Zbog najavljenih enormnih povećanja cena u oblasti Usluga od opšteg ekonomskog intresa, skrećemo pažnju na moguće povećanje cena zbog pokrivanja gubitaka do kojih je došlo zbog nestručnog rukovođenja ovim preduzećima, zbog čega ukazujemo na članove 82. i 87. Zakona o zaštiti potrošača (Sl.glasnik RS br. 88/2021), navodi se u saopštenju Centra za zaštitu potrošača „Forum“ sa sedištem u Nišu.
Dalje se objašnjava da su Usluge od opšteg ekonomskog intresa sledeće usluge: iz oblasti energetike, snabdevanja vodom za piće, prečišćavanja i odvođenja atmosferskih i otpadnih voda, prevoza putnika u domaćem javnom linijskom prevozu, elektronske komunikacione usluge, poštanske usluge, upravljanje komunalnim otpadom, upravljanje grobljima i sahranjivanje, upravljanje javnim parkiralištima, obavljanje dimničarskih usluga i sl. (čl. 5, tačka 25. Zakona o zaštiti potrošača).
Nastavak saopštenja prenosimo u celosti.
Pristup uslugama od opšteg ekonomskog interesa Član 82.
Potrošač ima pravo na uredno i neprekidno snabdevanje uslugama od opšteg ekonomskog interesa odgovarajućeg kvaliteta po pravičnoj ceni, u skladu sa posebnim propisima.
Trgovac je dužan da: 1) omogući potrošaču upoznavanje unapred sa svim uslovima korišćenja usluga od opšteg ekonomskog interesa i te uslove javno objavi; 2) ne vrši diskriminaciju potrošača; 3) uslugu obračunava primenom cena utvrđenih posebnim propisima. Trgovac koji pruža uslugu od opšteg ekonomskog interesa je dužan da održava kvalitet usluge u skladu sa zakonom, posebnim propisima i pravilima struke. Trgovac koji pruža uslugu od opšteg ekonomskog interesa, kao i druga tela koja odlučuju o pravima i obavezama potrošača usluga od opšteg ekonomskog interesa dužni su da osnuju savetodavna tela u koja će biti uključeni predstavnici evidentiranih udruženja odnosno saveza iz člana 140. Ovog zakona.
Trgovac koji pruža uslugu od opšteg ekonomskog interesa i druga tela koja odlučuju o pravima i obavezama potrošača usluga od opšteg ekonomskog interesa donose odluke po dobijanju mišljenja savetodavnog tela, i to na transparentan, objektivan i nediskriminatoran način.
Trgovci koji pružaju usluge od opšteg ekonomskog interesa dužni su da obrazuju komisije za rešavanje reklamacija potrošača u čijem sastavu moraju da budu i predstavnici evidentiranih udruženja i saveza iz člana 140. Ovog zakona.
Postupak osnivanja, način rada i prava i obaveze članova savetodavnog tela ili komisije za rešavanje reklamacija potrošača, uređuju se aktima trgovca i drugih tela iz stava 4. Ovog člana. Predstavnike udruženja za zaštitu potrošača u savetodavnim telima ili komisijama za rešavanje reklamacija potrošača imenuju udruženja za zaštitu potrošača na rok i način propisan aktima iz stava 6. Ovog člana.
Odluke o formiranju savetodavnog tela i komisije za rešavanje reklamacije moraju biti javno objavljene.
Udruženje za zaštitu potrošača objavljuje na svojoj internet stranici spisak trgovaca i tela iz stava 4. Ovog člana u kojima su njihovi predstavnici članovi savetodavnog tela ili komisije za rešavanje reklamacija. Ostale dužnosti obaveštavanja Član 87.
Trgovac je dužan da potrošača obavesti o promeni cena najkasnije 30 dana pre početka primene promenjenih cena. Trgovac je dužan da najkasnije 30 dana pre početka primene promenjenih cena, odnosno opštih uslova ugovora obavesti potrošača o izmeni metodologije formiranja cena, odnosno opštih uslova ugovora, a ako lično obaveštavanje potrošača nije moguće, da obavesti potrošače javno.
