NIŠ – U zdravstvenim ustanovama na teritoriji Nišavskog okruga podnete 34 prijave pacijenata a zakone koji se tiču zaštite prava pacijenata sprovode dve zaštitnice i savetnica
Nemogućnost zakazivanja pregleda kod izabranog lekara ili dijagnostičkog pregleda, žalba na dužinu čekanja na operativno lečenje, duplo ili neosnovano naplaćena participacija, pa primedba da pacijent nije moglo da refundira kupljeni lek zbog odbijanja zdravstvene ustanove da izda potvrdu da tog medikamenta nije bilo… samo su neke od tegoba na koje su se požalili pacijenti zaštitnicima njihovih prava u Nišavskom okrugu.
Najviše pritužbi – čak 21 – odnosilo se na Klinički centar u Nišu, zatim na Dom zdravlja (pet), Zavod za zaštitu radnika (četiri), Specijalnu bolnicu za psihijatrijske bolesti „Gornja Toponica“ (dve) i po jedna na Kliniku za stomatologiju i Opštu bolnicu u Aleksincu.
Ovim se lista žalbi pacijenata ne iscrpljuje, jer su zaštitnice njihovih prava – Dragana Otović u Domu zdravlja, odnosno Ljiljana Stojaković u Kliničkom centru – zadužene da prate kako se poštuju prava osiguranih lica i to samo za one usluge koje su predviđene Zakonom o zdravstvenom osiguranju.
Za zaštitu svih pacijenata, bez obzira na to da li imaju osiguranje, zadužena je savetnica za njihova prava, Ružica Đorđević, čiji rad je u nadležnosti lokalne samouprave. Ali, s obzirom na to da o pravima pacijenata brine i Zdravstvena inspekcija, nije lako razlučiti koja je prava adresa ukoliko se javi problem…
„Iako, isprva, izgleda kao da se naše nadležnosti prepliću, zapravo svako ima svoju oblast delovanja. Ako neki problem nije iz naše nadležnosti, uputićemo pacijenta na onoga kojem treba da se obrati, jer međusobno imamo dobru saradnju – kaže Dragana Otović, čija se kancelarija nalazi u niškom domu zdravlja i zadužena je za kompletnu primarnu zdravstvenu zaštitu.
Važno je napomenuti i da zaštitnici prava pacijenata nisu zaduženi za primedbe na način lečenja, jer je to posao zdravstvenih inspektora – baš kao što i o zamerkama na ponašanje lekara brine savetnica.
„Naše polje delovanja su prava iz obaveznog zdravstvenog osiguranja, koja je teško ostvariti u situaciji kada na magnetnu rezonancu, na primer, trenutno čeka 2.500 pacijenata. Ali, kapaciteti su toliki koliki jesu i ja jedino mogu da pomno pratim koliko liste čekanja poštuju, odnosno ima li slučajeva ubacivanja preko reda. Svakog jutra, verujte, najpre to proverim – objašnjava Ljiljana Stojaković, ukazujući da je jednaka gužva i za ugradnju veštačkog kuka i operacije katarakte.
Savetnica Ružica Đorđević, koja je počela radi pre tri meseca, brine o 19 prava pacijenata koja su jasno utvrđena zakonom.
„Do sada sam primila tri prijave, ali su sve neosnovane. Ipak, važno je da pacijenti znaju kako nisu potrebne bilo kakve formalnosti, već da prijavu mogu podneti i telefonom. Ja sam, inače, zadužena i za rad privatne prakse – zaključuje Ružica Đorđević.
(Kraj)VEČERNJE NOVOSTI
Pratite JuGmedia portal na društvenim mrežama Facebook, Instagram, TikTok i X (Twitter)!
Budite uvek u toku dešavanja!