NIŠ – Nelegalni prevoz putnika kako na lokalnim, tako i na međugradskim i međunarodnim linijama sve više uzima maha u Srbiji, tvrde autoprevoznici koji su registrovani za obavljanje ove delatnosti. Oni ističu da im “divlji” prevoznici svakodnevno “otimaju” putnike sa autobuskih stajališta, a da lokalne samouprave i državne institucije ne preduzimaju sve što je potrebno da bi stali na put toj pojavi.
Prevoznici ističu da je neophodno hitno sistemsko rešavanje ovog problema, jer je ova delatnost ozbiljno narušena, a firme koje se legalno bave prevozom prepuštene su da se same snalaze kako znaju i umeju.
Proračuni Privredne komore Srbije govore da za svaki kilometar koji autoprevoznici pređu u takozvanoj “sivoj” zoni državni budžet biva uskraćen za 38,10 dinara. Prema procenama komore naša zemlja gubi za nenaplaćene obaveze od “divljih” prevoznika oko 55 miliona evra godišnje, dok legalni prevoznici godišnje gube oko 230 miliona evra.
U “Niš-ekspresu”, najzastupljenijem prevozniku na jugoistoku zemlje, objašnjavaju da nelegalni prevoznici prikupljaju putnike uglavnom tako što automobilima i kombi vozilima odlaze na autobusko stajalište neposredno pre dolaska autobusa koji saobraća na toj liniji.
“Građani se odlučuju za te prevoznike jer oni po pravilu nude nižu cenu karte, nešto bolji komfor jer ih prevoze automobilom ili kombijem, a uz to ih voze do samog odredišta. Ti prevoznici ne moraju da se pridržavaju reda vožnje i to je takođe jedan od razloga što legalni prevoznici ostaju bez putnika. Pri tom se niko od putnika ne pita da li ti prevoznici voze ispravan automobil ili kombi, i da li su ti ljudi uopšte dovoljno zdravi da prevoze putnike“, ističe direktor Pogona putničkog saobraćaja u “Niš-espresu” Dušan Krstić.
Legalni prevoznici od 2009. godine iniciraju sastanke kako bi problem sive ekonomije u drumskom saobraćaju bio rešen, ali rezultata nema. U međuvremenu broj nelegalnih prevoznika je dodatno uvećan.
Prevoznici ističu da su kontrole inspekcija na suzbijanju sive ekonomije u 2013. godini bile sporadične. Prevoznici takođe naglašavaju da kontrole nisu mogle ni da daju željene rezultate kada su kontrolisani pre svega legalni prevoznici, a ne nelegalni. U prilog ovoj svojoj tvrdnji navode podatak da je Poreska uprava prošle godine kontrolisala na terenu preko 100 privrednih subjekata koji se bave prevozom u drumskom saobraćaju. Kontrolisani su svi legalni prevoznici – upravo oni koji plaćaju PDV i ukazuju na sivu ekonomiju i nezakonito poslovanje!?
U “Niš-ekspresu” ističu da nadležne institucije uporno prelaze preko činjenice da od 800 registrovanih prevoznika, njih 150 nema ni jednog zaposlenog, a 150 prevoznika ima samo jednog zaposlenog. U ovom preduzeću se takođe pitaju kako se prevozom bavi firma koja ima samo jednog zaposlenog? Da li je taj radnik istovremeno i vozač i mehaničar, kondukter, da li on i održava taj autobus.
Prema rečima predstavnika “Niš-ekspresa” legalni prevoznici imaju podršku opština da problem sive ekonomije u drumskom prevozu bude rešen.
“Opštinske inspekcije u pojedinim opština su pojačale kontrolu na linijama na kojima najčešće saobraćaju nelegalni prevoznici. Opština Svrljig je čak izdvojila i novac iz sopstvenog budžeta za sufinansiranje mesečnih karata socijalno ugroženih stanovnika i time ih stimulisala da putuju redovnim autobuskim linijama.To je put kojim bi trebala da krene i država”, podvlače zaposleni u “Niš-ekspresu”.
Oni ističu da bi država trebalo da sufinansira karte na onim linijama na kojima legalni prevoznici imaju samo gubitke, ali koje i pored toga održavaju.
“Mnoge linije legalni prevoznici održavaju jedino iz razloga da bi meštani imali vezu sa svetom”, podvlače u “Niš-ekspresu”.
(Kraj)Mia
Pratite JuGmedia portal na društvenim mrežama Facebook, Instagram, TikTok i X (Twitter)!
Budite uvek u toku dešavanja!
nis-expres najgori prevoznik je uvek bio i ostao…a da ne govorim o bezobrazluku…