Sve o pravilnoj ishrani sa doktorima Nebojšom Dimitrijevićem i Gordanom Dolić

Prema podacima sa kojima raspolaže Institut “Batut” u svetu se beleži pandemija gojaznosti, oko 670 miliona odraslih je gojazno i čak preko 120 miliona dece, a 800 miliona ljudi je gladno

Gojaznost je i  Srbiji približno ista kao i u drugim, pre svega zapadnim zemljama, a prekomerne telesne mase nisu pošteđena ni deca”, kaže za Jugmediu doktor Nebojša Dimitrijević iz Opšte bolnice Leskovac, subspecijalista ishrane zdravih i bolesnih ljudi.

Dimitrijević objašnjava da su razlozi ovoj pojavi upravo u promeni tradicionalnog načina ishrane i upotrebi brze hrane i povećanom unosu koncetrovanih šećera.

“Zdrava ishrana podrazumeva unos raznovrsnih namirnica u umerenim kolicinama u skladu sa dnevnim energetskim potrebama organizma, a dnevne  potrebe zavise od pola, godina i fizicke aktivnosti”, ističe doktor.

Podseća da preporuke Svetske zdravstvene organizacije jesu da treba pratiti svoju piramidu zdrave ishrane gde najviše treba da budu zastupljeni ugljeni hidrati i to od 50 do 55 posto u ishrani, 10 do 15 posto povrće, 10 do 15  voće, isto toliko  mesa i ribe do 10 posto, mleka i mlečnih proizvoda i najviše do 5 posto  masti.

Crni hleb, belo meso

“Od ugljenih hidrata u ishrani treba da budu najviše zastupljene žitarice i to od celog zrna, tu mislim pre svega,na crni, integralni, raženi ili kukuruzni hleb. Meso jesti belo pileće ili ćureće, a izbegavati crvena. Ribu konzumirati 2 do 3 puta nedeljno, plavu morsku i to losos, oslić, škarpinu, sardine, a izbegavati rečnu masnu, kao što je šaran ili som”, savetuje naš sagovornik.

U proteklim decenijama u Srbiji je došlo do promene načina ishrane, pa je tako tradicionalan, koji podrazumeva ishranu onim što u sezoni na tom podnevlju uspeva, zamenjen unosom hrane visoke energetske, a male nutritivne vrednosti, saopštava nam nacionalni institut “Batut“

On dodaje da mleko i mlečne proizvode treba konzumirati svakodnevno, ali one sa što manje mlečne masti i nedeljno do 4 jaja.

Poželjno je, kaže Dimitrijević, povremeno uzimati i svinjsku mast i maslac u manjim količinama.

“Način spremanja hrane je bitan. Tako uvek treba jesti bareno ili kuvano, a maksimalno izbegavati prženje i pohovanje”, naglašava Dimtrijević.

Dimitrijević je izričit da deca koja su u rastu i razvoju ne bi smela da poste, jer uvek treba da piju punomasno mleko i da trudnice kao i deca ne smeju biti vegetarijanci.

“Dnevno treba uzimati prosečno 5 obroka, od toga 2 užine  i nikako ne smemo zaboraviti fizičku aktivnost i to najmanje 45 minuta ubrzanog hoda do znojenja najmanje 2 do 4 puta nedeljno”, zaključuje Dimitrijević.

O pravilnoj ishrani razgovarali smo smo i sa subspecijalistom ishrane doktorkom Gordanom Dolić, koja nam je ispričala da svoj stav o ishrani nauka menja onako kako se menjaju uslovi života savremenog čoveka.

“Ipak, u osnovnom principu zadržala je davno potvrđenu ulogu unosa ugljenih hidrata, proteina, masti i drugih makro i mikro nutritijenata , kao što je gvožđe , magnezijum i slično, neophodnih za dobro zdravlje”, priča doktorka.

Zaključak doktorke Dolić je da kontinentalna pripadnost, tradicionalno nasleđe, starost ljudi, njihove individualne radne obaveze i navike, verska pripadnost i sve drugo mora da se poštuje ako želimo da se preporuke usvoje i ugrađuju u svest ljudi.

Pre slanja komentara molimo Vas da pročitate sledeća pravila:
Mišljenja iznešena u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne odražavaju stavove redakcije portala juGmedia. Komentari koji sadrže psovke, uvredljive, vulgarne, preteće, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Molimo čitaoce portala juGmedia da se prilikom pisanja komentara pridržavaju pravopisnih pravila. Takođe je zabranjeno lažno predstavljanje, tj. ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Komentari koji su napisani velikim slovima neće biti odobreni. Redakcija ima pravo da ne odobri komentare koji su uvredljivi, koji pozivaju na rasnu i etničku mržnju i ne doprinose normalnoj komunikaciji između čitalaca ovog portala.

vaš komentar