Skupština grada Pirota ima budžetsku liniju iz koje se finansiraju projekti za stvaranje medijskog prostora za decu i o deci, a sama deca i mladi na najbolji način promovišu svoj grad, ocenjuje u razgovoru za Jugmediu Natali Stanković, bivša predsednica organizacije “Prijatelji dece“ u Pirotu.
Na taj način mnoga deca i mladi ljudi prepoznati su u javnosti kao osobe za ugled.
“Pored emisija za decu i o deci, u kojima su novinari ili učesnici deca, postoji veliki pirotski medijski prostor koji je posvećen deci, sportistima i uspešnim učenicima koji predstavljaju naš grad i van granica zemlje, kroz informativni program ili kroz specijalizovane emisije. Mnogo dece i mladih su u prethodnoj deceniji dobili mogućnost da ih javnost upozna i prepoznao kao uspešne osobe koje mogu biti za ugled vršnjacima. Veliki broj akcija u Pirotu su promovisala upravo deca do osamnaest godina, kao što je akcija „Budi i ti nečiji heroj“ u kojoj su se maturanti odrekli kupovine skupih maturskih toaleta i novac namenili u humanitarne svrhe”, objašnjava naša sagovornica.
Prema Konvenciji o dečijim pravima država ima obavezu da širi informacije od društvene i kulturne koristi za dete ali uz obavezu da preduzme mere i decu zaštiti od štetnih informacija i materijala.
“Po toj konvenciji, država će podsticati izdavanje i distribuciju dečijih knjiga, ali i materijala koji su usmereni na razvoj socijalnog, duhovnog, moralnog, fizičkog i mentalnog zdravlja dece. U skladu sa ovim dokumentom i potrebama koje su se izdvojile tokom istraživanja u okviru izrade Lokalnog plana za decu Pirota 2005. godine, tada Skupština opština Pirot, a danas Skupština grada Pirota je obezbedila budžetsku liniju iz koje se finansiraju projekte koji imaju za cilj stvaranje medijskog prostora za decu i o deci”, kaže Stankovićeva.
Prema njenim rečima u periodu primene Lokalnog plana akcije u prvih pet godina od njegove izrade, strateški cilj je bio povećati nivo informisanosti i učešće javnosti u unapređenju kvaliteta života dece opštine Pirot u okviru koga je predviđeno poboljšati informisanosti dece i njihovo veće učešće u medijskom prostoru i upoznavanje javnosti o problemima dece.
“Poštujući zacrtane ciljeve realizovan je program „Dečiji talas“ . Tokom trajanja projekta osnaženi su, obučeni učenici pirotskih srednjih i osnovnih škola za rad na televiziji, radiju i u novinama. Oko šezdesetak direktnih učesnika projekta su edukovani za rad u lokalnim medjima. Podeljeni prema afinitetima radili su polučasovnu emisiju na Radio Pirotu pod budnim okom novinara Slobodana Pejčića, polučasovne emisije za televiziji „Pi kanal“ u saradnji sa novinarkom Jasminkom Mitić i stvarali jednu stranicu u štampanim medijima pod rukovodstvom Dimitrija Vidanovića. Projekat je imao kontinuitet u realizaciji i tako je obezbeđeno učešće svih škola u Pirotu preko članova novinarskih redakcija. Deca su izveštavala o događajima iz škola. Projekat se realizovao tri godine za redom pod pokroviteljstvom opštine Pirot u organizaciji udruženja „Prijatelji dece Pirot“, nabraja Stankovićeva.
„Informacija je moć“ je naziv projekta koji je finansiralo Ministarstvo kulture i informisanja a okupio je tridesetak srednjoškolaca koji su pisali za „ Pirotske novine“ o temama koje su bile aktuelne iz oblasti obrazovanja, ali i života mladih u Pirotu. Projekat je trajao oko godinu dana.
Ponosna na lokalne medije
“Lokalni mediji daju prostor deci i govore vrlo afirmativno o uspešnim učencima i deci koja na bilo koji način promovišu značajne vrednosti u društvu ili pozitivne stilove života. Tako je na televiziji emitovana emisija za decu „18 minuta za decu“ u kojoj su se učenici osnovnih škola predstavljali svojim karakterističnim aktivnostima u školi. Emitovano je pet polučasovnih emisija. U projektu „Pokaži šta znaš“, javnost je bila upoznata sa uspesima najboljih učenika u pirotskim osnovnim školama iz različitih oblasti. Emitovano je 5 četrdesotominutnih emisija. Četiri emisije „Lajkujmo bezbednost pirotskih učenika“ je takođe posvećena očuvanju dobre atmosfere u pirotskim osnovnim školma kao uslov kvalitetnog odrastanju dece u Pirotu. Realizovani su i projekti Minisarstva kulture i informisanja u kojima učestvuju deca a emisije su emitovane na lokalnim medijima. Reč je o projektu „Pirot u očima deteta“ u kome su kroz tri sedmominutne emisije o značajnim pirotskim brendovima govorila deca. Pet sedmominutnih emisija serijala „ Bontoniranje“ emitovane ove godine su svojevrsna ekranizacija priučnika za decu i odrasle o lepom ponašanju. Učesnici emisije su deca iz Pirota. Emitovano je i pet polučasovnih emisija o deci iz seoskih sredina koja su promovisala život na selu, priseća se Natali Stanković.
Prema Konveniciji o pravima dece obezbeđivanje medijskog prostora je i promocija knjiga za decu i o deci. „Salon knjige i grafike“, „Čitalačka značka“ su manifestacije koje uvek imaju prostor za decu u Pirotu, ali i veliki broj manifestacija u toku leta takođe promovišu kreativnost dečiju, i daju prostor za medijsku promociju dečijeg stvaralaštva.
“Ukoliko sagledamo kompletno medijski prostor i sve ono što možemo podrazumevati kao mediji, dolazimo do saznanja da su deca itekako prisutna u medijima, i da se o deci mnogo govori. Ono što je najznačajnije je, da je dete u pirotskim medijima uvek predstavljeno kao dete koje je zaštićeno i sve što se o njemu govori ili ono govori javnosti je u najboljem interesu razvoja njegove ličnosti i cele vršnjačke grupe. Sve ovo ukazuje da je Pirot zaista grad po meri dece i u ovoj oblasti”, zaklučuje Natali Stankovićeva.
Zoran Panić
Pratite JuGmedia portal na društvenim mrežama Facebook, Instagram, TikTok i X (Twitter)!
Budite uvek u toku dešavanja!