Po predanju, iliti „original falsifikata“

"U početku beše reč…" Pa hajde onda da se pomoću reči vratimo na početak ove prilično zapletene priče, i pokušamo da je bar malo raspletemo.

Po predanju ikona koju danas zovemo „Bogorodica trojeručica“ je bila porodična ikona Jovana Damaskina. Po istom tom predanju ikonopisao ju je apostol Luka lično, na drvetu od stola na kome su obedovali Bogorodica i njen sin. Luka je bio prijatelj i pratilac apostola Pavla, što znači da je ujedno bio i savremenik Isusa i njegove majke. A sve to govori da je ova ikona stara dve hiljade godina. „Parče daske sa astala“ sa izbledelim bojama na sebi je opstalo dva milenijuma?! Prilično veliko čudo, zar ne?

Trenutno postoji više stotina ikona koje je navodno ikonopisao apostol Luka, a kao manje ili više „pouzdano njegove“, priznato je svega nekoliko desetina. Nekako se čini da čim se neka ikona bar malo izdvoji po svojoj lepoti ili „čudesima“, odmah je pripišu apostolu Luki. Luka je izgleda bio duboko zaglavljen u svom „ateljeu“. Kako li je od tolike masovne proizvodnje ikona uopšte stigao da napiše jevanjđelje i propoveda hrišćanstvo po čitavom Balkanu i šire?

Inače…

– Najstariji manastir na svetu, manastir Svete Katarine na Sinaju, po logici stvari poseduje i najstarije ikone. Posebno zato što je u vreme carigradskog ikonoborstva bio pod „zaštitom“ Arapa. Najdrevnije ikone u njemu a među njima i prvi poznati prikaz Isusa „Hrist Pantokrator“, datiraju iz 6. veka. Ni sami vatikanski trezori krcasti otetim svetskim nasleđem se ne mogu pohvaliti mnogo starijim, a posebno ne lepšim ikonopisima.

– Za najstariju ikonu u Hilandaru se smatra „Bogorodica Odigitrija“ rađena u tehnici mozaika, nastala u kasnom 12. veku. Dakle zvanično najstarija hilandarska ikona je u stvari mlađa od svoje „igumanije“ tj. Bogorodice Trojeručice za gotovo hiljadu i trista godina. Pa kako je to moguće?!

Ali da ipak ostavimo po strani ovo sasvim legitimno kalendarsko-matematičko pitanje. Pretpostavimo da je Trojeručica zaista stvorena u Isusovo doba i da ju je zaista ikonopisao Sveti Luka. Sveti Jovan Damaskin (jedan od najobraozovanijih ljudi svog vremena) koji je živeo u osmom veku, je sigurno znao kakvu svetinju poseduje u svome domu. To su morali znati i svi pređašni i kasniji vlasnici. Pa kako se onda moglo desiti da takva ikona postane „litijska“, tj. da na obe svoje strane ima ikonopis? Kako se dakle moglo dogoditi da je na poleđini Trojeručice, neko kasnije u vizantijskom stilu predstavio Svetog Nikolu i time neprocenjivu „apostolsku“ relikviju pretvorio u najobičniji „dvostrani litijski transparent“?

Ja zaista ne razumem hrišćanske crkve (samim tim ni srpsku) i njihov osećaj za lepo, dobro i istinito, u današnjim i davno prošlim vremenima. Posebno ne razumem hrišćansku crkvenu „istorijsku matematiku“, ali se njome neću baviti, jer popovi (bilo koje konfesije!) na takva pitanja imaju „neoborive“ odgovore i argumente. Ono što zapravo želim da kažem je sledeće:

– Nekada su neki poznati i nepoznati a pre svega talentovani ljudi, stvorili neku predivnu baštinu čovečanstva. I onda su, stoleće ili milenijum kasnije, neki „vrli“ popovi i vlastodršci dali sebi za pravo da tu baštinu preprave, prilagode svojim potrebama i promene do neprepoznatljivosti. Uporedimo za trenutak sudbine crkve Odžaklije u kojoj je „Trojeručica“ (kopija sa Vračara!) ovih dana bila izložena, i same originalne ikone. Na prvi pogled se čini da su u pitanju neuporedivi primeri, ali u suštini to je u potpunosti ista priča i isti motiv.

– Najmiliji verski hram većine Leskovčana, crkva Odžaklija, je prilikom poslednje restauracije arhitektonski naružena do bola zatvaranjem i skrivanjem njene skromne i jednostavne lepote u staklene portale i „roštilje“ za sveće. Odžaklija dakle danas ima roštilje koji u krajnjoj liniji crkvi donose profit, ali svoj jedinstveni odžak više nema?! Da kojim slučajem nekadašnji Leskovčani iz groba ustanu, krstili bi se u neverici i levom i desnom.