Trgovac je dužan da, kada izmene metodologije formiranja cena i promene cena usluga od opšteg ekonomskog interesa podležu dobijanju prethodnog odobrenja ili saglasnosti nosioca javnih ovlašćenja, najkasnije 30 dana pre početka primene promenjenih cena i izmenjene metodologije formiranja cena obavesti potrošača o izmenama, a ako lično obaveštavanje potrošača nije moguće, da obavesti potrošače javno. -//
– Budući da su preduzeća koja pružaju usluge od opšteg ekonomskog interesa, u skladu sa Članom 82. Zakona o zaštiti potrošača formirala Savetodavna tela i Komisje za rešavanje reklamacija potrošača, i da se u njima nalaze i predstavnci evidentiranih udruženja za zaštitu potrošača, na članovima tih tela je da traže dosledno sprovođenje Zakona, jer samo na taj način se može sprečiti neopravdano povećanje cena usluga, a samo stvarni ekonomski razlozi se mogu opravdati, a ne i dužina vremena od zadnjeg povećanja cena usluga, što je inače uobičajeni razlog. Tražimo od rukovodstava preduzeća koja pružaju usluge u oblasti opšteg ekonomskog interesa, da prilikom donošenja odluke o novim cenama dostave svojim Savetodavnim telima detaljno obrazloženje za neophodno povećanje cene usluge.
Očekujemo od članovi tih tela – predstavnika udruženja potrošača da zahtevaju dosledno sprovođenje Zakona u cilju zaštite potrošača, uz korišćenje prava da izdvoje svoje mišljenje, ukoliko se ne slažu sa uvođenjem predloženih cena, da traže da njihova izdvojena mišljenja budu sastavni deo zapisnika sa sednice Savetodavnog teala i da ih javno objave u medijima.
Iako je Vlada Republike Srbije preduzela određene mere zaštite potrošača (ograničenje cene hleba i naftinih derivata), najavljena enormna povećanja cena energije (struja, gas, naftini derivati) kao i drugih usluga od opšteg ekonomskog interesa (JKP, Prevoz, Telekomnikacije i dr.), mogu dovesti do toga da potrošači neće imati čime da kupe ni hleb Sava (koji je pod kontrom države),zbog čega tražimo da se prilikom odobravnja novih cena, vodi računa i o standardu građana Srbije.
Saopštenje je potpisao predsednik Centra mr Jovan Jovanović
Pratite JuGmedia portal na društvenim mrežama Facebook, Instagram, TikTok i X (Twitter)!
Budite uvek u toku dešavanja!
Ce spreciv, sad masoni, magovi i politicari nek rese probleme. Pacovi besni
Hrabro Rade napisi, za sve je kriv Aleksandar Vucic. On je narcisoidni lik, apsolutista, diktator i vrsi sve drzavne funkcije mimo zakona i Ustava.
Pakao novog veka u Evropi i celom svetu tek se sprema, a Srbija živi u „olakšavajućim okolnostima”, jer je ona u tom paklu već decenijama. Njena društvena elita više ne postoji, njena privreda je uništena, njeni najvažniji resursi brutalno opljačkana a njeni građani oklevetani sa najvišeg mesta kao obični gmizavci, neradnici i hulje, lopovi i probisveti. Baš tako je samozvani Vođa deset godina pričao svakom stranom „diplomati-kuferašu” o svom „bratu” Srbinu, moleći ponizno za novu „investiciju” u kojoj će strani lopov biti nagrađen, srpski radnik opljačkan, domaća hulja unapređena u čuvara fabrika-zatvora, a neradnik i šibicar biti delegiran u srpski parlament
Onaj koji vidi jedino što još ne ume da vidi niko, najavljuje strašnu zimu i nestajanje naroda u njoj. Ledeno doba koje će nas naučiti njegovoj pameti i pokazati sve ostatke mrtvih laži. Biće ono čega još nije bilo, stići će ovde Gog i Magog mećava i led će okovati svet. Bićemo zamrznuti neko vreme, a nećemo znati da je ta hibernacija večna. Neće biti drva, uglja nafte i gasa. Neće biti struje. Nestaće žita, brašna, zejtina, mesa, turšije, konzervi, ajvara. Svega što ima neće biti. Znam da će se to dogoditi. Ali kako, ubijte me, ne znam!
Danas se sastao sa patrijarhom PROITirijem, racunajuci da ce i dragi bog prihvatiti sve lazi koje izgovori. I da se zna u ekipu ulazi Djilas. Sutira iskljucivo trojke, za razliku od prvorodjenog koji moze da zakuca.
Zabole me za PROFITirija, ali se molim dragom Bpogu da nas ratosilja bede i nesrece koja se zove Aleksandar Vucic.
Nisam nikad bio za radikale. Ali ovog puta smatram da sva odgovornost ide na Vucica. Pa sve je prisvojio.
Ako Vucic bude sklonjen, a to ce se dogoditi sredinom jeseni, SNS, …………… raspasce se na stotinu opcija. Svi ce oni hteti da budu lideri i lidercici. Nazalost, sem mozda, po meni jednog ili dva slucajeva, i opozicija nema sta da ponudi.
Ko je ko, sudbina Darka Sarica, ko kosi ko vodu nosi, pogledaj !!!