Stižu brzi vozovi i u Bujanovac, najavljena i rekonstrukcija pruge Niš – Preševo

Evropska banka za obnovu i razvoj (EBRD) najavila je da će Srbiji odobriti državni zajam od 500 miliona evra, u tranšama, za sanaciju i dogradnju železničke pruge Beograd-Niš na Koridoru 10 duge oko 228 kilometara. Planirani datum odobrenja je 30. novembar ove godine, navodi se u zvaničnoj dokumentaciji.

Cilj rekonstrukcije pruge Beograd-Niš, koja je jedan od najznačajnijih železničkih projekata u Srbiji, jeste povećanje brzine do 200 kilometara na čas uz unapređenje kvaliteta putničkih i teretnih železničkih usluga. Projekat, koji je procenjen na oko 2 milijarde evra, sufinansiraće Evropska investiciona banka i Evropska unija kroz Investicioni okvir za Zapadni Balkan (WBIF), piše Plutonlogistics.

Ukupni procenjeni troškovi modernizacije i rekonstrukcije koridora Beograd-Niš-Preševo (granica sa Severnom Makedonijom) u dužini od 350 kilometara (podeljeno na nekoliko deonica), iznose 2,5 milijarde evra.

Cela pruga se smatra kičmom srpske železničke mreže i ključnom trasom za povezivanje železničke mreže Zapadne Evrope sa Zapadnim Balkanom i dalje sa Grčkom i Turskom, što će unaprediti integraciju Srbije u TEN-T Core mrežu.

Infrastruktura železnice Srbije je u prošloj godini objavila tender za rekonstrukciju, modernizaciju i izgradnju drugog koloseka na deonici Stalać-Đunis dužine 18 km, uključujući tunel dužine 3.275 metara, koji se nalazi na pruzi Beograd-Niš. Projekat obuhvata i izgradnju tunela 1, 2, 3 i 5 po NATM metodi projektovanja i izgradnje. Vrednost projekta je 276,24 miliona evra, a finansiraju ga WBIF sa 81,65 miliona evra i EIB sa 122,1 miliona evra, dok 72,44 miliona evra izdvaja Srbija. Očekuje se da projekat bude gotov 2024. godine, kada će biti završena i železnička obilaznica oko Niša.

Po završetku radova cela železnička trasa od granice sa Hrvatskom do Beograda i potom Niša postaće dvokolosečna.

Modernizacijom cele trase Beograd-Niš, duge 228 kilometara, biće omogućiti dostizanje brzine do 200 km/h, čime će se unaprediti kvalitet putničkog i teretnog železničkog saobraćaja. Završetak celog projekta očekuje se 2026. godine, nakon čega će se značajno smanjiti vreme putovanja između Beograda i Niša – na jedan sat i 15 minuta, podseća specijalizovani železnički portal railwaypro.com.

Pruga Beograd-Niš obezbediće brzu vezu ka Bugarskoj preko Dimitrovgrada i ka Severnoj Makedoniji preko Preševa. Severno od Beograda, pruga će obezbediti efikasnu vezu ka Mađarskoj preko pruge Novi Sad-Subotica-Segedin.

Pravci ka Bugarskoj i Grčkoj

Kada se govori o obnovi železničke infrastrukture u Srbiji, značajno je pomenuti i planove za prugu od Niša ka Dimitrovgradu, kao i ka granici Severnom Makedonijom.

Projekat obnove pruge Niš-Dimitrovgrad u dužini od 96 km obuhvata rehabilitaciju i elektrifikaciju, kao i ugradnju signalno-telekomunikacionih sistema uključujući i nišku železničku obilaznicu. Ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Tomislav Momirović početkom godine izjavio je da če radovi na pruzi Niš-Dimitrovgrad otpočeti tokom leta. Podsetimo, ranije je najavljeno da bi projekat trebalo da bude završen 2024, čime će se omogućiti da vozovi umesto trenutnih 30 kilometara na čas dostižu brzine do 120 kilometara na čas.

Za prugu Niš-Preševo-granica sa Severnom Makedonijom, koja omogućava pristup Grčkoj, planovi obuhvataju modernizaciju i izgradnju. Deonica Niš-Preševo je jedna od najstarijih železničkih pruga u Srbiji i najznačajnija deonica na Koridoru 10. Ova elektrifikovana linija duga 151 kilometar se koristi za većinu transporta u zemlji. Modernizacija ovog dela obuhvata radove na 92 km pruga na deonicama Brestovac – Vinarci, Orevo – Vranjska Banja, Ristovac – Bujanovac i Bukarevac – Preševo – granica sa Severnom Makedonijom. Vrednost projekta iznosi 182,25 miliona evra, a finansiraju ga EIB sa 90,5 miliona evra i WBIF sa 4 miliona evra, dok je 14,67 milion evra nacionalni doprinos. Očekuje se da će projekat biti završen do decembra 2025. godine.

Pratite JuGmedia portal na društvenim mrežama Facebook, Instagram i Twitter!
Budite uvek u toku dešavanja!

Pre slanja komentara molimo Vas da pročitate sledeća pravila:
Mišljenja iznešena u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne odražavaju stavove redakcije portala juGmedia. Komentari koji sadrže psovke, uvredljive, vulgarne, preteće, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Molimo čitaoce portala juGmedia da se prilikom pisanja komentara pridržavaju pravopisnih pravila. Takođe je zabranjeno lažno predstavljanje, tj. ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Komentari koji su napisani velikim slovima neće biti odobreni. Redakcija ima pravo da ne odobri komentare koji su uvredljivi, koji pozivaju na rasnu i etničku mržnju i ne doprinose normalnoj komunikaciji između čitalaca ovog portala.

vaš komentar