Od stranca do lokalca – vodič za brzo prilagođavanje u novom gradu

Svet je postao jedan veliki grad. Nepotrebno je nabrajati razloge zašto dolazi do migracija, ali je važno da se radi o životnoj promeni koja izaziva različita uzbuđenja. Strah od nepoznatog, nostalgija za rodnim krajem, avanturizam i kulturološki nesporazumi, samo su neka od njih.

Da biste brzo i prijatno prošli fazu prilagođavanja u novom gradu, bilo bi dobro da imate plan adaptacije. Ovaj plan obuhvata sve administrativne, logističke i sociološko kulturološke aktivnosti koje treba preduzeti prema institucijama, društvenim grupama i lokalnoj zajednici uopšte.

Pre preseljenja

Neposredno po preseljenju čekaće vas logističke obaveze i nabavka, zbog kojih nećete moći da se bavite sociološko kulturološkim istraživanjem. Međutim, primena znanja iz ove oblasti će vam trebati odmah. Zato je bolje da to uradite pre nego što odete.

Istraživanje možete započeti čitanjem sajta Turističke organizacije i putopisnih blogova o vašem budućem mestu prebivališta. Tako možete prikupiti informacije vezane za istorijske spomenike grada, tradicionalne manifestacije i kulturnu baštinu.

Pre preseljenja je jednako važno znati nazive naselja, bulevara, pijaca, a u aplikaciji Google Maps označiti sva mesta koja ćete posetiti. Pa evo nekih predloga: autobuska i železnička stanica, Policijska uprava, Dom zdravlja, komunalne institucije, Poreska uprava, APR, Kulturni centar, fakultet, tržni centar, buvljak, parkinzi, bazen, bioskop, pozorište, crkva, udruženja, fitnes centri, plesni i sportski klubovi itd.

Pridružite se grupi na Fejsbuku koja okuplja ljude iz naselja u kome ćete živeti (ukoliko takva postoji) i pratite šta se dešava po pitanju bezbednosti, plana izgradnje, iznajmljivanja prostora, aktuelnosti, ponude i tražnje.

Zapratite stranice lokalnih informativnih portala, kako biste saznali kakav je puls grada po pitanju zabavnih dešavanja. Ukoliko postoji neki lokalni podkast, obavezno ga poslušajte, jer ćete se tako upoznati sa kulturološkim naličjem. Jedno je glazura koja predstavlja imidž za turiste i investitore, a drugo su nedostajuće potrebe i nezadovoljstvo građana.

Na sajtu grada potražite strateški dokument „Plan razvoja“ ili specifičnu strategiju koja je važna za vaše potrebe i ciljeve. Jako mali broj ljudi čita ovakve, naizgled dosadne tekstove, ali ovde ćete prikupiti najveći broj informacija o socijalnom položaju građana, mreži institucija, potencijalu čitavog kraja i budućim planovima lokalne vlasti, a pre svega preciznu statistiku.

Sa ovim informacijama na vreme možete uskladiti svoju karijeru ili biznis sa strateškim planovima grada i izbeći neuspehe. Kao neko ko je upoznat sa strategijama grada, bićete i uvaženi sagovornik u komunikaciji sa sugrađanima.

Prvih mesec dana

Ukoliko u ličnoj karti želite da menjate podatak o mestu prebivališta, morate se prijaviti u Policijskoj upravi u roku od sedam dana. Promena prebivališta povlači još neke administrativne aktivnosti, kao što su promena adrese za primanje pošte, promena korisnika komunalnih usluga (ako niste podstanar), prijava u lokalnu filijalu RFZO, izbor lekara opšte prakse i podnošenje zahteva za prenos kartona u ambulantu gde ćete se lečiti.

Što se opremanja i nabavke tiče, ako ste pre preseljenja mapirali tržne centre, salone, pijacu i supermarkete, ovo ne bi trebalo da bude dug proces. Preporuke za lokalne zanatlije i trgovce, možete potražiti u nekoj Fejsbuk grupi ili preko ljudi koje vremenom upoznajete. Znate ono, dobar obućar, krojač, prodavac pasulja i takve stvari.

Instalirajte aplikaciju Moovit i pronađite linije u gradskom prevozu koje će vam najviše biti potrebne. Informišite se o ceni karte i procenite da li će vam se više isplatiti mesečna.

Umemorišite sve važne brojeve telefona, da ne morate zavisiti od interneta. Osim toga, to je i brži način.

Posetite lokalnu Turističku organizaciju i uzmite sve promotivne prospekte i mapu grada. Iako ćete stalno koristiti navigaciju, mapa vam pomaže da sagledate širu sliku plana grada, podelu po naseljima i mesta presecanja glavnih bulevara. Tako ćete se znatno brže orjentisati i kao pešak i kao vozač.

Prijavite se za obilazak grada sa turističkim vodičem. Što više znate o svom gradu, više ćete ga poštovati i voleti.

Počevši od odmah pa i nadalje, posećujte važne festivale i događaje koji se organizuju u gradu. Bilo bi dobro da se povežete sa osobom koja oduvek živi tu, sa kojom ćete posećivati te manifestacije i učiti o njihovom razvoju, o gradskim anegdotama, uglednim ličnostima, običajima i sl.

