Pianno sumer – odjeci

Pored toga što je u celini posvećen jednom instrumentu koji se prvenstveno izražava samostalno, ali i kao deo kamernih sastava (ovom prilikom od dua do kvinteta), odnosno kao solista s orkestrom (koji je u Vranju bio zamenjen gudačkim kvintetom), Letnji pijanistkički festival u ovom gostoljubivom i prijatnom gradu, jedinstven je i po dužini (trajao je od 2. do 20. avgusta) i kvalitetu učesnika, kao i svom dualnom karakteru.

Tako je ova vredna i zanimljiva manifestacija zamišljena kao revija večernjih koncerata umetnika iz različitih delova sveta (ovog puta bilo ih je tridesetak iz 20 država i svih kontinenata izuzev Afrike, u čiji su se dvocifreni broj uklopili i jedan koncert za decu i autorsko veče srpskog kompozitora), i paralelno, kao jedna velika muzička akademija, s kursevima za polaznike različitog uzrasta, znanja i ambicija.

Sve smo ih mogli slušati, odnosno većinu od njih upoznati i na maratonskom koncertu koji je trajao čak 12 sati, kao i na dva završna festivalska programa. Zadovoljstvo susreta s izvođačima raznolikih škola, temperamenata i interpretativnih poetika obuhvatilo je nastupe doajena, profesora Klausa Šildea i Majkla Leslija, vezanih za Minhen, kao sedište delovanja, ali i pijanista srednje i mlađe generacije, poput Aleksandre Radosavljević (docentkinje i dekana Univerziteta „Slobomir” u Bijeljini) koja je upravo uzbudljivo, s naglašenom izražajnošću, tumačila dela Lista, Šumana i Prokofjeva, ili Ane Vujović, još studentkinje, koja je predstavila jednog snažnog, autentičnog i autoritativnog Betovena (Sonata op.2, br.3, Ce – dur). Muzikalnošću s kojom je svirao ostvarenja južnoameričkih kompozitora, prijatno je iznenadio senzibilni Argentinac Gustavo Zaka, da bi, takođe, izvođenjem muzike svojih sunarodnika i adekvatnim temperamentom, imponovao i Amaurio Morales iz Dominikanske Republike.

Podsticajno je bilo i prisustvo japanskih pijanistkinja „egzotičnih” senzibiliteta, ustreptale i „zvučno sveže”, Satoko Mimure i preciznije i sigurnije Čikako Ide, kao i pouzdane i ozbiljne Južnokorejke Hjun Son Tekin, koja je za mesto svog umetničkog i pedagoškog rada izabrala Istanbul, poput Kvinteta „Marmara“, čiji je saživljeni član.

Kada su u pitanju programi s drugim instrumentima (kao i vokalni repertoar), gde je klavir član manjih kamernih formacija, izdvajaju se nastupi dua Gertrud Šilde (violina) i Klausa Šildea (klavir) i Marka Miletića (violončelo) i Mihajla Zurkovića (klavir), docenta i vanrednog profesora s novosadske Akademije umetnosti, kao i interpretacija Kvinteta za klavir i gudače op. 1 Ernea fon Dohnanjija, koju su, kao jednu od najlepših na festivalu, doneli članovi pomenutog istanbulskog ansambla „Marmara”.

U takođe izvanredne i zapažene festivalske vrhunce, ulazi i otmeno, decentno, pravo „damsko” sviranje Elif Tarkači, violinistkinje tursko – nemačkog porekla, koja je uz nezamenljivu i pouzdanu klavirsku saradnju Hjun Son Tekin (redovno kada su u pitanju umetnici iz Istanbula), ostvarila možda i najprefinjenija dostignuća 3. Pijanističkog letnjeg festivala u Vranju, svirajući na maratonu, ne dobivši, na žalost, zbog kasnog prijavljivanja, samostalni koncertni termin.

Počasno mesto među lepo posećenim koncertima u prijatnoj i inspirativnoj atmosferi Doma vojske u Vranju, dobila su dva završna programa učesnika letnje akademije, raspoređenih po dobro osmišljenoj dramaturgiji u dve večeri, od kojih je drugoj, „veću težinu” dalo prisustvo gradonačelnika dr Slobodana Milenkovića i nekolicine visokih sveštenika Srpske pravoslavne crkve, na čelu s vladikom Pahomijem, koji su, pružajući neophodnu, punu i svesrdnu podršku manifestaciji pokazali veliko razumevanje za njen značaj u kulturi grada i zemlje.
Sa divljenjem i zadovoljstvom uživali smo najpre u susretu s vrlo darovitim, 11.godišnjim Angelom Jalačkovim iz Bugarske i njegovom, ritmički i karakterno angažovanom predstavljanju Bartokovih Rumunskih igara, zatim i mirnoj, lepoj kantileni Darije Maksimočeve kojom

je 13.godišnja Ruskinja vajala poetično noćno raspoloženje Šopenovog Nokturna u cis – molu, potom slobodnoj i brzoj pulsaciji Bahovog Preludija i fuge u de – molu pod prstima mlade Dani Zogovske iz Makedonije, kao i čistoj, fino artikulisanoj tematici prvog stava Hajdnove Sonate u e – molu u izvođenju njihove vršnjakinje Ive Mišić iz Leskovca.
Petnaestogodišnji Leskovčanin Veljko Milošević, jedan od dečaka koji obećava, prikazao je laku perlastu tehniku u Listovoj „Igri patuljaka”, da bi violinistkinja Nataša Savić (studentkinja novosadske Akademije umetnosti) uz saradnju Satoko Mimure pokazala, kao i Ana Vujović, kako zvuči „pravi” Betoven, sada u Sonati op.3o, br.3 u Ge – duru, čiji je prvi stav obojila veselošću koja zrači iz „igrački krilate“, glavne teme. Rad u klasi, odnosno kursu kamerne muzke, krunisan je angažovanim predstavljanjem dobro pripremljenih Pet komada za dve violine i klavir Dmitrija Šostakoviča (Nataša Savić, Selma Pleske i Milica Marković), da bi vrhunac druge večeri pripao ekstatičnoj, duboko doživljenoj i emotivno naglašenoj interpretaciji Aleksandre Radosavljević Listove „Pogrebne povorke”, te rečima zahvalnosti organizatorima, pokroviteljima i prijateljima festivala, u nadahnutom obraćanju uvaženog profesora Šildea, koji je s poštovanjem pomenuo imena svih, okupljenih oko Zorana Imširovića i Jane Begin, bez kojih ne bi bilo moguće pripremanje i uspešno održavanje (sada je već u potpunosti potvrđeno) tako važnog umetničkog događaja.

Marija Adamov

Pratite JuGmedia portal na društvenim mrežama Facebook, Instagram, TikTok i X (Twitter)!
Budite uvek u toku dešavanja!

Pretplati se
Obavesti o

Pre slanja komentara molimo Vas da pročitate sledeća pravila: Mišljenja iznešena u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne odražavaju stavove redakcije portala juGmedia. Komentari koji sadrže psovke, uvredljive, vulgarne, preteće, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Molimo čitaoce portala juGmedia da se prilikom pisanja komentara pridržavaju pravopisnih pravila. Takođe je zabranjeno lažno predstavljanje, tj. ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Komentari koji su napisani velikim slovima neće biti odobreni. Redakcija ima pravo da ne odobri komentare koji su uvredljivi, koji pozivaju na rasnu i etničku mržnju i ne doprinose normalnoj komunikaciji između čitalaca ovog portala.

0 Komentara
Ugrađene povratne informacije
Pogledaj sve komentare