Predsednik Aleksandar Vučić danas prisustvuje početku izgradnje železničke obilaznice oko Niša, koja je deo projekta modernizacije i rekonstrukcije pruge Niš – Dimitrovgrad, na trasi železničkog Koridora 10. Evropska unija (EU) je za izgradnju pruge Niš-Dimitrovgrad poklonila je 80 miliona evra i 35 miliona evra za obilaznicu oko Niša u dužini od 22,5 kilometara.
„Putovaće se železnicom od Beograda do Niša sat i 40 minuta, a od Budimpešte do Niša samo četiri i po sata“, izjavio je on.
Kako je kazao, država ulaže velka sredstva u razvoj tog grada i zahvalio EU na novčanoj pomoći za taj projekat koja čine 21 odsto, piše RTS.
Vučić je rekao da će razvoj železničkog saobraćaja da podigne Niš, ali i celu Srbiju i zamolio šefa Delegacije EU Emanuelea Žiofrea, koji je prisustvovao početku radova, da se ubrzaju procedure u vezi sa finansiranjem gradnje brze pruge od Beograda do Niša.
„Molim vas da ako možete da ubrzate i da što pre završimo tender“.
Predsednik Srbije je istakao da kada budemo imali brzu prugu od Beograda do Niša da će se mnogo brže putovati prema Grčkoj i Turskoj. Putovaće se železnicom od Beograda do Niša sat i 40 minuta, a od Budimpešte do Niša samo četiri i po sata.
Vučić je dodao da je sada kada je dolazio do Niša video da je baš velika gužva na auto-putu i da je ima puno vozila u tranzitu.
“Električni vozovi moći će da idu brzinom od 160 kilometara na sat”, naglasio je.
Objašnjavajući Žiofreu istorijat pruge Beograd-Niš, Vučić je rekao da je Srbija nakon Berlinskog kongresa 1878. godine preuzela obavezu da izgradi prugu, ali da je izgradnja doživela veliki otpor u Srbiji, jer je taj projekat doživljavan kao antipravoslavan.
„Kralj Milan je bio i ubedljiv i odlučan da je izgradi i uspeo je da to uradi za tri godine. Radovi su počeli jula 1881. godine i završeni su 1884”.
Vučić je rekao Žiofreu i da je video da sredstva EU za železničku stanicu iznose oko 34,4 miliona evra i pitao da li bi mogli da daju i malo više – 37 miliona evra.
„Ovo su toliko velika ulaganja u Niš, koliko sam video 16 milijardi i nešto je budžet Niša i puno znači što država obebezđuje oko 130 miliona evra.
Pruga Beograd-Niš jedan od najvažnijih projekata
Predsednik je naveo još i da se Niš ubrzano razvija i da je kada je avio saobraćaj u pitanju pre 10 godina imao 28 hiljada putnika, sad ima 450 hiljada putnika godišnje. Naglasio je da će sa EU biti vođeni razgovori kako bi se uradila i deonica pruge od Niša do Preševa.
„Nama onda ostaje samo sa Severnom Makedonijom da razgovaramo. Posle toga ćemo do Soluna i Atine da stižemo neverovatnim brzinama“.
Kazao je da je za njega i za Vladu Srbije pruga Beograd-Niš jedan od najvažnijih projekata.
„Mi o tome smo pričali sa Evropljanima godinama. I onda kad su nam rekli da će da nam daju 600 miliona evra poklon, onda sam ja rekao super idemo da radimo. Ali to će biti, to je nova Srbija, to je drugačija Srbija, to je sve ono o čemu sanjamo“, rekao je Vučić.
On je podsetio da je Ekspo biti održan 2027 godine i da bi bilo dobro da pruga bude gotova do 2027. godine.
„Tada neće biti moguće da se stigne bez dva i po sata automobilom. Jer je sve veći broj vozila, tako da će svi da koriste prugu“.
Prema njegovim rečima, obilaznica će biti za brzinu vozova do 160 kilometara na sat i da je deo pruge Niš-Dimitrovgrad. Podsetio je i da se radi deonica i do Brestovca duga 23 kilometara.
Železnička obilaznica oko Niša 22 kilometra
Železnička obilaznica oko Niša biće duga 22 kilometra. Projekat obuhvata radove na severnoj obilaznici oko grada Niša, izgradnju jednokolosečne elektrificirane pruge i elektrifikaciju deonice Crveni krst – veza sa obilaznicom (Pantelej).
Izgradnja obilazne pruge oko Grada Niša u dužini od oko 22 kilometra planira se od stanice Niš-Ranžirna do stanice Sićevo, u koridoru sa auto-putem Niš – Dimitrovgrad. Severna železnička obilaznica oko Niša obuhvata izgradnju nove jednokolosečne elektrificirane pruge.
Nova, jednokolosečna, elektrificirana obilazna pruga oko Niša u dužini od 22 kilometra biće osposobljena za brzinu vozova do 120 kilometara na sat.
Infrastruktura železnice Srbije potpisala je ugovor o izgradnji obilaznice sa firmom „Extra Auto Transport“, kao vodećim članom konzorcijuma.
Rok za izvođenje radova 1.035 dana
Vrednost ugovora iznosi 153,6 miliona evra, a rok za izvođenje radova je 1.035 dana.
Generalna direktorka Infrastrukture železnice Srbije Tanasković istakla je da će izgradnjom železničke obilaznice oko Niša biti rešeno pitanje niškog železnčkog čvora i da vozovi više neće prolaziti kroz centar grada, kao i da će bezbednost saobraćaja biti podignuta na viši nivo.
Redovan železnički saobraćaj na prvoj pruzi izgrađenoj u Srbiji od Beograda do Niša uspostavljen je 15. septembra 1884.godine. Stanica Niš izgrađena je od 1883. do 1885. godine i rušena je u oba svetska rata. Nova železnička stanica u Nišu počela je da se gradi 1978. godine, a otvorena je 9. maja 1979. godine.
Pratite JuGmedia portal na društvenim mrežama Facebook, Instagram, TikTok i X (Twitter)!
Budite uvek u toku dešavanja!
Kralj Milan je pre 130 godina izgradio prugu od Beograda do Niša za tri godine a ovim naprednim treba tri godine za 22km. I to sa tehnikom XXI veka. O ciframa nećemo pričati jer sada moraju da se ugrade lokalni i republički moćnici.
Remont pruge Nis-Leskovac traje cetiri godine.I jos nije zavrsen.Od Beograda do Nisa 240.km.Prosta racinica govori o 24.godine remonta.Taman kada otplatim stan i da odem do Dunava na kruzer.Tako sam obecao zeni.Bicemo u punom cvetu starosti.Makar bio u urni pa nek prosipaju ionako je ovaj zivot otisao u djavola.
„Putovaće se železnicom od Beograda do Niša sat i 40 minuta, a od Budimpešte do Niša samo četiri i po sata“ Aha, samo reci kada! Uzgred, kada već pričaš o istorijatu gradnje pruge u Srbiji, naglasi da su radikali bili protiv toga.