– Ikona Presvete Bogorodice u svetu poznatija kao „Bogorodica Trojeručica hilandarska“ koja stoluje na mestu igumanskog prestola najpoznatijeg srpskog manastira, u suštini nimalo više ne podseća na ikonu ispod koje se po predanju sa odsečenom desnom rukom molio Jovan Damaskin. Kad bi mučeni Jovan sutradan vaskrsnuo i pogledao najveću dragocenost svoga doma, od šoka i muke ostao bi iznova bez desnice ruke.

„Njegovu“ predivnu ikonu je neko 1862. sakrio ispod pozlaćenog i posrebrenog okova, i gomile dragih i poludragih kamenčića. Na samom okovu, ispod Isusovih stopala ispisano je ime majstora koji je okov načinio, kao i imena članova mnogobrojne porodice darodavca. Prekrasna ikona majke božje i njenog čeda, je tom prilikom nakinđurena ko vlaška mlada, a svetosavsko religijsko blago je postalo „reklamni bilbord“ iz 19. veka.

I baš takav „pinkastičan“ prikaz Trojeručice je kanonizovan (proglašen svetim) od strane SPC, a svetlost i toplina kičice nepoznatog umetnika (najverovatnije vizantijskog iz 13. veka) je sakrivena ispod kičerajskog blještavila skupih metala i raznobojnih „đinđuva“. Tom prilikom je promenjena i zavetna treća ruka koju je po predanju u znak zahvalnosti zakovao Jovan Damaskin, kao i njen oblik i položaj na ikoni. Prvobitno je ta treća ruka imala mnogo otmenije linije sa odvojenim palcem, i nalazila se ispod Bogorodičine leve ruke. Danas umesto nje vidimo prilično nezgrapnu srebrnu šaku u uglu ikone, na sasvim suprotnoj strani. Ko zna zašto i ko zna zbog čega? Verovatno je nekome u datom momentu bio takav ćef jer ne zaboravimo, i sama biblija je redakcijska tvorevina. A kad nešto ima redakciju, sasvim je logično da je dozvoljena i revizija. Pa makar ta revizija bila potpuno glupa i apsolutno bezrazložna.

– Zamislite da npr. Vermerova „Devojka sa bisernom minđušom“ bude „kanonizovana“. Zamislite da je okuju u pozlatu i srebrninu, i da joj na uvo prikače biser iz filipinskog mora. Milina božja! Zar ne?

– Po mom dubokom uverenju, zasnovanom na mišljenjima obrazovanijih od mene, apostol i jevanđelista Luka je „slikao“ rečima a ne kičicom. Još dublje sam ubeđen da izraz „po predanju“ u suštini znači istorija za naivne. A kanonizacija u slučaju ikona između ostalog znači i da su te brendirane kopije po svojoj „čudesnosti“ jednake originalu, kao i da ih može imati svako ko je spreman da preskupo plati.

SPC je do sada kanonizovala ukupno 6 ikona koje prikazuju Bogorodicu, i sve do jedne su okovane, a samim tim i tehnološki pogodnije za „štancovanje“. Uzgred, Vlada Republike Srbije (na svome sajtu!), replike ovih 6 ikona naziva „originalnim kopijama“. Ja zaista nisam dovoljno pametan da bih shvatio šta tačno označava termin „originalna kopija“? Teši me pomalo činjenica da to nikada nije shvatio ni legendarni Čarli Čaplin koji je jednom anonimno učestvovao na takmičenju za svog sopstvenog dvojnika i tom prilikom osvojio treće mesto.

Trojeručicu hilandarsku nisam video nikada. Njenu vračarsku kopiju sam video pre četvrt veka. Neki, iskreno verni, koji su videli obe ikone, rekli su mi još odavno da se zemlja i nebesa ne mogu porediti. Baš kao što ni svetlost i blještavilo nisu sinonimi za isti pojam.

Svetlost“ je Svetu goru napuštala samo dva puta. Drugi i poslednji put pre trideset godina. Grci, a sa njima i moja majka, i danas pamte dan kada je Bogorodica hodala ulicama Soluna. A kada je prvi put napustila Atos 1347. zajedno sa Dušanom je stigla u Skoplje. Nakon skoro šest decenija provedenih na dvoru Nemanjića i u Studenici, vratila se svojoj kući u Hilandar. Na magarcu.

Već 6 vekova Srbiju videla nije, niti je Srbija videla Nju! Za tih 6 vekova Srbiju su predvodili mnogi „nosači samara“ koji bi umeli da je vrate nazad na goru atonsku. Ali nijedan istinski „Silni“ koji bi znao da je ponovo povede i dovede u, „tamo daleko, daleko od mora„!

P.S.

Fotografija prikazuje igumaniju manastira Hilandara, ikonu Presvete Bogorodice Trojeručice hilandarske, bez metalnog okova. (Ispod Bogorodičine leve ruke je jasno vidljiv obris prvobitne treće ruke.)

 

Autor: Arsenije Aleksić

Pratite JuGmedia portal na društvenim mrežama Facebook, Instagram, TikTok i X (Twitter)!
Budite uvek u toku dešavanja!

