NIŠ – Lokalni antikirupcijski forum Niša (LAF) traži da Gradsko veće, gradske uprave i službe, kao i pet gradskih opština u najkraćem roku gradonačelniku i predsednicima opština uskrate da daju saglasnost na sva zapošljavanja u lokalnoj administraciji.
LAF takođe poziva grad Niš i gradske opštine da hitno pristupe izradi plana smanjenja broja zaposlenih u lokalnoj administraciji kako bi se ukupan broj prilagodio Zakonu o određivanju maksimalnog broja zaposlenih u lokalnoj administraciji, a rasteretio gradski budžet.
Povod za zahteve LAF-a je poslednji nadzor Upravne inspekcije Ministarstva pravde i državne uprave, sproveden krajem prošle godine, u kojem je utvrđen veći broj nepravilnosti u radu Gradskog veća, gradskih uprava i službi i gradskih opština, i pri tom naloženo njihovo otklanjanje u kratkom roku.
Jedna od najznačajnijih nepravilnosti je “pravo” gradonačelnika i predsednika gradskih opština, utvrđeno Pravilnicima o unutrašnjem uređenju i sistematizaciji radnih mesta u gradskim upravama i službama, odnosno opštinama, da za svako zapošljavanje na tim mestima daju prethodnu saglasnost. Ovakva nezakonitost je utoliko teža jer ne postoji samo u mandatu aktuelne vlasti, već traje duže od decenije, uz povremena obrazloženja da takvo rešenje “sprečava nekontrolisano zapošljavanje u lokalnoj administraciji”. Upravna inspekcija je jasno ukazala da je ono protivno Zakonu o radnim odnosima u državnim organima i Zakonu u lokalnoj samoupravi, a da se svi Pravilnici u ovom segmentu moraju izmeniti.
LAF se pridružuje takvim ocenama, tim pre što praksa ovakvog zapošljavanja u lokalnoj administraciji može imati i elemente konflikta interesa i otvoriti prostor za koruptivna ponašanja, obesmišljavajući institut javnog konkursa i zakonom propisane procedure.
Upravna inspekcija je takođe konstatovala da prilikom zapošljavanja više desetina radnika na neodređeno vreme u gradskim i opštinskim upravama i službama nije tražena saglasnost Vlade Srbije, što je obavezno po Zakonu o određivanju maksimalnog broja zaposlenih u lokalnoj administraciji. Da li bi to moglo da se tumači i kao spremnost gradskih čelnika Niša da ignorišu ovlašćenja Vlade, a da pri tom za sebe obezbede i prava koja nisu u skladu sa zakonom?
Upravna inspekcija je ukazala i na veliki broj slučajeva u kojima nivo formalnog obrazovanja zaposlenih u “administraciji” ne odgovara zahtevu radnih mesta, što dovodi u pitanje i kompetentnost dela radnika lokalne samouprave.
LAF podseća da uz sve inspekcijski konstatovane nezakonitosti i nedostatke ozbiljan problem lokalne administracije i grada Niša predstavlja i preveliki broj radnika u lokalnoj administraciji. Prema podacima Ministarstva finansija Republike Srbije, niška gradska administracija u 2014. godini trebalo da ima maksimalno 1.432 radnika zaposlenih na neodređeno vreme. Sa druge strane, gradski budžet za ovu godinu predvideo je plate za 1.895 takvih radnika. To znači da će u ovoj godini u lokalnoj administraciji biti čak 471 radnika iznad zakonom dozvoljenog maksimuma.
(Kraj)ena
Pratite JuGmedia portal na društvenim mrežama Facebook, Instagram, TikTok i X (Twitter)!
Budite uvek u toku dešavanja!