sa drugaricom otisla da drugarica uzne kartu.Ko zna kolko dece je zaduzeno sa takve fiktivne karte i naplacuju.Pa bolje tom mom detetu da su dali da te pare iskoristi za uzinu jer ona nema kude da ide sa autobusoma a njena se karta kuca.to da istrazite ko izdaje i naplacuje i od kopga
Najuri džukele
A autobusi ….prokisnjavaju ….
Nije vam bio dobar Jugekspres. Namerno ga unistili dzukci da bi ga prodali za dž. Sad možete od blata da ga pravite. I tako u celoj Srbiji.
Tapšete buljavom na svakom mestu, izvolite sada, uživajte u plodovima njegovog rada.