LESKOVAC – „Višnja se od koren korneše, moma se od majke deleše. Praštavaj, majko, praštavaj, ako sam ti nešto zgrešila. Do sega sam tebe slušala, od sega slušam svekrva, svekrva, zalva, jetrva i toj mlado deverče. Praštavaj, majko, praštavaj, ako sam nešto zgrešila“.
Ovo su stihovi pesme kojom počinje i završava se devojočko veče u Leskovcu, koje Leskovčanina od davnina nazivaju – češljanje.
Autentični leskovački običaj
Ovaj stari, emotivni običaj sa proprtanim suzama, vuče korene s početka prošlog veka i autentičan je leskovački običaj.
„Pouzdano se zna da je običaj vezan isključivo za gradsko područje Leskovca i da se ne upražnjava u drugim krajevima Srbije. Poslednjih godina češljanje su kao obavezan predsvadbeni ritual prihvatila i u neka okolna sela. U tim selima, ali i na prostoru Jablaničkog okruga, obavezan je, međutim, ritual sa „grabenom pogačom“, koji se obavlja u toku sbadbene ceremnije, neposredno pre nego mladu izvedu pred mladoženju“, objašnjava Slađana Rajković, etnolog u Narodnom muzeju u Leskovcu.
Češljanje žensko slavlje
Češljanje je iskljušivo žensko slavlje. Pored ženskog dela rodbine i mladinih drugarica tu su i svekrvine rođake i prijateljice, koje na zabavu stižu sat kasnije sa slatkom pogačom i spremom za mladu.
„Devojka seda na kantar, koji, verovtano, simboliše odmerenost u braku, i koji je, zbog udobnosti, pokriven jastukom. U ruci drži crveno ogledalo a na krilu muško dete, u etnologiji zvano nakonjče. Muško dete predstavlja simbol produženja poroda. Centralno mesto iza mlade zauzima majka i njene drugarice. Kreće tužna pesma, a jedna od drugarica sve vreme češlja mladu crvenim češljem“, objšnajva Rajkovićeva.
Kantar i nakonjče
Obred češljanja u proseku traje nekoliko minuta, a završava se kada se iznad mladine glave polomi ukusna „grabena pogača“. Tada uz ciku, viku i guranje, nastaje opšti grabeš, a delovi pogače nose se kod kuće i nude neudatom i neoženjem potomstvu kako bi se i za njih grabili momci i devojke.
Muškarcima zabarenjen pristup
Ako je svadba u subotu, češljanje se u večernjim satima održava u četvrtak, a ako je svadbeno veselje u nedelju, obred se obavlja subotom, u kući mlade ili u restoranu, u zavisnosti od broja gostiju. Muškarcima je pristup zabranjen, a jedini pripadnici jačeg pola mogu se videti među poslugom.
„Praštavaj majko“
Stara makednoska narodna pesma „Praštavaj majko“, koja u neku ruku predstavlja tužbalicu zbog odvajanja devojke od majke i odlaska iz roditeljske kuće, stigla je u leskovački kraj, prema pretpostavci Rajkovićeve, još u vreme Vardasrke banovine.
„Pesma na neobjašnjiv način izmami suze, ne samo majci, već svim gošćama, možda i zbog tužne muzike koja je prati „, veli Rajkovićeva.
(Kraj)
Pratite JuGmedia portal na društvenim mrežama Facebook, Instagram, TikTok i X (Twitter)!
Budite uvek u toku dešavanja!
Deluje pomalo zatucano, vecina je digla rke od ovaj obicaj …
Leskovcaninu, nisi ti nas, ako jesi onda si bas gluperda. Jel trebamo na americki nacin da slavimo devojacko vece?
Ako si mu rekla neka pati, pretvorili se svi u facebook umesto da se majev po carsiju i da traziv devojciki. Dvima je mozak ispran a za tradiciju nista….
ovo je momacko vece moje bivse zene,Marije Stamenkovic.Ovo je jato lep obicaj.Tradicija treba da zivi
Joш реч-две о чешљању. После обреда, да га тако назовем, настаје весеље међу девојкама и женама. Нешто касније долази будући младожења са другарима и онда је весеље максимално. Веома леп обичај и треба га сачувати без иновација као што је промена назива чешљање у девојачко вече.Даље, на чешљање мајка девојке позива рођаке и пријатељице бомбоном, тако што свака добије по једну и то је уствари позив, а не штампане картице што се јавља у последње време. Назив чешљање је аутентичан и треба га сачувати као такав. Имамо неке комплексе као нација да све аутентично и народно претварамо у нешто друго. Зашто? Нема потребе,то смо ми и треба да се сачувамо као такви.
Срдачан поздрав!
Treba da se odrzi tradicija! ja mislim da smo mozda jedina nacija na svetu koja jos uvek pokusa da odrzi takve I slicne tradicje! ja imam 4 cerke I pokusam da ih naucim sve sto mogu! I njih ucim da nikad ne zaborave odakle su potekle!
„Pesma na neobjašnjiv način izmami suze, ne samo majci, već…“, a ja bih dodao komentar autoru teksta, da ova pesma pokadkad izmami suze i očevima, samo se to ne vidi baš uvek, pa čak mislim da je nama i puno teže.