Lokalnom obdusmanu žale se na nepravde stare 10 godina, na nefer suđenje, nasilje u porodici…

Mnoge Vranjance koji su u potrazi za rešenjem nekog svog problema put odvede i u kancelariju lokalnog ombudsmana, Maje Mitić, koja se nalazi u naselju Češalj, odnosno u stambenoj zgradi preko puta banke Intese. Mnogi u tom naumu vrlo često zalutaju jer na zgradi nema nikakvog obaveštenja da se u njoj nalazi sedište ombudsmana. Sa tim problemom Vranjanci su počeli da se suočavaju otkako je kancelarija izmeštena iz zgrade gradske uprave u kojoj se nalazila punih osam godina.

Međutim, na tu muku oni zaborave čim kroče u njenu kancelariju i naiđu na nekog ko je spreman da sa njima otvoreno porazgovara o njihovom problemu.

Žale se na problem stare i po čitavu deceniju

“Smatram da kancelarija lokalnog ombudsmana i treba da bude smeštena izvan Gradske uprave jer je naša primarna delatnost praćenje rada lokalne samouprave na čiji rad se građani žale. Nažalost do nas stiže i mnogo pritužbi iz nenadležnosti lokalnog ombudsmana i mi uprkos tome nastojimo da pomognemo. Građani nam se obraćaju za pomoć i sa problemima starim po čitavu deceniju i u tim slučajevima uvek prenebregnu činjenicu da lokalni ombudsman može da reaguje samo u situaciji kada od poslednjeg upravnog akta ili radnje nije prošlo više od godinu dana. U drugim slučajevima mi smo nemoćni jer ne postoji nikakva upravna radnja na koju bi mogli da se žalimo i koju bi mogli da ispitujemo.”, ističe Mitićeva

Dodaje da bi ljudi prilikom rešenja svog problema trebalo da upotrebe sva redovna pravna sredstva pre nego što se obudsmanu obrate za pomoć. Lokalni ombudsman pre  isticanja njihovog žalbenog roka nije u stanju da bilo šta preduzme jer je on samostalni organ koji se na osnovu  pritužbe građana obraća upravi ili preduzeću i zahteva podatke koji su mu neophodni za rad.

Mnogo pritužbi za nasilje u porodici

Lokalnom ombudsmanu u Vranju, od otvaranja kancelarije pa do danas, mnogo pritužbi stiže na nasilje u porodici ali i problema zbog neravnopravnosti polova. Ona se u početku problemom nasilja u porodici intenzivno bavila, a kada je uvidela da po tom pitanju može malo da uradi  počela je sve one koji su joj dolazili sa takvom pritužbom da upućuje na Centar za socijalni rad, SOS telefon i instirucije specijalizovane za ovu oblast. U protekloj godini mnogo građana je podnelo pritužbe i na povredu prava na pravično i fer suđenje, počevši od toga koliko traju sudski postupci.

“U takvim slučajevima sve naše građane upoznamo sa postojanjem Zakona koji je se odnosi na zaštitu prava na suđenje u razumnom roku i ukoliko se dokaže da mu je ovo pravo povređeno ima pravo na pravično zadovoljenje, odnosno materijalnu odštetu. Mnogo ljudi u našu kancelariju dođe i da se samo informiše i mi im uvek pružimo sve neophodne informacije. S tim u vezi dolazili su ljudi koji su bili prinuđeni da  poslodavcima na ruke vrate deo minimalne zarade. U takvim slučajevima mi smo im uvek preporučivali sudsku zaštitu, ali su oni svesno odbijali argumentima da u tom sudskom procesu neće imati šanse zbog toga što njihovi poslodavci imaju više novca i veza kojima mogu da utiču na konačan ishod u tom procesu.”, naglašava Mitićeva.

Vranjanci su se tokom prošle godine svom ombudsmanu žalili i na visinu računa za potrošenu struju dobijenih tokom meseca.

Iako ova problematika nije u njihovoj nadležnosti mnoga slična pitanja su rešena zahvaljujući doboro ostvarenoj saradnji sa rukovodstvom vranjske “Elektrodistribucije”.

Slična saradnja ostvarena je i sa zaposlenima u Fondu PIO koji su uvek voljni da izađu u susret i isprave nepravilnost koja je nastala tokom samog postupka. Tokom prošle godine bilo je dosta pritužbi na rad upravnika stambenih zgrada. Prvo su se ljudi žalili na visinu računa koji su im pristizali, a potom i na način održavanja stambenih zgrada jer su građani smatrali da je nedopustivo da se izdvaja toliki novac za rad upravnika, a da nema očekivanih rezultata.

Grad se navikava na obudsmana

Bilo je dosta pritužbi građana i na obeležavanje parking mesta, a posle kojih je održan sastanak sa zaposlenima u “Parking servisu” na kome su utvrđeni propusti i koji su ispravljeni u roku od nekoliko dana.

Ovo je očigledan dokaz da se menja odnos predstavnika lokalne samouprave prema ombudsmanu koji je u početku shvatan kao neko ko samo želi da kritikuje i traži povod za to.

“Sada je i naša saradnja drugačija jer nas uvažavaju kao partnere u radu čiji glavni cilj je zadovoljan građanin”, podvlači na kraju Mitićeva i dodaje da će možda ovakav odnos prema lokalnom ombudsmanu biti reper da se na nivou okruga otvori kancelarija regionalnog ombudsmana jer joj se sve više građana iz susednih opština obraća za pomoć.

Gordana Nastić

 

 

 

 

 

 

 

Pre slanja komentara molimo Vas da pročitate sledeća pravila:
Mišljenja iznešena u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne odražavaju stavove redakcije portala juGmedia. Komentari koji sadrže psovke, uvredljive, vulgarne, preteće, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Molimo čitaoce portala juGmedia da se prilikom pisanja komentara pridržavaju pravopisnih pravila. Takođe je zabranjeno lažno predstavljanje, tj. ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Komentari koji su napisani velikim slovima neće biti odobreni. Redakcija ima pravo da ne odobri komentare koji su uvredljivi, koji pozivaju na rasnu i etničku mržnju i ne doprinose normalnoj komunikaciji između čitalaca ovog portala.

vaš komentar