Svake godine ista priča. I svake godine se turističke agencije po društvenim mrežama u medijima predstavljaju kao „nezajažljive“, odnosno kao neko ko „zgrće ogroman novac“ na račun dece i roditelja.
Istina je ta, da zahtevi škola u pogledu destinacija i nivoa kvaliteta, diktiraju i krajnju cenu ekskurzije. Često i roditelji imaju „htenje“ da njihovo dete ide na neku destinaciju, iako željena destinacija nije potpuno usklađena sa bezbednošću učenika na istoj, niti sa cenovnim rangom.
Potom se svi pitaju zašto je ekskurzija toliko skupa?
U javnim nabavkama škola pojavljuju se sledeći zahtevi, neki u saglasnosti sa pravilnikom Ministarstva prosvete, a neki su potpuno paušalni, jer pravilnikom nije bliže određeno, te se rukovode „preporukama“:
- Prevoz autobusima starosti do 5 godina
- Smeštaj učenika u hotelima sa 3* pa čak i 4* sa dodatnim zahtevom da hoteli budu centralno locirani (npr. Rim, zona Termini – zona koja je apsolutno nebezbedna za boravak učenika i svakako zona koja je po pitanju smeštaja dosta skupa)
- Smeštaj učenika u dvokrevetne i trokrevetne sobe
- 2 gratis na 40 plativih učenika
- Ishrana na bazi polupansiona (doručak + večera)
- Prevoz autobusima visoke turističke klase i starosti do 5 godina
- Uključeno mnoštvo ulaznica, naravno i one koje se tiču noćne zabave („diskoteke“)
- Besplatno za nastavno osoblje
- Besplatno za vođu puta
- Dnevnice za nastavno osoblje sa obračunatim porezom
- Angažovanje lekara (gratis za njega) i dnevnice za lekara sa obračunatim porezom
- Turistički vodič – besplatno za njega, i dnevnice sa obračunatim porezom
- Gratis za dva vozača koja će prevoziti decu na ekskurziji
Iz priloženog se može videti da na jednu grupu učenika od 40/45 plativih treba zaračunati minimum 7 gratis. Potom kada se tome doda visoka cena prevoza po pređenom kilometru (cena dizela u našoj zemlji je među najvišim u Evropi), dnevnice na koje se obračunava porez od čak 57%, odabir destinacije koja je udaljena više od 1000 km od Srbije, koja je skupa, koja ne nudi adekvatan kvalitet ishrane za decu (poput Italije ili Francuske), visoke cene lokalnih vodiča na destinacijama koje turističke agencije moraju da angažuju prema lokalnim zakonima, visoke cene ulaznica… Dobijamo izuzetno visoke krajnje cene. Kalkulacija je jasna. Marža turističkih agencija apsolutno ne prelazi 10% .
Posao oko organizacije đačke ekskurzije je velik i izuzetno odgovoran, marže male, te je veoma mali broj turističkih agencija zainteresovanih za ovaj vid turizma.
Ko može konačno rešiti ovu problematiku?
Problematiku svakako mogu rešiti Ministarstvo prosvete u saradnji sa aktivima direktora osnovnih i srednjih škola i predstavnicima udruženja turističkih agencija.
Potrebno je urediti pravilnikom jasno i nedvosmisleno; dakle jednostavno i brzo, jer je pravilnik veoma podzakonski akt koji se ne usvaja u Skupštini, već ga potpisuje ministar. Naša asocijacija će preduzeti inicijativu sa konkretnim predlozima :
Maksimalna udaljenost krajnjih destinacija na ekskurziji od mesta škole – besmisleno je i apsolutno nebezbedno voziti učenike na destinacijama koje su udaljene više od 700-800 km od mesta boravka (autobusom je do oko 10-11 sati vožnje sa pauzama i planiranim zadržavanjem na nekom od graničnih prelaza ako se ekskurzija izvodi u inostranstvu).
Dnevnice za nastavno osoblje, vođu puta i lekara bi trebali roditelji direktno da plaćaju na račun nastavnika/lekara – time bi se izbeglo visoko oprezivanje koje turistička agencija mora da kalkuliše ukoliko agencija isplaćuje ove dnevnice po osnovu ugovora o delu.
Nameštanje jednog ponuđača!
