“Vranjski izlog” ogledalo esnafskog Vranja

VRANJE – „Vranjski izlog“ je autentično mesto u Vranju koje, osim topline, šarma i nostalgije, nudi posetiocima najfinije ručno izrađene proizvode gradskih zanatalija.

Kao svojevrsni simbol grada, Vranjski izlog“ postoji skoro četiri godine. Iako ga neki smatraju za prodavnicu suvenira, on je zapravo mnogo više.

vranjski izlog 1

Pored klasičnih stvari poput magneta, minijaturnih motiva grada, do fantastičnih duboreza, slika i odevnih predmeta, ovo je prostor u kome možete naći garderobu od najfinijeg ručnog tkanja po pristupačnim cenama.

Miroslav Miki Anđelković, rukovodilac „Vranjskog izloga“ priča da je osnovna ideja i namena ovog prostora predstavljanje proizvoda vranjskih zanatlija.

Mi smo pre svega promoteri naših proizvoda, pa tek onda prodavci. Svakoj mušteriji prilazimo sa pričom o proizvodu, njegovom procesu nastajanja, materijala od koga je napravljen, pa tek onda nudimo to na prodaju“ kaže on.

vranjski izlog 2

Osnovna ideja nastanka „Vranjskog izloga“ javila se pre više od deset godina i bila je da se on postavi pod krov Turističke organizacije Vranja. Međutim, kako do te realizacije nije došlo tragalo se za nekim održivim rešenjem.

„Budući da smo se mi, kao zanatlije udružili u želji da objedinimo naš rad, Udruženje vranjskih zanatlija ustupilo nam je prostorije u nekadašnjem holu bioskopa „Sloboda“, u zgradi koju su upravo oni izgradili“, priseća se početke Mića.

vranjski kutak

On pojašnjava da, iako je bila zamiso da se izlažu radovi iz celog pčinsjkog okruga, gotovo kompletna ponuda obuhvata vranjske rukotvorine.

Ovde su radovi 10 velikih proizvođača, ali ima i proizvoda nekih udruženja, pojedinca, tačnije radova oko 60 autora“, kaže i napominje da su svi prozvodi isključivo od prirodnih materijala.

Najčešći kupci su turisti koje privlači jedinstveni vizuelni izgled. Njima su najprivlačniji narodni motivi, dok Vranjanci tragaju za autentičnim poklonima za svakodnevne prilike.

U poslednje vreme, kaže Anđelković, sve je veća potražnja narodnih nošnji, a on kao vrstan poznavalac uradi i neke koje nisu sa ovih prostora.

Bogatstvo prirodnog materijla, unikatnost proizvoda u kombinaciji sa ručnim radom ne mora da znači nužno visoke cene. Ručno vezane košulje koje mogu biti sa motivima po želji kupcai kreću se od 1.500 do 2.500 dinara, ručno tkanih šalova ima u rasponu od 800 do 2.500 dinara. Slike ne premašuju 12.000 dinara, najjeftiniji proizvodi su magneti od 50 dinara, dok je najskuplji jedan duborez od 40.000 dinara.

Cene su najminimalnije kako bi prošle na tržištu. Posmatrano na uloženi trud, vreme, autentičnost i kvalitet, radovi zaslužuju da budu daleko skuplji“, ocenjuje Anđelković i napominje da je prava šteta što sugrađani ove proizvode pre svega posmatraju kao poklone, a ne priliku da se obuku i opreme kvalitetnim stvarima.

Ostaje upamćeno i da su pojedine stvari našle put kao pokloni stranim ambasadama i delagacijama. I tako, dok je nekada esnaf služio svakodnevnim potreba, danas je on tek još jedna potreba za dobrim poklonom.

(Kraj)mig

Pratite JuGmedia portal na društvenim mrežama Facebook, Instagram, TikTok i X (Twitter)!
Budite uvek u toku dešavanja!

Pre slanja komentara molimo Vas da pročitate sledeća pravila:
Mišljenja iznešena u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne odražavaju stavove redakcije portala juGmedia. Komentari koji sadrže psovke, uvredljive, vulgarne, preteće, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Molimo čitaoce portala juGmedia da se prilikom pisanja komentara pridržavaju pravopisnih pravila. Takođe je zabranjeno lažno predstavljanje, tj. ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Komentari koji su napisani velikim slovima neće biti odobreni. Redakcija ima pravo da ne odobri komentare koji su uvredljivi, koji pozivaju na rasnu i etničku mržnju i ne doprinose normalnoj komunikaciji između čitalaca ovog portala.