Socijalizacija kao poseban projekat

Od osobe koje se bave mrežnim marketingom možemo da preuzmemo jednu jako korisnu naviku. Radi se o sistematizaciji socijalnih kontakata. Najbolje je da to radite u Excelu i to tako što u svakom listu (za svaki grad u kom ste boravili) napravite spisak ljudi koje poznajete. Možete ih sistematizovati na različite načine (na primer, prema njihovoj profesiji, prema mestima koja su vas zbližila kao što su škola, fakultet, kurs engleskog, rodbinskim vezama i sl).

Naročito kada počnete da živite u novom gradu, gde su vam svi nepoznati, bitna vam je svaka osoba sa kojom imate prilike da se upoznate i razgovarate. Pridodajte je spisku i napišite čime se bavi, šta je interesuje i kako jedno drugom možete biti doprinos u ličnom i profesionalnom razvoju. Iako deluje banalno, videćete kada vaš spisak počne da prelazi brojku od 50 ljudi, koliko je važno što ste uneli ove informacije. Bićete u situacijama da vam trebaju različite preporuke, pomoć u traženju posla ili da morate doći do ljudi, koje možda poznaju baš vaši ljudi sa spiska.

Pridružite se društvenim grupama koje se bave istim interesovanjima. Plesni, sportski ili umetnički klubovi, udruženja preduzetnika i habovi, odlična su mesta za socijalizaciju. Budite socijabilni i prijatni i tu ne možete pogrešiti. Videćete u kojoj meri su ljudi otvoreni, spontani, temperamentni i predusretljivi.

Gde god da se angažujete, u međuljudskim odnosima izazivajte radoznalost kod ljudi. Istaknite svoje obrazovanje, iskustvo, talenat, mudrost ili dobru informisanost. Zašto je ovo važno? U nedostatku vremena za socijalni život, ljudi biraju da posvete pažnju onim osobama sa kojom se dobro osećaju i od kojih dobijaju neku saznajnu vrednost. Posle čijeg susreta dobijaju neki novi uvid ili ideju da promene nešto u svom životu.

Kada se radi o multikulturalnoj sredini, trebalo bi da imate svest o različitim kulturnim normama, vrednostima i običajima. Postoje sredine koje su jako osetljive na čast ili imaju jak osećaj lokalnog patriotizma. Za pročetak je bolje učiti, nego davati svoj sud o mentalitetu i ponašanju ljudi.

Dobri odnosi sa komšijama su uvek odlična investicija. Zamislite da odete na putovanje i da dođe do požara, a nikome niste ostavili svoj broj telefona. Ako živite u zgradi, učestvujte u skupštini stanara i dajte svoj doprinos u vidu korisnih saveta (koje kvarove treba otkloniti, šta treba nabaviti i sl). Ukažite pomoć starijima i saslušajte ih, poklonite stvari koje vam ne trebaju, odnesite prvom komšiji hranu ako vam pretekne. Zapamtite da niko nije imun na dobročinstvo.

Kulturna inteligencija

Pored dobro nam znane kognitivne inteligencije (IQ),  postoji i manje poznat pojam, tzv. kulturna inteligencija (CQ). To je sposobnost pojedinca da efikasno funkcioniše u situacijama koje uključuju kulturnu raznolikost. Podrazumeva razumevanje, poštovanje i prilagođavanje različitim kulturnim normama, vrednostima i praksama.

Za razliku od kognitivne inteligencije, sa kojom se u najvećoj meri rađamo, na koeficijent kulturne inteligencije je moguće uticati jer deluje kao povratna sprega. Informacije iz svakog iskustvenog ciklusa uvećavaju koeficijent kulturne inteligencije.

Kulturna inteligencija je ključna za uspešnu interakciju u globalizovanom svetu, bilo da se radi o poslovnim, obrazovnim ili društvenim okruženjima. Od nje može zavisiti uspešnost saradnje, a nesporazumi, nastali usled nepoznavanja kulture saradnika, mogu nas skupo koštati.

Promena sredine je kao svaki „put u nepoznato“ stresna i praćena pitanjima šta će biti, kako će biti, od čega krenuti… Međutim, kada čovek ima jasan pravac, kada zna šta treba da radi i kojim redosledom, on se na neki način smiri, otpori se spuštaju i promenu počinje da posmatra kao put u avanturu.

 

Andrijana Mitrović, PR menadžer i osnivač agencije Reputacija

Pratite JuGmedia portal na društvenim mrežama Facebook, Instagram, TikTok i X (Twitter)!
Budite uvek u toku dešavanja!

Pretplati se
Obavesti o

Pre slanja komentara molimo Vas da pročitate sledeća pravila: Mišljenja iznešena u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne odražavaju stavove redakcije portala juGmedia. Komentari koji sadrže psovke, uvredljive, vulgarne, preteće, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Molimo čitaoce portala juGmedia da se prilikom pisanja komentara pridržavaju pravopisnih pravila. Takođe je zabranjeno lažno predstavljanje, tj. ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Komentari koji su napisani velikim slovima neće biti odobreni. Redakcija ima pravo da ne odobri komentare koji su uvredljivi, koji pozivaju na rasnu i etničku mržnju i ne doprinose normalnoj komunikaciji između čitalaca ovog portala.

0 Komentara
Najstarije
Najnovije
Ugrađene povratne informacije
Pogledaj sve komentare