Šta sve štiti zaštitnik građana Niša?

Grad Niš je 2011. godine iskoristio zakonsku mogućnost uvedenu Zakonom o lokalnoj samoupravi i odlukom gradske Skupštine ustanovio zaštitnika građana kao nezavisan i samostalan organ koji štiti individualna i kolektivna ljudska i manjinska prava Nišlija. Ipak, praksa lokalnih zaštitnika u Srbiji pokazuje da su ove institucije nadmašile svoju primarnu ulogu i da se njihov rad može smatrati višestruko značajnim za lokalnu zajednicu.

Lokalni zaštitnik građana kontroliše rad gradske ili opštinske administracije u pojedinačnim predmetima primenjujući standarde dobre uprave – građani se moraju tretirati ravnopravno, nepristrasno i sa uvažavanjem,  a administracija mora biti efikasna i delotvorna, i ne sme „ćutati“ kada treba da postupi u korist građanina. Osim ovoga, izveštaji lokalnih zaštitnika predstavljaju svojevrsni rendgen lokalne samouprave, koji može značajno doprineti razumevanju problema i formulisanju mera za unapređenje rada gradske i opštinske uprave i javnih preduzeća.

Zaštitnik građana Niša samo u 2017. godini evidentirao je više od 2.000 obraćanja građana. Dok broj obraćanja sam za sebe govori o ogromnom poverenju koje ova mlada institucija uživa među Nišlijama, broj uspešnih intervencija zaštitnika pokazuje da isto uvažavanje postoji i u njegovom odnosu sa gradskim i opštinskim organima. Izveštaj zaštitnika građana Niša istakao je pozitivan trend u rešavanju problema nakon intervencije zaštitnika, što dodatno podvlači značaj njegove uloge u stvaranju gradske vlasti koja je orijentisana na realne probleme ljudi.

Imajući pred sobom pregled celog terena, lokalni zaštitnik može detektovati probleme u radu pojedinih organa. Tako je zaštitnik građana Niša mogao posebno da ukaže na probleme u radu Sekretarijata za inspekcijske poslove kao organa na čiju je efikasnost bilo najviše pritužbi, kao i na pritužbe u postupanju javno-komunalnih preduzeća Naissus, Objedinjena naplata i Gradska toplana.

Posebno je pohvalna fleksibilnost zaštitnika, koji po pravilu pružaju savete građanima koji se obraćaju po pitanjima van njihove nadležnosti. U lokalnoj zajednici ova praksa ima dvostruku ulogu. Sa jedne strane, nedovoljno obavešteni građani se upućuju kako da ostvaruju svoja prava. Sa druge, zaštitnici dolaze u poziciju da analiziraju razmere ugroženosti ljudskih prava koje prevazilaze striktne zakonske okvire njihovih nadležnosti. Zaštitnik građana Niša je tako mogao da skrene pažnju na ugroženost ekonomskih i socijalnih prava, posebno izdvajajući prava dece kao najosetljivije društvene grupe, čije je pravo na odgovarajući životni standard ugroženo porastom siromaštva.

I pored svog značaja, zaštitnici građana u Srbiji suočavaju se sa brojnim izazovima, koji su delimično odraz nedovoljno razvijene svesti o značaju ove institucije. Zahvaljujući entuzijazmu i posvećenosti lokalnog ombudsmana i njegovog osoblja Niš je dobar primer koji može poslužiti kao uzor drugim gradovima i opštinama. Ipak, potrebno je uložiti mnogo truda kako bi ova institucija dostigla svoj puni kapacitet.

Vladimir Petrović

Izvršni direktor OFID-a

E-mail: vladimir.petrovic@ofid.rs

Pratite JuGmedia portal na društvenim mrežama Facebook, Instagram, TikTok i X (Twitter)!
Budite uvek u toku dešavanja!

Pretplati se
Obavesti o

Pre slanja komentara molimo Vas da pročitate sledeća pravila: Mišljenja iznešena u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne odražavaju stavove redakcije portala juGmedia. Komentari koji sadrže psovke, uvredljive, vulgarne, preteće, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Molimo čitaoce portala juGmedia da se prilikom pisanja komentara pridržavaju pravopisnih pravila. Takođe je zabranjeno lažno predstavljanje, tj. ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Komentari koji su napisani velikim slovima neće biti odobreni. Redakcija ima pravo da ne odobri komentare koji su uvredljivi, koji pozivaju na rasnu i etničku mržnju i ne doprinose normalnoj komunikaciji između čitalaca ovog portala.

1 Komentar
Najstarije
Najnovije
Ugrađene povratne informacije
Pogledaj sve komentare
Dragoslav-Drakche
01.10.2019. 17:30

Danas, 01.10.2019. bio sam kod nazovi zastitnika gradjana, u hodniku me primila jedna sluzbenica koja izasla iz kancelarije u pravcu tog hodnika. Pitao sam da li sam na pravoj adresi i da mi treba zastitnik gradjana. Da rekla je. Nakon sto sam izneo problem, konstantovao sam da je pravnik po struci da razume, nasta je odgovorila da nije pravnik. Rekoh u sebi, mozda su promenili Sanju Stojancic. No ne, ova sluzbenica odlazi do kancelarije u dnu hodnika sa leve strane i saopstava problem koji sam izneo. Vraca se i saopstava institucije kojima treba da se obratim, a u medjuvremenu izlazi zastitnica gradjana i ulazi na kratko u jednu prostoriju ispred kanc. iz koje izasla. Dakle, ona ima svoju kancelariju za prijem gradjana, ali ocigledno ne zeli nas tamo, no u hodniku, a sto iritantnije, ne zeli ni da obavi razgovor, no izgleda ima ,,licnog postara“, sada moderno PR, a mi nekada to zvali igru ,, gluvih telefona“.