Srbiji ne treba niški aerodrom?

NIŠ – Iako se promoviše kao grad sa vazdušnom lukom, saobraćaj nad niškim nebom, sa aerodroma “Konstantin Veliki”, simboličnog je inteziteta.

 Jedini prevoznik je crnogorski “Montenegroerlajns” – koji leti svakog dana iz Niša do Podgorice, ali uz paprene subvencije koje plaća lokalna samouprava – a tokom leta nije bilo nijednog čarter-leta do nekog turističkog odredišta. S obzirom na to da je kapacitet niškog aerodroma 200 putnika na sat, bolja situacija očekuje se od proleća, kada će početi projekat podrške EU, pa će iz Niša biti uspostavljena redovna linija za Trst.

Dragan Bugarinović, direktor JP “Aerodrom Konstantin Veliki”, kaže da su dali povoljne ponude tur-operatorima, ali nijedna turistička agencija nije bila zainteresovana. Ni on nema objašenjenje zašto i avio-kompanije zaobilaze niški aerodrom.

– Ponudili smo aerodromsku taksu i opsluživanje aviona za devet evra po putniku, što je isplativa cena na tržištu. Jedino je agencija “Big Blu” isprva pokazala interosvanje, ali su na kraju i oni odustali – kaže Bugarinović i dodaje da većina niških turističkih agencija ima svoje autobuse, pa izbegavaju avio-saobraćaj, da ne bi sami sebi bili konkurencija.

Deo objašnjenja može biti i činjenica da se aviokompanije nerado odlučuju na rizik prilikom otvaranja novih tršišta…

OVOG leta, dolazak na aerodrom “Konstantin Veliki” bila je najavila i švajcarska kompanija “Skaj Vork”, razmatrajući otvaranje linije od Niša do Berna. Na kraju su, bez objašnjenja, odlučili da lete iz Beograda, a cena karte u jednom smeru iznosi 59 evra, sa svim taksama.

– Veliki je trošak leteti praznim avionom i zato nema pravih komericijalnih letova, jer nisu sigurni da mogu da popune makar 70 posto kapaciteta, koliko je neophodno da bi let bio isplativ – precizira Bugarinović.

Od stotinak turističkih agencija u Nišu, jedino je “Mondorama” – do pre dve godine – sa “Konstantina Velikog” organizovala čarter letove do Krita. Ali, Milanka Litevski, vlasnica ove agencije, kaže kako je bila primorana da odustane, zbog nerazumevanja domaćeg avio-prevoznika.

– Odgovorno tvrdim da razvoj avio-saobraćaja u Nišu koči politika JAT-a, jer nam nudi cene koje su najblaže rečeno nepristojne. Drugih avio-komapanija nema, pokušavala sam nešto sa Bugarskom, ali je i to prevelika glavobolja da bih se ponovo usudila na tako nešto – priznaje Litevska i negira da nema interesovanja putnika za avio-letove.

“Mondorama”, inače, nema svoj autobus, pa se rado sećaju vremena kada su letovi za najudaljenije grčko ostrvo bili krcati. I, otvoreno pitaju: kako Nišliji ili bilo kome sa juga Srbije može biti lakše da putuje avionom iz Beograda, kada aerodrom ima na “kućnom pragu”?

Dakle, s obzirom na to da nema domaćih kapaciteta, delimičan spas mogao bi da bude već pomenuti projekat EU, koja je odlučila da subvencioniše letove sa četiri lokalna aerodroma na Balkanu. Pored niškog, to će biti nedovoljno iskorišćeni potencijali u Mostaru, Baru i Trstu, a na ovim relacijama leteće avioni kompanije “Mistral ER” – vlasništvo italijanskih pošta.

Iako se još ne zna koliko će koštati karta na relaciji Niš – Trst, direktor aerodroma “Konstantin Veliki” kaže da se ona pokazala kao potencijalno veoma uspešna, pa se već planira pokretanje zajedničkog internet sajta za prodaju karata…

 OD Niša do Beograda autobuska karta košta oko 2.000 dinara. Ali, za prevoz od BAS-a do aerodroma “Nikola Tesla”, za taksi – koji je najkomformiji, posebno za ljude sa prtljagom – treba izbrojati još oko 30 evra, odnosno nekoliko stotina dinara, ako ste se odlučili da do Surčina stignete takođe autobusom.. Ukoliko krenete svojim vozilom, troškovi za kupovinu goriva u putarine dostići će najmanje stotinu evra – ne računajući ostavljanje automobila na aerodromskom parkingu, koji dan naplaćuje 2.160 dinara. Garaža je nešto jeftinija – 1.560 dinara dnevno. Pa, izračunajte…

PRIHVATLjIVE SUBVENCIJE

JEDINI koji za sada leti iz Niša – svakodnevno do Podgorice – je crnogorski “Montenegroerlajns”, ali su subvencije lokalne samouprave, samo u ovoj godini, dostigle pola miliona evra. Lane su, tako, obavljena ukupno 343 leta, a cena povratne karte iznosila je 100 evra.

– Niški aerodrom mora da funkcioniše i subvencije su sasvim normalan način za održavanje kapaciteta kojima je teško da posluju po realnim, ekonomskim principima – kaže gradonačelnik dr Zoran Perišić, najavljujući letove do Verone i Bratislave, jednom nedeljno, ali sa drugm kompanijama.

 (Kraj)

Izvor VEČERNJE NOVOSTI

Pratite JuGmedia portal na društvenim mrežama Facebook, Instagram, TikTok i X (Twitter)!
Budite uvek u toku dešavanja!

Pretplati se
Obavesti o

Pre slanja komentara molimo Vas da pročitate sledeća pravila: Mišljenja iznešena u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne odražavaju stavove redakcije portala juGmedia. Komentari koji sadrže psovke, uvredljive, vulgarne, preteće, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Molimo čitaoce portala juGmedia da se prilikom pisanja komentara pridržavaju pravopisnih pravila. Takođe je zabranjeno lažno predstavljanje, tj. ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Komentari koji su napisani velikim slovima neće biti odobreni. Redakcija ima pravo da ne odobri komentare koji su uvredljivi, koji pozivaju na rasnu i etničku mržnju i ne doprinose normalnoj komunikaciji između čitalaca ovog portala.

1 Komentar
Najstarije
Najnovije
Ugrađene povratne informacije
Pogledaj sve komentare
dragan
14.08.2012. 10:06

Videla zaba gde se kuju konji pa i ona digla nogu..

Uspinjanje Nisa da bude Beograd ne daje rezultata. Bio i ostao palanka u svemu, pa i u avio saobracaju!

I sta sad? Hocemo regionalizaciju, da Beograd kao centar zamenimo kvazi-centrom??? S konja na magarca!!!