Vozila koja su uvezena u Srbiju posle 1. marta 2014. moraće na tehničkom pregledu, od jula ove godine, da ispune znatno strože uslove koji se odnose na emisiju izduvnih gasova, od onih koja su prvi put registrovana u našoj zemlji pre tog datuma.
Ovo predviđaju nove odredbe Pravilnika o podeli motornih i priključnih vozila. Taj akt je stupio na snagu 5. jula 2018. godine, ali je primena propisa koji se odnose na merenje izduvnih gasova odložena do 5. jula ove godine.
Neki stručnjaci smatraju da će najteže tehnički pregled proći starija vozila sa “evro 3” i “evro 4” standardom. Drugi ističu da se ne može praviti takva generalizacija, već da će najveći problem imati automobili koji su prešli više stotina kilometara, kao i oni koji nisu održavani. Svi se slažu u jednom, novi propisi su nelogični, jer kategorizacija nije napravljena prema evro standardu ili godini proizvodnje, već prema datumu registracije.
Profesor Saobraćajnog fakulteta Milan Vujanić ističe da ovi normativi nisu u skladu sa pravom, jer će se retroaktivno primenjivati. Propis treba, kako kaže, da važi od trenutka kada je donet i građani moraju da znaju kakva su nova pravila igre. Oni koji su kupovali autmobile od 1. marta 2014. do 5. jula 2018. sa tim nisu mogli da budu upoznati, a retko ko zna i sada da će početi njegova primena.
“Granice koje su postavljene novim propisom za merenje emisije izduvnih gasova, vozila sa “evro 3” i “evro 4” standardom teško će moći da preskoče. Automobili treba da zadovolje tehničku ispravnost i kriterijume prema kojima su proizvedeni i prodati, a ne mogu se propisivati stroži uslovi od tih. Ali ima mnogo onih koji ne ispunjavaju ni te fabrički predviđene uslove, jer neće da održavaju svoje vozilo“, ističe profesor Vujanić.
Ako je motor ispravan, onda na kvalitet izduvnih gasova znatno utiču katalizator i GPF filter kod “benzinaca” i DPF filter kod “dizelaša” (filteri za prečišćavanje čađi). Međutim, ovi delovi nisu bili obavezni od početka proizvodnje vozila sa “evro 3” i “evro 4” standardom, tako da ih neki nemaju, dok ih svi sa normom “evro 5” i “evro 6” imaju. Mnogi vlasnici su skidali katalizatore i filtere, ili su vozilo kupili bez tih delova, a u takvom stanju neće moći da prođu tehnički pregled kada stupe na snagu novi propisi. Njihova ugradnja će, kako ističe profesor, biti udar na džep vlasnika.
“Važno je održavanje automobila, redovno čišćenje katalizatora i filtera. Ali, mnogi skinu DPF filter kada ne radi dobro. Zavisno od modela njegova cena je od 500 do 800 evra plus ugradnja. Za auto koji vredi oko 2.000 evra, vlasnika će koštati više od 1.000 evra da stavi filter”, kaže profesor.
Kako “Novosti” navode, profesor postavlja i pitanje kako će nove kriterijume da zadovolje oldtajmeri. On ističe i da se zalaže za to da građani koriste novije automobile, ali i da njihova cena ne bude toliko visoka.
Pratite JuGmedia portal na društvenim mrežama Facebook, Instagram, TikTok i X (Twitter)!
Budite uvek u toku dešavanja!
Tesko da ce to da bude,daleko smo jos mi od EU po standardima,tako da se kod nas voze stara kola jer nemaju ljudi ,kao na zapadu pare za nova
Ekologija važi samo za sirotinju
Vozila učestvuju samo 7% u zagađenju vazduh. Ovo je udar na sirotinjski džep. Zašto se ne traži da strane fabrike ugrade fitere? Zašto toplane koriste najgori ugalj? Zašto za MHE je taksa povećana 5 puta? Kad država i tajkuni treba da plate, ekologija ne važi.
Lopovska zemlja,šta reći.
Prevaranti poput spica ce ostati bez posla i to mi je posebno drago.
Dali je drzava svesna koliko gubi ako svako drugo vozilo ne prodje tehnicki pregled. Zasto je drzava dozvolila da se uvezu stara vozila sa standardom 3 i 4. Zasto uopste to raditi, kad oni nece da nas prime u njihovoj zajednici. Dokle bre da budemo budale. Zasto drzava gradjanstvu ne omogucu standard 5 i 6, kso sto je to bilo u Titovo vreme. Onda smo vozili svi nova kola. Ovo je po meni da sirotinja stvarno i definitivno nadrlja.
Pa valjda ako auto sagoreva euro ili eko dizel odnosno benzin onda nema zagađenja.
Kad nam daju evropske plate,nek nam uvedu i evropske standarde.