Omogućiti i opciju smeštaja učenika u kategorisanim pansionima iu višekrevetnim sobama .
Ako je autobus redovno prošao tehnički pregled i poseduje svu neophodnu opremu, da li je potrebno odrediti maksimalne godine starosti istog kako bi bezbedno prevozio učenike? Dovoljno je da se obezbedi potvrda o izvršenom vanrednom tehničkom pregledu autobusa koji će prevoziti učenike.
Jasno odrediti pravila igre u Javnim nabavkama. Direktor škole i sekretar škole, koji mora biti stručni pravnik, su ti koji se sastavljaju/učestvuju u formiranju zahteva za dostavljanje ponude za izvođenje izleta, ekskurzije i rekreativne nastave. Ako se u uslovima pojavljuju sledeći kriterijumi, svima treba da bude jasno da je Javna nabavka unapred „nameštena“ jednom ponuđaču, u ovom slučaju turističke agencije:
– Da se ispunjavaju standardi pa ISO – to izgleda od krucijalne važnosti, odnosno takvi standardi u neuređenom sistemu apsolutno ne znači ništa (ponovo samo forma bez suštine),
– Potom da je turistička agencija članica npr. IUTA udruženja agencija ili agencija NATAS udruženja… (zakonski nije dozvoljen u Javnim nabavkama navodi ovakve uslove; može se navesti samo da je jedan od uslova da je turistička agencija članica nekog od strukovnih udruženja turističkih agencija na teritoriji Srbije); i dr.
Jasno, svi mogu da vide da li je nešto unapred namešteno, ili ne, detaljnim čitanjem uslova u javnoj nabavci koje je škola postavila.
Naša asocijacija je po ovom pitanju kontaktirala Evropsku turističku asocijaciju ETOA čiji smo član, i dobili smo niz primera kako se organizuje u zemljama zapadne Evrope. Poznato nam je svima da ove zemlje, članice EU, imaju visok životni standard, i kod njih se učenici na ekskurzijama prevoze i vozove, a smeštaj je u pansionima ili skromnijim hotelima u višekrevetnim sobama, pa i u hostelima. Skromnost je vrlina, a ekskurzija nije mesto na kojem treba da se promoviše luksuz.
Bezbrojnim pravilnicima u R. Srbiji su uređene oblasti u formi, naravno bez suštine. Tako je i sa pravilnikom Ministarstva prosvete koji daje „preporuke“. Direktori škole da ne bi puno razmišljali, te preporuke tumače kao zakonske akte.
Ekskurzija mora da ima edukativnu formu (bez suštine, naravno), a izbor destinacije mora biti odgovarajućem uzrastu, odnosno obrađenom školskom gradivu za taj uzrast. Dakle, zbog toga je školama kod nas poveren posao koji inače u razvijenom zapadnom sistemu rade turističke agencije, dakle profesionalci/stručnjaci iz te oblasti, a ne učitelji i nastavnici.
Još jednom ćemo podvući – turistička agencija apsolutno nije ta koja utiče na izbor destinacije, na plan i program putovanja đačke ekskurzije/izleta/rekreativne nastave, već je to u isključivoj nadežnosti škole. Sve uslove postavlja škola . Sve što krajnja cena ekskurzije mora da obuhvati postavljanje škola (ulaznice, kategorije smeštaja, vrste soba, lokacija hotela, starost autobusa, broj zahtevanih besplatnih…).
Pratite JuGmedia portal na društvenim mrežama Facebook, Instagram, TikTok i X (Twitter)!
Budite uvek u toku dešavanja!
Ma sramota. Godinama unazad nas šiša Bavka.
Ljudi su ovde „duševni“. Da ima za Bavku i njinu decu!
Prvo ekskurzije u Leskovcu radi Bavka ugostitelj, a ne turističke agencije. Direktori su po pravilu koruptivni i pored ekskurzija slave proslave i mature kod Bavke koji pored svega svake godine vodi decu u Banja Luku za 420 evra. Direktori koji biraju Bavku besplatno letuju i to je cela filozofija.
Tacna je samo prva recenica vaseg pisanja. I to iskljucivo zato sto se TA Bavka jedina javlja na tender. Ovo je tekst peuzet ko zna odakle i ne vazi za Leskovac. A da je skupo, skupo je..
E to je.