Proizvođač sadnica ruža iz Donjeg Vrtogoša, kod Vranja, Dejan Jovanović godišnje na strano tržište izveze oko 75 odsto svoje proizvodnje, a na domaće od 24 do 40 odsto. Otuda i slovi za najvećeg proizvođača sadnica na jugu Srbije.
Studirao je i Poljoprivredni fakultet sa namerom da kada stekne diplomu, počne sa ocem da se ozbiljno bavi proizvodnjom voćnih sadnica. Od ovog nauma je, međutim, morao da odustane kada je shvatio da u ovu proizvodnju mora da uloži više novca od planiranog.
Zbog toga je odlučio da pokrene proizvodnju sadnica ruža zato što je tu trebao da uloži mnogo manje novca.
Počeo je da proizvodi sadnice i zbog toga što se proces proizvodnje ne razlikuje puno od proizvodnje sadnica voća gde je radeći sa ocem steko bogato iskustvo.
Jovanović je proizvodnju sadnica počeo sa 15.000 podloga da bi na kraju dobio oko 12.000 gotovih sadnica , a koje su potom prosto planule na tržište.
Zbog toga je već naredne proizvodne sezone povećao proizvodnju na 70.000, pa onda na 150.000, da bi se posle poslednjih godina zadržao na 200.000 podloga ruža.
Svoj posao, naš sagovornik, smatra izričito zahtevnim zato što mu je za proizvodnju jedne sadnice potrebno od jedne do dve godine napornog rada.
„ Za ruže stablašice mi je potrebno čak tri godine zato što se kalemi više puta. Ona se prvo kalemi kao klasična ruža, a onda se od tog kalema neguje stablo koje se na visini od metar iii dvadeset centimetara kalemi još dva puta, željenom sortom ruža“, kaže Jovanović i dodaje da prve godine obavezno sadi podlogu za sadnice i kalemi, a u drugoj neguje okalemljene biljke, dok ih na jesen vadi i prodaje do proleća.
Kaže da mu u tom procesu proizvodnje veliki hendikep predstavlja to što ne može mnoge poslove da odradi mašinskim putem i zbog toga je prinuđen da angažuje dodatnu radnu snagu.
Otuda za kalemljenje angažuje kalemare iz okoline Aleksinca, a za druge poslove radnike iz svoje okoline. Svake godine on se uvekpotrudi da svojim kupcima ponudi neku novu vrstu ruže.
„Sve sorte koje imam u proizvodnji su višecvetne, a neke skoro uvek imaju cvet na sebi“, kaže Jovanović i dodaje da su i na domaćem i stranom tržištu podjednako tražene ruže iz svih grupa počevši od čajevki, mini, mnogocvetnica, stablašica, penjašica.
Po njegovim rečima domaći kupci su posebno zahtevni kada je cvet ruže u pitanju i uvek vole da vide neke specifične boje na njemu, za razliku od stranih koji više vole jednobojne ruže.
Pratite JuGmedia portal na društvenim mrežama Facebook, Instagram, TikTok i X (Twitter)!
Budite uvek u toku dešavanja!