Pretplati se
Obavesti o

Pre slanja komentara molimo Vas da pročitate sledeća pravila: Mišljenja iznešena u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne odražavaju stavove redakcije portala juGmedia. Komentari koji sadrže psovke, uvredljive, vulgarne, preteće, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Molimo čitaoce portala juGmedia da se prilikom pisanja komentara pridržavaju pravopisnih pravila. Takođe je zabranjeno lažno predstavljanje, tj. ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Komentari koji su napisani velikim slovima neće biti odobreni. Redakcija ima pravo da ne odobri komentare koji su uvredljivi, koji pozivaju na rasnu i etničku mržnju i ne doprinose normalnoj komunikaciji između čitalaca ovog portala.

5 Komentara
Najstarije
Najnovije
Ugrađene povratne informacije
Pogledaj sve komentare
Leskovčanin
04.04.2023. 16:17

Ako će jedna ovakva stvar da ti pokvari veru, pa da napljuješ sve redom onda se bolje drži dalje od ljudi i nemoj da pišeš. Urednik ili urednica portala može da odmah da razume da ovakvi tekstovi odbijaju čitaoce.
Doduše, teološku raspravu retko ko bi pročitao ali „random“ bljuvanje je zaista gore od toga.

Svetiliska
04.04.2023. 19:22
Odgovor za  Leskovčanin

Gospodine Leskovcanine, ovu „teolosku“: raspravu sam vrlo temeljno procitao, i mogu Vam reci da skoro nisam bolji, interesantniji i strucniji tekst procitao. Prvo i osnovno, ovo nije nikakakva teoloska rasprava. Ovo je samo autorovo vidjenje nastanka mita iliti zaveta o hilendarskoj Trojerucici. Vi, gospodine Leskovcanine, pojma nemate sta se pod terminom „teoloska rasprava“ krije, jer i sam pojam Teologija vam je potpuno nejasan. Pojma nemate sta ona znaci.Autorova hermenutika o nastanku i zivotu hilendarske Trojerucice je njegov licni stav i tu nema boze pomozi- on tako misli i Tacka. Nema rasprave sa licnim stavovima jer onda ulazite u dijalektinu primitivizma i raspravu u beskonacnost.Kako treba da izgleda jedna pravoslavna ikona data je recepturom koju je definisao Dionisije iz Furne jos u desetom veku., koja je kasnije i kakonizovana. Ne postoji original ili kopija ikone. Svaka ikona je original!!! Sta je ikona , kako nastaje I sta predstavlja je mnogo duga prica, za koju da bi je razumeli treba imati ZNJANJE, koje Vi leskovcaninu nemate. Tako da je to uzaludan posao, u koji se ja necu upustati. Za pocetak, da bi ista razumeli procitajte: Павел Флоренский, Иконостас (2013) ; Теологија иконе – Леонид Успенски;  Луј Бује, Литургија и архитектура (2009); Александр Дмитриевич Шмеман, Введение в литургическое богословие (1961); Др проф. Ненад Милошевић, To Christ and the Church: The Divine Eucharist as the All- Encompassinд Mystery of the Church (2012); Др проф. Ненад Милошевић, ‘Η θεία Εὐχαριστία ὡς κέντρον τῆς θείας λατρείας (2002);Татьяна Шевцова, Православный иконостас : происхождение, виды, духовный смысл (2002); Otac Kirilo, Gradnja ikone.

Imam obadve ikone u svojoj kolekciji ikona, I znam sta pisem. Gospodine Arsenije Aleksicu, brilijantan tekst. Svaka Vam cast. Ova nistavila neka Vam nista ne znace.

Arsenije Aleksić službenik po zadatku
24.08.2023. 19:34
Odgovor za  Svetiliska

Арсеније (тако си се потписао) или ко си већ схватам да ти НИСИ новинар. Ти си несрећник, паћеник, службеник, који пискара шта му се нареди. Е сад да ли то радиш да би прехранио породицу или си дебело плаћен или си уцењен то само Бог зна и ти и онај ко те терорише. Бог каже: ,,ОСВЕТА ЈЕ МОЈА“, зато Арсеније нека ти је Бог у помоћи и теби и овима што те тероришу.

srža
04.04.2023. 23:00

– Nekada su neki poznati i nepoznati a pre svega talentovani ljudi, stvorili neku predivnu baštinu čovečanstva. I onda su, stoleće ili milenijum kasnije, neki „vrli“ popovi i vlastodršci dali sebi za pravo da tu baštinu preprave, prilagode svojim potrebama i promene do neprepoznatljivosti
Pročitao s uživanjem, nesaglasan s mnogo toga, rečenica gore i moj dugogodišnji osećaj.

djokanisimo
07.04.2023. 09:42

ovo je bogohuljenje,original falsifikata napisati…takav ce vam zivot biti i takav ste izabrali jer ste komunisti, a i redakcija…stidite se sotone!