U uvođenju eUprave kaskaju lokalne samouprave sa jugositoka Srbije

U čak 90% jedinica lokalne samouprave (JLS) u Srbiji, matične knjige su prebačene u elektronski format i prebačene na Centralnu servisnu magistralu organa (CSM), dok će u narednom periodu veliki broj JLS raditi na unapređenju pružanja eUsluga građanima.

Statistički podaci govore da je eUprava najrazvijenija u Vojvodini, sledi region Šumadije i Zapadne Srbije, dok je region Jugoistočne Srbije uopšteno gledano, region sa nižim stepenom razvijenosti eUprave u poređenju sa prethodna dva.

Kako bi u narednom periodu pružio podršku jedinicama lokalne samouprave (JLS) u uvođenju eUprave, program Swiss PRO, koji podržava Vlada Švajcarske, sproveo je od avgusta do decembra 2018. godine sveobuhvatno istraživanje o trenutnom stanju eUprave i eUsluga koje JLS pružaju građanima i privredi, na reprezentativnom uzorku od 60 JLS u Srbiji.

Kroz istraživanje, koje je sproveo Development Consulting Group (DCG) iz Beograda, posmatrala su se tri skupa indikatora koji se odnose na pružanje elektronskih usluga, kapacitet i spremnost JLS za realizaciju eUsluga, informatičku pismenost, percepciju i zadovoljstvo korisnika i korisnica uslugama eUprave.

Ono što pokazuju rezultati ovog jedinstvenog istraživanja, jer je uključilo i pružaoce i korisnike eUsluga, jeste velika neujednačenost u nivoima i kvalitetu uvođenja i primene eUprave, kao i u pružanju eUsluga, između različitih delova zemlje.

Prostor za unapređenje postoji u oblasti dostupnosti eUsluga na portalu eUprava, jer samo su 24 od 60 JLS (40%) postavile usluge na portalu eUprava, ali samo mali broj od njih zaista i nudi eUsluge. Gradovi i opštine Loznica, Zrenjanin, Novi Pazar i Vrnjačka Banja, s druge strane, nude veliki broj potpuno sprovodivih eUsluga, kao što su, između ostalog: usluge matične službe, izdavanje ličnih dokumenata, podnošenje zahteva za izdavanje potvrda i drugih dokumenata, uvid u stanje poreskog računa, prijava komunalnog problema, upis dece u vrtić, e-Beba i druge.

U vezi korišćenja elektronskog upravnog postupka (eZUPa), sve JLS su ispunile formalne uslove za njegovo korišćenje, što znači da su imenovale dva administratora i dobile sertifikate za sve zaposlene koji su uključeni u bilo koju od procedura, a primer dobre prakse je Vrnjačka Banja koja je jedina JLS koja koristi eZUP za internu razmenu podataka i dokumenata.

Skoro polovina ispitanih JLS, čak 51,7%, ima zastarele internet prezentacije koje ne odgovaraju standardima, sa lošom strukturom i dizajnom, pa će JLS imati dosta posla u narednom periodu u unapređenju svojih internet prezentacija.

Istraživanje je takođe pokazalo da se JLS svakodnevno suočavaju sa dva velika izazova kada govorimo o eUpravi, a to su kadrovski i finansijski izazovi.

Program će rezultate i nalaze istraživanja koristiti za pripremu javnog poziva za projektne predloge, i upravo kroz javni poziv pokušati da odgovori na potrebe JLS i da ih podrži u daljem razvoju eUsluga i uvođenju eUprave.

Javni poziv za podršku JLS u jačanju kapaciteta za unapređenje eUprave, biće objavljen u julu 2019. godine. Program Swiss PRO će podržati do 40 JLS za unapređenje tehničke i tehnološke osnove za unapređenje eUprave i pružanje eUsluga građanima, kroz dodelu bespovratnih sredstava za nabavku opreme i pružanje tehničke podrške za razvoj i uspostavljanje interne funkcionalne upravljačke strukture. Javni poziv biće namenjen gradovima i opštinama iz područja delovanja programa koji obuhvata dva regiona Šumadije i zapadne Srbije i Južne i istočne Srbije.

Kratak izvod iz sprovedenog istraživanja sa ključnim rezultatima, možete naći na ovom linku.

Pre slanja komentara molimo Vas da pročitate sledeća pravila:
Mišljenja iznešena u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne odražavaju stavove redakcije portala juGmedia. Komentari koji sadrže psovke, uvredljive, vulgarne, preteće, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Molimo čitaoce portala juGmedia da se prilikom pisanja komentara pridržavaju pravopisnih pravila. Takođe je zabranjeno lažno predstavljanje, tj. ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Komentari koji su napisani velikim slovima neće biti odobreni. Redakcija ima pravo da ne odobri komentare koji su uvredljivi, koji pozivaju na rasnu i etničku mržnju i ne doprinose normalnoj komunikaciji između čitalaca ovog portala.

vaš komentar