Većina vozača je zbog neuobičajeno toplog vremena odlagala obavezu – da letnje gume zameni zimskim, koje su inače obavezne još od 1. novembra, ali sada je krajnje vreme da to učine i to ne samo zato što je u utorak moguć sneg, već je ovakve pneumatike potrebno imati i kada su temperture niske, a evo i zašto.
Naime, od 1. novembra do 1. aprila vozači u Srbiji u obavezi su da na svojim vozilima imaju sva četiri zimska pneumatika, ukoliko je na kolovozu sneg, led ili poledica. Međutim, kako smo se zbog gotovo letnjih temperatura opustili tokom cele jeseni, te nije bilo ni naznaka poledice, mnogi od nas nisu još ispunili ovu obavezu, piše Blic.
Prema najavi Republičkog hidrometeorološkog zavoda, osetno hladnije biće već danas sa temperaturama od 6 do 8 stepeni, a na planinama sa snegom. U nedelju i ponedeljak živa u termometru spustiće se na nulti podeok, dok je od utorka moguć sneg i u nižim predelima.
Ipak, svaki stručnjak iz ove oblasti, savetovaće vam da je i bez obzira na to hoće li biti nekog većeg snega i leda ili neće, hladno vreme dovoljan razlog da sada vozite sa zimskim gumama, a ne univerzalnim ili letnjim. To je prvenstveno važno zbog vaše beznedosti. Osim toga, ako vas sneg iznenadi, preti vam debela kazna.
Na 7 stepeni letnje gume nisu bezbedne
Damir Okanović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja savetuje da bez obzira na to da li u pomenutom periodu kada su zimske gume obavezne bude ili ne bude snega, svakako koristite zimske gume i ukoliko je suvo vreme, kako vas padavine ne bi iznenadile.
Valja imati u vidu i da letnji pneumatik gubi svojstva na niskim temperaturama, od 7 stepeni naniže. Imajući u vidu da nas već od danas očekuju temperature ispod 7 stepeni, letnje gume trebalo bi odmah da zamenite.
„A ako su na kolovozu sneg, led ili poledica, a automobil nema sva četiri zimska pneumatika na kojima je dubina šare bar četiri milimetra, vozilo se kategoriše kao tehnički neispravno“, upozorio je nedavno Okanović.
Zašto je bolja zimska guma
Letnje gume, na temperaturi ispod 7 stepeni, gube svoju najvažniju karakteristiku – dobro prijanjanje na asfalt, a njihov zaustavni put prilikom kočenja je i do dva puta duži od propisanog traga koji ostavljaju zimski pneumatici, tako da – ne rizikujte.
Veća dubina kanala na šarama guma za zimu glavni je razlog za to čak i najjeftiniji zimski pneumatici imaju četiri puta bolje prijanjanje nego letnji. Osim toga, šare zimskih guma tako su oblikovane da sprečavaju zadržavanje snega i pojavu akvaplaninga.
U Agenciji za bezbednost saobraćaja napominju i da su zimski pneumatici bolji za upotrebu čak i kada su kolovozi suvi, ako su temperature niže od 7 stepeni, kao i da je konstrukcija metalnog kostura zimske gume tvrđa i otpornija na mehaničke udare.
Osim toga, pneumatike starije od 5 godina potrebno je detaljno kontrolisati jednom godišnje, odnosno najbolje prilikom redovne promene sa letnjih na zimske i obrnuto.
Na kolike troškove da računate
Vulkanizerska usluga demontaže letnjih i montaže zimskih guma, u zavisnosti od modela i veličine auta, koštaće vas između 1.500 i 2.500 dinara.
Cene novih pneumatika kreću se između 4.300 dinara za „punta“, do 500 evra, za ekskluzivnije automobile, te tako, ukoliko morate i da kupite sve četiri gume, u zavisnosti od modela auta koji vozite, to vas može koštati od oko 17.000 dinara do 2.000 evra.
Šta tačno kažu propisi i kolike su kazne
Sve dok na kolovozu nema snega i leda, zapravo niste u obavezi da montirate zimske gume, iako je vožnja po hladnijem vremenu ipak bezbednija uz zimske pneumatike. Ali, česta je pojava da vozači ne zamene gume pre 1. novembra, jer bude lepo vreme, a kada počne da pada sneg, stvore se gužve kod vulkanizera, i dođu u situaciju da danima voze sa letnjim gumama. Time, naravno, rizikuju svoju bezbednost, ali i drugih učesnika u saobraćaju, kao i da ih policija kazni.
A kazne su ogromne
Za korišćenje letnjih umesto zimskih guma na putu prekrivenom snegom, ledom ili poledicom, kazne se kreću od 10.000 do 20.000 dinara za fizička lica, 60.000 do 800.000 dinara za pravna lica, a za preduzetnike ta kazna iznosi između 30.000 i 200.000 dinara.
U slučaju da dođe do nezgode, izazvane upravo time što vozilo nije imalo zimske gume, a što se tretira kao tehnički neispravno vozilo, kazne su još i veće. Tako u slučaju nezgode u kojoj nema povređenih i došlo je do manje materijalne štete, vozač koji je kriv moraće da plati između 20.000 i 40.000 dinara, ili da odluži kaznu od 45 dana zatvora.
Ako je neko pretrpeo lakše telesne povrede, uzročnik nesreće biće kažnjen sa do 3 godine zatvora, dok u slučaju težih povreda ta kazna iznosi između 1 i 8 godina zatvora. Ako dođe do smrti, propisana je kazna zatvora od 2 do 12 godina.
Lanci i lopata
U navedenom kalendarskom periodu, izvan naseljenih mesta, obavezno je (u prtljažniku) imati lance ili druga sredstva za povećanje trakcije.
Kada je sneg na kolovozu, lanci se montiraju na pogonske točkove i to na onim saobraćajnicama gde je označena obavezna upotreba. U naseljenim mestima, vozila ne moraju biti opremljena lancima. U zimskoj opremi autobusa i teretnih vozila obavezna ješ i lopata.
Pratite JuGmedia portal na društvenim mrežama Facebook, Instagram, TikTok i X (Twitter)!
Budite uvek u toku dešavanja!
AKO NEMA ZIMSKE GUME,ODUZETI MU STAN! ŠTA LI ĆE GOVEDA DA IZMISLE PROTIV LJUDI SA PLATOM OD 20.000 DIN.
Komitet za bezbednost saobraćaja je d.o.o. Nije državna institucija pa privatnik kojeg reklamirate-besplatno, iz vama znanih razloga, krši zakon.